Scania Słupsk ruszyła z seryjną produkcją ebusów. Östersund!
Scania dostarczy do szwedzkiego miasta 10 szt. autobusówelektrycznych Citywide LF Electric. To oznacza start seryjnej produkcji tegomodelu w polskim zakładzie koncernu zlokalizowanym w Słupsku.
Wszystkie pojazdy trafią do przewoźnika Vy Buss.
Elektryczny terminarz
Plan jest taki:
-
1 czerwca 2021 r. Östersund uruchomi siedem 12,3-metrowychautobusów elektrycznych
-
latem 2022 r. zostaną dostarczone trzy kolejne autobusyelektryczne.
Ten zakup jest częścią długoterminowej strategii miasta mającejna celu przejście do 2030 r. na transport wolny od paliw kopalnych. Wówczas dwie linie zostaną zelektryfikowane (czyli jednatrzecia sieci), a ebusy będą ładowane poprzez cztery szybkie stacje ładowania. Pozostałelinie autobusowe obsługiwane będą głównie przez autobusy zasilane paliwamialternatywnymi – uwodornionym olejem roślinnym (HVO) i estrem metylowym rzepaku(RME). Energia elektryczna dla floty Östersund będzie pochodzić zhydroelektrowni Billstån w Jämtland.
Wcześniejszy test
Przypomnijmy, że wcześniej – od 2017 r. – miasto testowało Citywide LF Electric. Najczęściej na linii nr 6 między Torvalla iBrittsbo, czyli na jednej z najbardziej ruchliwych linii autobusowych wÖstersund, która zwykle obsługuje 1.100.000 pasażerów rocznie i notuje około100 kursów dziennie. Każdy autobus pokonuje tutaj dziennie 330 kilometrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Widocznie pojazdy te dobrze sprawdziły się w ruchu, skoroteraz operator Vy, który od kilku lat odpowiada za komunikację autobusową wÖstersund, zainwestował w nowe elektrobusy właśnie marki Scania.
-„Elektryczny test wypadł dobrze, bez większych zakłóceń,niezależnie od tego, czy było minus 30 stopni, czy 30 stopni plus. Pojazdy sąniezawodne, przyjazne dla środowiska i ciche w mieście. Elektryfikacja mapozytywny wpływ także na środowisko pracy kierowców. Cieszymy się na dalsządobrą współpracę ze Scania – mówi Andreas Ehrenborg, dyrektor techniczny w Vy.
Z ankiety przeprowadzonej na zlecenie gminy wynika, że 78proc. pasażerów jest bardzo zadowolonych z jazda elektrycznym pojazdem. 66procent ankietowanych uważa, że podróż ebusem jest lepsza lub dużo lepsza wporównaniu do zwykłego autobusu. 83 procent pozytywnie odniosło się do tego, żeenergia elektryczna jest wytwarzana lokalnie.
-„Siła Scania polega na systemie modułowym i tym, że wieleelementów jest wspólnych dla samochodów ciężarowych i autobusów. W tymprzypadku tak jest z elektrycznym układem napędowym, co będzie miało kapitalnywpływ na ich długoletnią eksploatację – powiedział Mikael Arhusiander, KeyAccount Manager w Scania Sweden,