Scania z najlepszą ofertą w wojskowym przetargu
Jednostka Wojskowa Nr 4226 poinformowała o wynikach II etapu w przetargu na dostawę 60. autobusów turystycznych dla Wojska Polskiego. Po przeprowadzonej aukcji elektronicznej najlepszą ofertą przedstawiła Scania Polska z autobusami Scania-Irizar NewCentury 12.35. To dość nieoczkiwany zwrot akcji w „mundurowym serialu zakupowym”, gdzie dotychczas za głównych faworytów uchodziły firmy MAN Truck &Bus Polska i Zeszuta z Radomia (diler Mercedes-Benz), które już zrealizowały autobusowe dostawy dla polskiej armii. Teraz –zgodnie ze staropolskim przysłowiem „gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta”- na pozycję zwycięzcy wskoczyła Scania z doskonale znanym w Polsce modelem Scania-Irizar NewCentury 12.35, produkowanym wspólnie z hiszpańskim Irizarem. Jeżeli umowa dojdzie do skutku będzie to wielki powrót tej konstrukcji na nasz rynek, gdzie przez dwa ostatnie lata notowała słabsze wyniki.
Trzeba podkreślić, że wojskowa oferta Scania zyskała w I etapie bardzo dobrą ocenę –otrzymała maksymalną liczbę punktów w aż trzech z czterech kategorii. Słabiej wypadła tylko w kryterium emisja zanieczyszczeń: tlenków azotu, cząstek stałych, węglowodorów. Dodając do tego atrakcyjną cenę, która została umiejętnie skalkulowana podczas internetowej aukcji –mamy gotową receptę na sukces. Czy to już koniec armijnego przetargu? Zobaczymy. Wojsko opublikowało wynik postępowania 15 maja. Teraz pozostali oferenci mają 10 dni na ew. protesty –czyli do 25 maja. Jeżeli nie zostaną zgłoszone żadne zastrzeżenia albo protesty zostaną odrzucone to właśnie Scania Polska podpisze z Wojskiem Polskim historyczny kontrakt na dostawę 48 szt. autokarów (plus 12 szt. w opcji). A oto jak po internetowej aukcji ostatecznie wyglądają oferty poszczególnych firm:
Tabela 1: Zbiorcze zestawienie cen:
Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres wykonawcy
|
Oferowana cena (brutto)
|
Cena jednostkowa autobusu (brutto) przy zam. 60 szt.
|
Liczba punktów w kryterium cena
|
SCANIA Polska S.A.
|
57 130 000,00 zł
|
ok. 952 166 zł
|
87,79975
|
ZESZUTA Sp. z o.o.
|
57 217 000,00 zł
|
ok. 953 616 zł
|
87,66625
|
MAN Truck &Bus Polska
|
57 000 000,00 zł
|
ok. 950 000 zł
|
88,000000
|
Tabela 2. Punktacja końcowa ofert wykonawców oraz podsumowanie i sumę punktów wraz z przyznaną pozycją ofert:
Firma (nazwa) lub nazwisko oraz adres wykonawcy
|
Suma punktów
|
Kryterium cena
|
Pozostałe kryteria
|
Pozycja
|
SCANIA POLSKA S.A.,
|
99,2877549
|
87,79975
|
11,48800
|
I
|
ZESZUTA Sp. z o.o.
|
99,2122530
|
87,66625
|
11,54600
|
II
|
MAN Truck &Bus Polska
|
99,1310000
|
88,0000
|
11,13100
|
III
|
Przypomnijmy, że w zeszłorocznym kontrakcie na 27 egzemplarzy –wygranym przez firmę Zeszuta z autobusami Mercedes-Benz Tourismo –jednostkowy koszt pojazdu wyniósł ok. 860 000 PLN netto. Jednostka Wojskowa Nr 4226, która w grudniu kupiła 3 szt. autokarów MAN Lion`s Coach również wydała na jeden pojazd ok. 852 000 PLN netto. Bazując na poprzednich doświadczeniach można również założyć, że wyposażenie najnowszych nabytków będzie podobne jak poprzednich egzemplarzach, czyli m.in. w klimatyzację, tempomat, retarder, systemy bezpieczeństwa ESP, ksenonowe reflektory czy klimatyzowaną kabinę sypialną kierowcy. To staje się już standardem w wojskowych zamówieniach. Zakupione autobusy zostaną przekazane do 2. Regionalnej Bazy Logistycznej w Warszawie. Jednostkę sformowano na bazie 9. Rejonowej Bazy Materiałowej w Rembertowie i podporządkowano jej wielu jednostek Pomorskiego Okręgu Wojskowego. Dlatego obejmuje on zarówno okręg warszawski, jak i m.in. Olsztyn, Elbląg, Giżycko czy Zegrze.
Tabela 3. Przyznane punkty w kryterium innym niż cena
Firma (nazwa) lub
|
Suma punktów
|
zużycie energii = 2 pkt
|
emisje dwutlenku węgla = 2 pkt
|
emisja zanieczyszczeń = 2 pkt.
|
moc silnika = 6 pkt.
|
ZESZUTA Sp. z o.o.
|
11,54600
|
1,995
|
1,995
|
2,000
|
5,556
|
SCANIA Polska S.A
|
11,48800
|
2,000
|
2,000
|
1,488
|
6,000
|
MAN Truck &Bus Polska
|
11,13100
|
1,821
|
1,821
|
1,489
|
6,000
|