Scania wygrywa z Solarisem w Słupsku. O prawie 10 pkt. Dzięki dobrej cenie
Będziemy mieli pierwsze modele Scania Citywide BEV w Polsce!
18 marca Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup sześciu autobusów miejskich typu MAXI o napędzie elektrycznym z infrastrukturą ładowania.
Scania vs Solaris
W roli gospodarza w Słupsku wstąpiła Scania Polska, która po raz pierwszy w elektrycznym pojedynku zmierzyła się z Solarisem i zaproponowała naprawdę bardzo konkurencyjną cenę za swoje autobusy Citywide LF BEV z ładowarkami od Ekoenergetyki. I dzięki temu wygrała…
Oferty były punktowane z uwzględnieniem pięciu kryteriów:
- ceny (75%),
- właściwości technicznych, eksploatacyjnych i ekologicznych (12%),
- gwarancji na baterie trakcyjne (5%),
- gwarancji na cały pojazd (5%),
- gwarancji na ładowarki i infrastrukturę ładowania (3%).
Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- 81 miejsc pasażerskich – 3 pkt,
- możliwość szybkiego ładowania prądem z mocą powyżej 200 kW – 2 pkt,
- podłoga wykonana z laminatów z tworzyw sztucznych - 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego zgrzewania lub spawania – 1 pkt.
Na te wymagania nakładamy teraz dwie złożone oferty:
- Scania Polska w konsorcjum z Ekoenergetyką z autobusami Citywide LF BEV na kwotę 16 974.000 PLN brutto
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 electric na kwotę 19.542.240 PLN brutto
W tej sytuacji największe powody do zadowolenie miał zamawiający, które na ten cel chciał wydać 21.036.684 PLN brutto, co przy wyborze Scanii oznacza oszczędności rządu aż 4 mln zł brutto! Poza Grudziądzem dawno nie widzieliśmy podobnego przypadku w Polsce...
O 9,86 pkt
Dla formalności sprawdźmy co w swoich ofertach zdeklarowali obaj producenci:
Oferta Nr 1 złożona przez konsorcjum Scania-Ekoenergetyka otrzymała następujące oceny :
a) w kryterium cena - 75 punktów;
b) w kryterium właściwości techniczne, eksploatacyjne i ekologiczne - 8,8 punktów, które otrzymała za:
- pojemność pasażerska - 3 punkty,
- przystosowanie do ładowania dużym prądem za pomocą pantografu odwróconego - 2 punkty,
- trwałość podłogi - 1 punkt,
- zużycie energii elektrycznej na 100 km wg e-SORT 2 - 1,8 punktu,
- podatność obsługowa poszycia bocznego - 1 punkt;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
c) w kryterium okresu gwarancji na baterie trakcyjne - 5 punktów;
d) w kryterium gwarancji na cały pojazd - 5 punktów;
e) w kryterium gwarancji na infrastrukturę zasilania - 3 punkty.
Z kolei oferta Nr 2 złożona przez firmę Solaris Bus & Coach otrzymała następujące oceny:
a) w kryterium cena - 65,14 punktów;
b) w kryterium właściwości techniczne, eksploatacyjne i ekologiczne - 12 punktów, które otrzymała za:
- pojemność pasażerska - 3 punkty,
- przystosowanie do Ładowania dużym prądem za pomocą pantografu odwróconego- 2 punkty,
- trwałość podłogi - 1 punkt,
- zużycie energii elektrycznej na 100 km wg e-SORT 2 - 5 punktów,
- podatność obsługowa poszycia bocznego - 1 punkt;
c) w kryterium okresu gwarancji na baterie trakcyjne - 5 punktów;
d) w kryterium gwarancji na cały pojazd - 5 punktów;
e) w kryterium gwarancji na infrastrukturę zasilania - 3 punkty.
Jak widać w zakresie zużycia energii elektrycznej, Scania musi koniecznie poprawić parametry Sort bo będzie miał kłopoty w kolejnych postepowaniach.
SŁUPSKIE ELEKTROBUSY
Pierwsze elektryki dla Słupska mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na jednym centralnym silniku o sprawdzonej w ruchu miejskim konstrukcji i mocy znamionowej minimum 160 kW. Autobusy muszą być wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania, uruchamiany pedałem hamulca. Pojemność energetyczna baterii trakcyjnych musi zapewnić pokonanie dystansu minimum 120 km w warunkach testu E-SORT2 na jednym pełnym ładowaniu bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnego poziomu rozładowania. Magazyn energii będzie ładowany poprzez złącze plug-in oraz odwrócony pantograf.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia typu miejskiego, wandaloodporne, mocowane do ściany i podłogi, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Z kolei kabina kierowcy będzie typu zamkniętego z drzwiami wysokimi, z okienkiem do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet oraz szybą izolującą kierowcę. Kabina nie może ograniczać dostępu pasażerom do całej powierzchni drzwi przednich.
Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają współpracować z autokomputerem SRG6000P lub równoważnym. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica systemu informacji pasażerskiej pozwalająca na wyświetlanie w kolorze: tekstu, grafiki i przewijania tekstu, a przede wszystkim pozwalająca na wizualizację całej trasy przejazdu uzupełnionej o informacje zaprogramowane przez zamawiającego. Będzie to ekran o wielkości 38 cali. Oprócz tego, pod sufitem zostanie zamontowana dwustronna tablica systemu informacji pasażerskiej, której zadaniem ma być wyświetlanie informacji o aktualnej trasie oraz kolejnych przystankach wraz z mapą lub schematem sieci komunikacji miejskiej.