Scania vs. Solaris w II autobusowej bitwie o Słupsk? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku dokupuje dwa nowe autobusy elektryczne.
O źródłach finansowania tej inwestycji pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Autobusy mają pojawić się w bazie MZK w ciągu 240 dni od podpisania umowy z wykonawcą. Jakie są tym razem oczekiwania MZK wobec producentów elektrobusów? Przyglądamy się SWZ. Przypomnijmy, że w pierwszej autobusowej bitwie o Słupsk Scania zdecydowanie pokonała Solarisa ceną.
Kryteria oceny
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem czterech kryteriów: ceny (78%), właściwości technicznych, eksploatacyjnych i ekologicznych (12%), gwarancji na baterie trakcyjne (5%), gwarancji na cały pojazd (5%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- 81 miejsc pasażerskich – 3 pkt,
- możliwość szybkiego ładowania prądem z mocą powyżej 200 kW – 2 pkt,
- podłoga wykonana z laminatów z tworzyw sztucznych - 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 5 pkt,
- wykonanie poszycia bocznego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego zgrzewania lub spawania – 1 pkt.
Jakie autobusy?
Pierwsze elektryki dla Słupska mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Napęd pojazdów ma być elektryczny oparty na jednym centralnym silniku o sprawdzonej w ruchu miejskim konstrukcji i mocy znamionowej minimum 160 kW. Autobusy muszą być wyposażone w system odzyskiwania energii w trakcie hamowania, uruchamiany pedałem hamulca. Pojemność energetyczna baterii trakcyjnych musi zapewnić pokonanie dystansu minimum 120 km w warunkach testu E-SORT2 na jednym pełnym ładowaniu bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnego poziomu rozładowania. Magazyn energii będzie ładowany poprzez złącze plug-in oraz odwrócony pantograf.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia typu miejskiego, wandaloodporne, mocowane do ściany i podłogi, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Z kolei kabina kierowcy będzie typu zamkniętego z drzwiami wysokimi, z okienkiem do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet oraz szybą izolującą kierowcę. Kabina nie może ograniczać dostępu pasażerom do całej powierzchni drzwi przednich.
Diodowe tablice informacyjne (kierunkowe) wykonane w technologii LED, w kolorze białym, mają współpracować z autokomputerem SRG6000P lub równoważnym. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica systemu informacji pasażerskiej pozwalająca na wyświetlanie w kolorze: tekstu, grafiki i przewijania tekstu, a przede wszystkim pozwalająca na wizualizację całej trasy przejazdu uzupełnionej o informacje zaprogramowane przez zamawiającego. Będzie to ekran o wielkości 38 cali. Oprócz tego, pod sufitem zostanie zamontowana dwustronna tablica systemu informacji pasażerskiej, której zadaniem ma być wyświetlanie informacji o aktualnej trasie oraz kolejnych przystankach wraz z mapą lub schematem sieci komunikacji miejskiej.
Szansa dla Solarisa
W ostatnim przetargu na autobusy elektryczne dla Słupska, Scanii wyrósł nieoczekiwany konkurent w postaci Solarisa. Gdyby nie niska cena szwedzkiego producenta, to rozstrzygnięcie przetargu byłoby z korzyścią dla Solarisa, który zdeklasował Scanię w kryterium zużycia energii elektrycznej.
W tej sytuacji wykonawca z Bolechowa na pewno będzie chciał ponowić próbę podboju słupskiego rynku autobusów miejskich. Czy mu się uda? Więcej będzie można powiedzieć po otwarciu ofert, które zaplanowano na dzień 31 sierpnia.