Scania wygrywa w Lipnie. Na dwa używane autokary
Starostwo Powiatowe w Lipnie już wie od kogo kupi dwa używane autobusy dla swojego Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego.
Wybór padł na ofertę przedstawioną przez Scania Polska.
Dwa autobusy
Na celowniku urzędników są dwa autobusy. Interesują ich pojazdy teoretycznie w dwóch metrażach. Pierwszy ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2012 r. i mieć przebieg nie większy niż 520 000 km. Drugi ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 r. i mieć przebieg nie większy niż 650 000 km.
Każdy ma mieć długość od 11,5 m, szerokość powyżej 2,5 m, wysokość od 3,6 m. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez dwie pary drzwi. Autobus ma zabierać na pokład 48 – 51 pasażerów, wszystkich na miejscach siedzących.
W autobusach ma się znaleźć silnik o pojemności skokowej min. 10,5 l oraz mocy minimum 400 KM. Jednostka ma spełniać normę min. Euro 5. Ma być zblokowany z automatyczną lub mechaniczną skrzynią biegów.
Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu. Nie podano minimalnej mocy chłodniczej. Pod pokładem każdego z autobusów ma się znaleźć bagażnik o pojemności min. 6 m3. Do tego dojdą takie udogodnienia jeszcze jak WC, cafe-bar, lodówka oraz system rozrywki pokładowej.
Scania vs Mercus
17 maja minął termin składania ofert. W Lipnie na autobusowe zakupy przygotowali 610 000 PLN brutto. A to oznacza, że koszt pozyskania jednego pojazdu przyjęto na poziomie 247 967,48 PLN netto. Z dwóch ofert, które otrzymali urzędnicy jedna mieści się w tych szacunkach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najtańsza była Scania Polska, która zaproponowała realizację dostawy za 608 850 PLN brutto. To daje 247 500 PLN netto za jeden autobus, najprawdopodobniej używanego Scania Touring HD. Droższą ofertę przedstawiła spółka-córka Mercusa, czyli Truck Export – Import Wynajem. Ta propozycja to 639 600 PLN brutto, co daje 260 000 PLN netto za jeden autokar.
Przypomnijmy, że o wyborze decydują trzy kryteria. Cena ma 60% wagi. Łącznie 40% punktów to przebieg oferowanych autobusów. Dostanie się je jeśli pierwszy z autobusów będzie miał przebieg do 430 000 km, a drugi nie więcej niż 560 000 km. Jak więc widać nie wszystko jest jeszcze było pewne.
28 maja przetarg został rozstrzygnięty. Wybór padł na Scanię, która wyprzedziła Mercusa przede wszystkim ceną. Obaj oferenci zaoferowali bowiem autokary o zbliżonych przebiegach. W tej sytuacji PZTP może szykować się już do odbioru kolejnych autobusów marki Scania Touring.
Stan obecny
Obecnie flota Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego liczy 23 autobusy. Ponad połowę floty stanowią Mercedesy Sprintery na zabudowach CMS Auto i MMI, które jeżdżą w barwach PZTP od początku jego działalności, a więc już pięć lat.