Scania vs. Solaris w przetargu MZK Słupsk. Pierwsze Citywide BEV w Polsce?
4 marca Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku otworzył oferty w przetargu na zakup sześciu autobusów miejskich typu MAXI o napędzie elektrycznym z infrastrukturą ładowania.
W roli gospodarza wstąpiła Scania Polska, która po raz pierwszy w elektrycznym pojedynku zmierzyła się z Solarisem i zaproponowała naprawdę bardzo konkurencyjną cenę za swoje autobusy Citywide LF BEV z ładowarkami od Ekoenergetyki.
Dwa terminy
Przypomnijmy, że MZK Słupsk kupuje nowe autobusy i infrastrukturę ładowania z Zielonego Transportu Publicznego. Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach:
- pierwsze dwa autobusy MZK odbierze w terminie 450 dni od daty podpisania umowy,
- zaś pozostałe 4 autobusy zamawiający odbierze w terminie do 5 dni po pierwszej dostawie.
Z kolei odbiór dwustanowiskowych ładowarek zajezdniowych typu plug-in wraz infrastrukturą zasilania energetycznego oraz ładowarki dwustanowiskowej z kolumną typu „T” z infrastrukturą zasilania energetycznego nastąpi wraz z dostawą pierwszej partii autobusów elektrycznych.
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem 5 kryteriów: ceny (75%), właściwości technicznych, eksploatacyjnych i ekologicznych (12%), gwarancji na baterie trakcyjne (5%), gwarancji na cały pojazd (5%), gwarancji na ładowarki i infrastrukturę ładowania (3%).
Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- 81 miejsc pasażerskich – 3 pkt,
- możliwość szybkiego ładowania prądem z mocą powyżej 200 kW – 2 pkt,
- podłoga wykonana z laminatów z tworzyw sztucznych - 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego zgrzewania lub spawania – 1 pkt.
Przyzwyczailiśmy się, że kolejne zamówienia na nowe autobusy dla Słupska były wyprodukowane właśnie w Słupsku. Tym razem jest szansa na zmianę, bowiem w technicznych kryteriach oceny ofert nie znajdujemy preferencji rozwiązań, które stosuje wyłącznie Scania.
dwie oferty
Dlatego z ciekawością czekaliśmy na dzisiejsze otwarcie ofert w Słupsku i nie zawiedliśmy się. Swoje propozycje w pomorskim mieście przedstawiły firmy:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Scania Polska w konsorcjum z Ekoenergetyką z autobusami Citywide LF BEV na kwotę 16 974.000 PLN brutto
- Solaris Bus & Coach z autobusami Urbino 12 electric na kwotę 19.542.240 PLN brutto
W tej sytuacji największe powody do zadowolenie ma zamawiający, które na ten cel chciał wydać 21.036.684 PLN brutto, co przy wyborze Scanii oznacza oszczędności rządu aż 4 mln zł brutto! Dawno nie widzieliśmy podobnego przypadku w Polsce... Brawo MZK Słupsk, a my czekamy na wybór szwedzkiej oferty i pierwsze Citywide BEV w Polsce.
Słupskie elektrobusy
Pierwsze elektryki dla Słupska mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na jednym centralnym silniku o sprawdzonej w ruchu miejskim konstrukcji i mocy znamionowej minimum 160 kW. Autobusy muszą być wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania, uruchamiany pedałem hamulca. Pojemność energetyczna baterii trakcyjnych musi zapewnić pokonanie dystansu minimum 120 km w warunkach testu E-SORT2 na jednym pełnym ładowaniu bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnego poziomu rozładowania. Magazyn energii będzie ładowany poprzez złącze plug-in oraz odwrócony pantograf. Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia typu miejskiego, wandaloodporne, mocowane do ściany i podłogi, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie.
Z kolei kabina kierowcy będzie typu zamkniętego z drzwiami wysokimi, z okienkiem do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet oraz szybą izolującą kierowcę. Kabina nie może ograniczać dostępu pasażerom do całej powierzchni drzwi przednich. Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają współpracować z autokomputerem SRG6000P lub równoważnym.
Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica systemu informacji pasażerskiej pozwalająca na wyświetlanie w kolorze: tekstu, grafiki i przewijania tekstu, a przede wszystkim pozwalająca na wizualizację całej trasy przejazdu uzupełnionej o informacje zaprogramowane przez zamawiającego. Będzie to ekran o wielkości 38 cali. Oprócz tego, pod sufitem zostanie zamontowana dwustronna tablica systemu informacji pasażerskiej, której zadaniem ma być wyświetlanie informacji o aktualnej trasie oraz kolejnych przystankach wraz z mapą lub schematem sieci komunikacji miejskiej.