Scania rozpocznie testy autobusów hybrydowych

infobus
26.02.2007 23:19

Scania OmniLink, należąca do przewoźnika SL ze Sztokholmu, podczas tankowania etanolu. Fot. Scania AB

We współpracy z Storstockholms Lokaltrafik (SL), regionalnym przedsiębiorstwem komunikacyjnym w Sztokholmie, Scania przeprowadzi szeroko zakrojone testy autobusów z napędem hybrydowym. Testy rozpoczną się w 2008 r. i potrwają co najmniej rok. Pierwszy prototypowy autobus powinien być gotowy w maju 2007 r. Projekt ten uzyskał wsparcie Szwedzkiej Agencji Energetycznej. „Emisja dwutlenku węgla przez ruch samochodowy może zostać obniżona poprzez obniżanie poziomu zużycia paliwa oraz przestawianie się na paliwa odnawialne.”–mówi Hasse Johansson, Dyrektor Działu Rozwoju w Scanii. „Scania stara się połączyć oba te cele w postaci napędu hybrydowego. Oczekuje się, że ta technologia pozwoli ograniczyć zużycie paliwa co najmniej o 25%. Sercem układu jest wydajny silnik Diesla zasilany etanolem, stanowiącym odnawialne źródło energii. Technologia ta jest wytrzymała i zaprojektowana tak, aby służyć autobusowi przez cały okres jego eksploatacji. Uważamy takie rozwiązanie za optymalne rozwiązanie dla ruchu miejskiego, który wymusza częste zatrzymania i ruszania. W dłuższej perspektywie, innowacyjne rozwiązania, takie jak napęd hybrydowy, pozwolą nam sprostać ostrzejszym wymogom ekologicznym w miastach. Jednak już dziś możemy zrobić duży krok w kierunku obniżenia wpływu komunikacji publicznej na środowisko naturalne poprzez bazowanie na takich paliwach odnawialnych, jak etanol czy estry oleju rzepakowego (RME).”–dodaje Johansson. W opracowanej przez Scanię technologii hybrydowej, moc wytwarzana jest przez standardowy silnik Diesla napędzany etanolem. Energia mechaniczna jest następnie przetwarzana w generatorze na energię elektryczną. Bezpośredni napęd autobusu stanowi silnik elektryczny, który podczas hamowania służy także jako generator. Energia jest przechowywana w superkondensatorach, które posiadają znacznie dłuższą żywotność eksploatacyjną, niż dzisiejsze akumulatory. Od 1989 r., Scania dostarczyła ok. 600 autobusów zasilanych etanolem, które przyczyniły się do znacznej poprawy jakości środowiska w centrum Sztokholmu, gdzie obecnie wszystkie pojazdy komunikacji publicznej jeżdżą na paliwach odnawialnych. Obecnie, autobusy zasilane etanolem coraz większą popularnością cieszą się także poza Skandynawią.