Scania – stabilnie do przodu
infobus
23.02.2012 20:05

Scania – stabilnie do przodu
To był całkiem udany rok dla Scanii. Liczba sprzedanych pojazdów użytkowych wzrosła aż o 26% do poziomu 80 108 szt. Dzięki lepszej kondycji rynków m.in. Hiszpanii i Holandii wzrosły także dostawy autobusów –do poziomu 7988 szt.
W 2011 r. zysk Scanii za cały rok wyniósł SEK 12.398 mln SEK. Zdaniem koncernu mógłby być on jeszcze wyższy gdyby nie wysoki kurs szwedzkiej korony. Łączne dostawy pojazdów użytkowych wyniosły 80 108 szt, co oznacza wzrost o 26% w stosunku do 2010 r. Co ciekawe w tle tych całkiem dobrych danych szwedzka firma ogłosiła, że spowolnia produkcję swoich pojazdów użytkowych –głównie za sprawą niskiego poziomu zamówień na ciężarówki (szczególnie z regionów Europy Południowej, Północnej, Ameryki Łacińskiej i EuroAzji). Dlatego trzeba tutaj podkreślić, że zeszłoroczne dostawy Scanii były na dobrym poziomie, natomiast słabnie portfel zamówień i stad decyzją o ograniczeniu produkcji i dostosowaniu jej do aktualnego popytu. W ramach oszczędności nie przedłużono kontraltów z ok 1.900 pracownikami. Scania odroczyła również niektóre inwestycje i bardziej restrykcyjnie podeszła do kontroli zatrudnienia i wydatków. Zdaniem koncernu trudno ocenić perspektywy rozwoju rynku pojazdów użytkowych na rok 2012, zwłaszcza wobec problemów gospodarczych w strefie euro. Natomiast Scania cały czas pracuje nad nowymi silnikami Euro 6, która to norma zacznie obowiązywać z dniem 31 grudnia 2013 r. W rozwoju silników Euro 6 Scania łączy wszystkie nowe technologie opracowane przez firmę w ostatnich latach, w tym układ recyrkulacji spalin (EGR), selektywną redukcję katalityczna (SCR) i filtrowanie cząstek stałych. W ten sposób Scania chce osiągnąć taką samą wydajność i niskie zużycie paliwa jak silnikach Euro 5.
I autobusowe wyniki. W zeszłym roku szwedzka firma odnotowała wzrost zamówień na autobusy i podwozia. Wzrosły one o 12 procent do 7707 szt. w 2011 roku. W tym czasie portfel zamówień w Europie zwiększył się o 3% – głównie za sprawą zleceń z Holandii i Danii. W Ameryce Łacińskiej portfel zamówień wzrósł o 33 procent w roku,. To efekt wprowadzenia normy Euro 5 w Brazylii, gdzie dotychczas sprzedawane autobusy z norma Euro 3 były zdecydowanie tańsze i mniej komplikowane technologicznie. Także wysoki popyt na tym rynku będzie utrzymywał się jeszcze do I kwartału 2012 roku (produkcja autobusów z Euro 3 została wygaszona z końcem 2011 r.), a potem gwałtownie opadnie. W Azji portfel zamówień spadł o 5 procent w porównaniu z 2010 r., natomiast w Afryce i Oceanii wzrósł z kolei o 11 procent. Generalnie w czwartym kwartale 2011 r. całkowity portfel zamówień Scania zmniejszył się o 20 procent. I ten spadek dotyczył większości rynków.
Dostawy autobusów Scania w 2011 r. były rekordowo wysokie i osiągnęły poziom wyższy o 7,9% w porównaniu do 2010 r. Łącznie w ubiegłym roku klienci odebrali 6 988 autobusów i podwozi. W Europie szwedzki producent odnotował wzrost na poziomie 9 procent w porównaniu do roku 2010. W głównej mierze zawdzięcza to większym zamówieniom z Holandii i Hiszpanii. W Ameryce Łacińskiej wzrost dostaw wyniósł aż 56% i dotyczył Brazylii, Meksyku i Chile. W Azji dostawy spadły o 3 procent, a w Afryce i Oceanii o 20 procent. Generalnie w czwartym kwartale 2011 r. całkowite dostawy autobusów i podwozi Scania wzrosły aż o 33 procent do 2,383 sztuk. I kilka słów o finansach. Przychody netto ze sprzedaży autobusów Scania wzrosły w 2011 r. o 6 procent do 8206 mln SEK (7713 mln SEK w 2010 r.), czyli całkiem ładny 6-procentowy wzrost. Poniżej szczegółowe dane o sprzedaży i zamówieniach w lach 2010/2011.
Region
|
Zamówienia 2011 [szt.]
|
Zamówienia 2010 [szt.]
|
Różnica [%]
|
Dostawy 201 1[szt.]
|
Dostawy 2010 [szt.]
|
Różnica [%]
|
Europa
|
1,770
|
1,720
|
3
|
1,916
|
1,760
|
9
|
EuroAzja
|
108
|
72
|
50
|
84
|
82
|
2
|
Ameryka
|
3,139
|
2,358
|
33
|
3,272
|
2,104
|
56
|
Azja
|
2,011
|
2,110
|
-5
|
2,065
|
2,120
|
-3
|
Afryka i Oceania
|
679
|
614
|
11
|
651
|
809
|
-20
|
Razem
|
7,707
|
6,874
|
12
|
7,988
|
6,875
|
16
|