Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Scania zwalnia 200 pracowników w Słupsku

infobus
03.03.2014 18:44
Scania restrukturyzuje swoją autobusową organizację i zaczyna od zwolnień. Jak poinformował Klas Dahlberg, szef Scania Buses &Coaches, spółka chce zmniejszyć zatrudnienie o 250 pracowników. Największa redukcja personelu zostanie przeprowadzona w jedynym zakładania produkującym kompletne autobusy miejskie szwedzkiej marki w Europie, czyli w fabryce Scania Production w Słupsku. Firma już rozpoczęła negocjacje z lokalnymi związkami zawodowymi w celu zmniejszenia liczby pracowników o około 200 osób, w tym zarówno pracowników fizycznych, jak i umysłowych. Kolejnych 50 osób pożegnania się z dotychczasową pracą w siedzibie głównej w Södertälje, w Szwecji. Tutaj zmiany personalne będą obejmować dział badań i rozwoju, jak również dział zakupów dla autobusów Scania Citywide. Tym pracownikom zostanie zaoferowane dalsze zatrudnienie w podobnych działach w Scania CV AB. To pierwszy etap program naprawczego, która ma przywrócić rentowność sprzedaży autobusów miejskich i jednocześnie przynieść oszczędności na poziomie 70 milionów SEK rocznie (ok. 8 mln euro). –„Posiadamy znaczne nadwyżki mocy produkcyjnych w naszych zakładach zajmujących się produkcją pojazdów dla potrzeb komunikacji miejskiej. Dlatego musimy podjąć szeroko zakrojone działania restrukturyzacyjne w celu dostosowania naszej struktury przemysłowej do warunków handlowych. To jedyny sposób, aby zabezpieczyć w dłuższej perspektywie naszą pozycję jako dostawcy kompletnych autobusów miejskich na rynku”–podkreślił Klas Dahlberg.
Scania Prduction SłupskScania Prduction SłupskScania Prduction Słupsk
Przypomnijmy, że zakład w Słupsku po I etapie redukcji personelu przeprowadzonym w 2012 r. zatrudnia obecnie około 500 osób. Dalsze obniżenie poziomu zatrudnienia o 200 pracowników oznacza redukcję personelu aż o 40%!Tak radykalny poziom zwolnień wynika z bardzo niskiego poziomu produkcji w polskiej fabryce Scania. W 2013 r. opuściło ją zaledwie 96 kompletnych autobusów, czyli o 243 szt. mniej niż rok wcześniej (-77,3%). Problem spadającej liczbą zamówień na miejskiepojazdy marki Scania trwa już od trzech lat. Jeszcze latach 2010-11 rocznie dostarczono na rynek ok. 600-700 egzemplarzy, które były eksportowane m.in. do Szwecji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii. O ile holenderski kontrakt był efektem jednorazowych zakupów zawiązanych z wygraną dużego zamówienia na obsługę linii, tak malejąca sprzedaż na szwedzkim i brytyjskim rynku jestefektem braku odpowiednich produktów w ofercie Scanii. Na Wyspach po latach szerokich zakupów piętrowych autobusów Scania OmniCity DD przewoźnicy odwrócili się od tych konstrukcji i zaczęli kupować podobne pojazdyinnych marek ze względu na zastosowany w nich napęd hybrydowy (Scania nie ma takiego autobusu w ofercie handlowej). Z kolei Szwedzi, którzy do tej pory masowo kupowali autobusy Scania z alternatywnymi napędami (głównie z silnikami na etanol preferowanymi przez Scanię) teraz coraz częściej kupują pojazdy gazowe takich marek jak MAN czy Solaris. Zdaniem Zarządu Scania AG przyczyną pogarszającej się koniunktury w zakresie sprzedaży autobusów marki Scania są coraz cięższe warunki rynkowe. –„Ze względu na wzmożoną konkurencję i zwiększoną presję cenową, musimy teraz dostosować zatrudnienie do obniżonego poziomu produkcji. To nie była łatwa decyzja, ale niestety jest to konieczne dla naszego długofalowego funkcjonowania, jako producenta autobusów i autokarów, tutaj w Słupsku”- stwierdził Peter Björk, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk. Równolegle zarząd fabryki w Słupsku potwierdził, że projekt związany z wprowadzeniem autokaru OmniExpress 3.20 w Słupsku będzie nadal kontynuowany, zgodnie z wcześniejszym planem. Dobre i to.
Oferta autobusowa ScaniaScania CitywideScania OmniExpressScania Touring HD 6x2
Na zakończenie warto dodać, że początek autobusowej restrukturyzacji Scanii rozpoczął się w dość trudnym momencie dla całego koncernu. Volkswagen zapowiedział wezwanie na giełdzie w Sztokholmie na zakup 37,4 proc. akcji Scanii, które nie należą jeszcze do koncernu z Wolfsburga. VW jest gotów zapłacić za 1 akcję Scanii 200 SEK, czyli prawie 50 proc. więcej niż aktualna rynkowa cena. Niemcy chcą mieć wszystkie akcje szwedzkiego producenta, aby rozpocząć ścisłą integrację Scanii z koncernem MAN, który VW przejął w 2012 r. To dla nich kluczowa droga do rozpoczęcia rywalizacji z Daimlerem o prymat największego producenta pojazdów użytkowych na świecie. Jak na razie inwestorzy z rezerwą odnieśli się do tych planów. Wezwanie VW będzie prowadzone od 17 marca do 25 kwietnia.