Scania testuje elektryczną hybrydę [FILM]
Scania goni elektryczną czołówkę autobusowych producentów i napoczątku zimy rusza z testami swojej miejskiej hybrydy z możliwością szybkiego doładowaniaw Södertälje. Na początek Szwedzi wybrali ładowanie indukcyjne.
Pomysł stopniowego przechodzenia z diesla na elektryczność -ze stopniem pośrednim w postaci elektrycznej hybrydy – przerobiłojuż wcześniej Volvo. I to z dobrym skutkiem. Aktualnie firma z fabryką weWrocławiu ma w swojej ofercie trzy miejskie e-pojazdy ? równoległa hybrydę,elektryczną hybrydę i autobus w 100% elektryczny. Ten ewolucyjny kierunekobrała również kolejna szwedzka firma, czyli Scania. Jak widać Skandynawowie chcąstopniowo i bez pośpiechu dochodzić do pełnej elektromobilności. Z drugiej stronyoba te koncerny opierają swój transportowy biznes o pojazdy ciężarowe, a tutajliczy się efekt skali.
Szwedzki projekt badawczy
Jak informuje producent, Citywide elelctric hybrid to jednocześniepierwszy autobus Skandynawii ładowany bezprzewodowo podczas postoju naprzystanku. I głównie ten etap eksploatacji mają sprawdzić testy przeprowadzanew regularnym ruchu miejskim w Södertälje, w Szwecji.
W tym projekcie weźmie udział oczywiście Scania oraz SL (operatortransportu publicznego w Sztokholmie), Vattenfall (dostawca energii) oraz gminaSödertälje Gmina i Royal Institute of Technologia(KTH). Kosztprzedsięwzięcia pod tytułem „bezprzewodowe ładowanie podczas postoju naprzystanku autobusowym” wynosi nieco ponad 38 mln SEK, z których Scania pokrywa22 mln SEK. Zkolei szwedzka Agencja Energii przyznała na badania prawie 10 mln SEK.
Producent i współorganizatorzy chcę przetestowaćpojazd i infrastrukturę w północnym, mroźnym klimacie. Przypomnijmy,że bezprzewodowe ładowanie przystanek oznacza, że ??element ładujący znajdujesię pod powierzchnią drogi i podczas postoju automatycznie ? poprzez indukcję ?zasila odbiornik znajdujący się z kolei pod podłogą autobusu. Cała operacjazajmuje ok. 7 minut ładowania, co wystarczy na przejechania całej 10 km trasy wSödertälje.
-„Elektryczny autobus hybrydowy pokazuje technologicznąścieżkę działań na rzecz bardziej zrównoważonego transportu. Indukcyjnytechnologia ładowania jest jednocześnie cicha i niewidzialna. Polowebadania w Södertälje są ważne przed ważnymi wyborami w zakresie eliminowaniaemisji i redukcji hałasu, które stoją zarówno przed społeczeństwem, jak i przedprzemysłem motoryzacyjnym” – powiedziała Hedvig Paradis, menedżerem projektu w Scania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
I na koniec kilka danych technicznych:
-
Model: Scania Citywide LE 4×2
-
Napędelektryczny: równoległa hybryda zintegrowana ze skrzynią biegów (GRS895) + silnikelektryczny o mocy 130 kW
-
Akumulatory: Li-Ion opojemności 56 kWh
-
Silnikspalinowy: 9-litrowy silnik wysokoprężny (na biodiesel) o mocy 320 KM
„