Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Scania zaprezentowała 13-litrowe silniki o mocy 440 i 480 KM, spełniające normę emisji spalin Euro 6. W pierwszej kolejności zostaną one zabudowane w samochodach ciężarowych serii G i R. W ciągu 2012 r. dołączą do nich pojazdy wieloosiowe oraz autobusy.
Norma Euro 6 stanowi radykalny krok w redukcji dopuszczalnych poziomów emisji zanieczyszczeń, ograniczając emisję tlenków azotu i cząstek stałych do około jednej piątej wartości określonych normą Euro 5. Ponadto, procedurę testową rozszerzono o obowiązek zliczania cząstek stałych, co w praktyce oznacza, że emisja tego składnika spalin będzie jeszcze niższa –około jednej szóstej poziomu Euro 5. W marcu br. Scania zaprezentowała 13-litrowe silniki o mocy 440 i 480 KM, spełniające normę emisji spalin Euro 6. Przypomnijmy – norma Euro 6 wchodzi w życie w Unii Europejskiej i kilku sąsiadujących z nią krajach 31 grudnia 2012 r. w przypadku nowo wyprodukowanych pojazdów i rok później w przypadku pojazdów nowo rejestrowanych.
Nowe jednostki napędowe zapewniających radykalną redukcję emisji zanieczyszczeń, a jednocześnie charakteryzują się równie niskim zużyciem paliwa, jak silniki Scania Euro 5. Mówi Martin Lundstedt, wiceprezes odpowiedzialny za sprzedaż i marketing: –„Jesteśmy dumni, że możemy już teraz udostępnić to wyjątkowe dzieło inżynierii. Nowe jednostki napędowe oferują równie wysokie osiągi i niskie zużycia paliwa, jak ich odpowiedniki Euro 5. Silniki te umożliwiają użytkownikom pójście o krok dalej i zainwestowanie w najbardziej proekologiczną technologię dostępną na rynku, odnosząc przy tym realne korzyści w postaci niższych opłat drogowych i innych ulg, które z czasem mogą być wprowadzane przez władze. Ponadto, pojazdy spełniające najnowszą normę emisji spalin zachowają wyższą wartość przy odsprzedaży.”–zapewnia Lundstedt.
Mówi Jonas Hofstedt, wiceprezes Scania Powertrain Development: -„Całość prac rozwojowych Scania wykonała we własnym zakresie. Połączyliśmy wszystkie nowe techniki opracowane przez nas w ciągu ostatnich lat: recyrkulację spalin, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail, selektywną redukcję katalityczną i filtrowanie cząstek stałych. Połączyliśmy również nasze własne układy sterowania silnikiem i kontroli emisji zanieczyszczeń w jeden zintegrowany system. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby uniknąć jakichkolwiek kompromisów pod względem zużycia paliwa. Klienci przekonają się, że ekonomika paliwowa, własności trakcyjne i reakcje nowych silników są na identycznym poziomie, jak w naszych jednostkach napędowych Euro 5”–konkluduje Hofstedt.
Euro 6 kontra Euro 5
Nowe silniki dokładnie odpowiadają oczekiwaniom klientów Scania, dotyczącym osiągów i charakterystyk. Są pod tym względem bardzo podobne do jednostek napędowych Euro 5 EGR, na których bazują, oferując stosunek momentu obrotowego do mocy dochodzący do 5,2, co jest najwyższą wartością w branży. Podobnie jak w silnikach Scania Euro 5, maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 1000 obr/min, zapewniając tym samym doskonałe własności trakcyjne, również w konfiguracji z układem napędowym pozwalającym rozwijać prędkości podróżne przy prędkości obrotowej 1000 obr/min lub nawet niższej, w celu oszczędzania paliwa. Oferta skrzyń biegów obejmuje przekładnie 12+2 biegowe –dwuzakresowe z półbiegami –z najwyższym biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem. Zalecany jest wybór układu Scania Opticruise, gwarantującego najniższe zużycie paliwa i ułatwiającego zmianę biegów (układ ten jest dostępny także w wersji z pedałem sprzęgła). Można również wybrać manualny układ zmiany biegów. Wszystkie wersje można wyposażyć również w zwalniacz Scania Retarder. Zakrojone na dużą skale testy, w tym także testy eksploatacyjne prowadzone przy współudziale klientów, wykazały, że udało się w pełni osiągnąć zakładane cele dotyczące osiągów, bez wyraźnych różnic w zużyciu paliwa. Zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 3–4% zużycia paliwa, wobec 5–6% w przypadku silników Scania Euro 5 SCR. Na obecnym etapie Silniki Scania Euro 6 mogą być zasilane olejem napędowym zawierającym do 8% biodiesla. Trwają testy, mające na celu zagwarantowanie długookresowej skuteczności układu oczyszczania spalin przy zasilaniu silnika 100-procentowym biodieslem.
Architektura silnika
Nowe jednostki napędowe o mocy 440 i 480 KM bazują na najnowszej modułowej platformie silnikowej Scania, o średnicy cylindra 130 mm, zastosowanej po raz pierwszy w 2007 r., w silnikach Euro 5 EGR. Ich wspólnymi cechami są układ wtryskowy Common Rail (Scania XPI ), układ recyrkulacji spalin EGR i turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT). W 2010 r. zaprezentowano pierwszy silnik V8 (730 KM, 3500 Nm) zbudowany na tej samej platformie, także wyposażony w Scania XPI i VGT, ale z układem oczyszczania spalin SCR –podobnie jak pozostałe jednostki Euro 5 V8. Wszystkie silniki są wyposażone w opracowany przez Scania układ sterowania. W pełni modułowa budowa oznacza wykorzystanie wielu tych samych podzespołów w obrębie całej rodziny jednostek napędowych, co ułatwia serwis i dystrybucję części zamiennych.
Tabela 1. Gama 6-cylindrowych silników Scania o pojemności 12,7 l:
Poziom emisji spalin
Moc maks.
Maks. moment obrotowy
Technika redukcji emisji
Euro 5
Euro 5
Euro 5
Euro 6
Euro 5
Euro 6
360 hp
400 hp
440 hp
440 hp
480 hp
480 hp
1,850 Nm
2,100 Nm
2,300 Nm
2,300 Nm
2,500 Nm
2,500 Nm
Scania XPI, EGR, VGT
Scania XPI, EGR, VGT
Scania XPI, EGR, VGT
Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR
Scania XPI, EGR, VGT
Scania XPI, EGR, VGT, DOC, DPF, SCR
Zaprojektowany od podstaw żeliwny blok cylindrów, dostosowany do wysokich ciśnień spalania (w tym przypadku sięgających 200 bar), pozostał bez zmian. Podobnie jak w innych 13-litrowych silnikach Scania, żebrowa rama pomiędzy blokiem cylindrów i miską olejową usztywnia dolną część korpusu silnika i przeciwdziała powstawaniu hałasu i drgań. Powlekane plazmowo gładzie cylindrów odznaczają się niskim współczynnikiem tarcia, przyczyniającym się do redukcji zużycia paliwa. Stalowe tłoki o nieznacznie zmodyfikowanym kształcie komory spalania zapewniają stopień sprężania 17,3:1. Do standardowego wyposażenia silników należy niskoemisyjny otwarty układ odpowietrzania skrzyni korbowej i nowa miska olejowa z tworzywa sztucznego, mieszcząca o 3 litry oleju więcej, a jednocześnie lżejsza i skuteczniej tłumiąca hałas. Masa samego silnika jest zbliżona do masy jednostek Euro 5 EGR. Kompletny pojazd waży do 200 kg więcej, ze względu na obecność układu AdBlue (z 75-litrowym zbiornikiem) i większy stopień skomplikowania układu wydechowego.
Nowy układ sterowania silnika Scania (taki sam, jak w 16,4-litrowym silniku V8) skutecznie zarządza wszystkimi parametrami roboczymi jednostki napędowej, a także układem oczyszczania spalin, i jest w pełni zintegrowany z innymi układami pojazdu. Nowatorski system czujników rozmieszczonych w tłumiku pozwala precyzyjnie kontrolować rozkład temperatur i stężenia NOx w spalinach.
Układ wtryskowy i oczyszczania
Wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail Scania XPI (Extra High Pressure Injection) dawkuje paliwo pod ciśnieniem do 2400 bar –średnie ciśnienie wtrysku to 1800 bar. Ośmiootworowe wtryskiwacze realizują wtrysk wielofazowy, obejmujący do trzech dawek paliwa w jednym cyklu, w celu zapewnienia optymalnych osiągów silnika i emisji spalin. Łączy w sobie Scania VGT (turbosprężarka o zmiennej geometrii) i Scania EGR (układ recyrkulacji spalin) z jednostopniowym chłodzeniem. Turbosprężarka VGT znacząco polepsza własności trakcyjne i reakcje silnika. Przyspiesza również działanie układu zmiany biegów Scania Opticruise. Stopień recyrkulacji spalin jest nieco niższy niż w silnikach Euro 5 (do 25% wobec 30%), ponieważ obecność dwóch różnych układów oczyszczania spalin: EGR i SCR, pozwala równoważyć ich działanie.
Z myślą o bardziej precyzyjnej regulacji ilości powietrza wtłaczanego do cylindrów, w układzie dolotowym zastosowano przepustnicę (zawór dławiący) z czujnikiem pozycji. Przepustnica ogranicza przepływ powietrza w warunkach małego obciążenia silnika, co sprzyja utrzymywaniu wysokiej temperatury spalin, zapewniającej maksymalną sprawność układu SCR.
I układ oczyszczania. Zintegrowany tłumik, w formie pojedynczego, izolowanego podzespołu o zwartej budowie, zawiera katalizator utleniający, pełnoprzepływowy filtr cząstek stałych oraz umieszczone za nim dwa równoległe katalizatory SCR i katalizator nieprzereagowanego amoniaku. Scania opracowała nowy, elektrycznie uruchamiany zespół dozujący AdBlue –bezpowietrzny moduł o większej precyzji działania i wytrzymałości. AdBlue jest wtryskiwane do mieszalnika (opatentowanego przez Scania), w którym, w procesie parowania, wydziela się mocznik napływający do dwóch równoległych katalizatorów SCR. Końcowym elementem układu jest kompaktowy, wydajny katalizator nieprzereagowanego amoniaku, usuwający pozostałości tej substancji ze spalin. Droga parowania jest wyjątkowo krótka, co ułatwia utrzymanie wymaganej temperatury. Działanie układu monitorują nowe czujniki temperatury, ciśnienia i NOx.
I na koniec wymagania obsługowe. Interwały obsługowe są identyczne jak w przypadku 13-litrowych silników Scania Euro 5 EGR, tj. do 90 000 km (maks. 120 000 km w pojazdach o DMC zestawu do 36 ton), zależnie od zastosowania. Obowiązuje przy tym wymóg stosowania oleju o wydłużonej trwałości Scania LDF-3, który został opracowany specjalnie z przeznaczeniem do silników Euro 6 i silników wyposażonych w filtr cząstek stałych. Interwały wymiany filtra cząstek stałych zależą od zastosowania pojazdu. W transporcie długodystansowym interwał ten wynosi zazwyczaj około 240 000 km.
Tabela 2. Dane techniczne najnowszych silników Scania