Scania: premiera autobusu hybrydowego zasilanego etanolem
W pełni niskopodłogowy autobus miejski, który ogranicza emisję CO2 o blisko 90% przy zasilaniu etanolem oraz zużywa o co najmniej 25% mniej paliwa –oto podstawowe założenia koncepcji autobusu hybrydowego Scanii. Oczekuje się, że projekt ten będzie znaczącym krokiem naprzód we wdrażaniu idei zrównoważonego transportu. Nowy autobus hybrydowy Scanii spełnia wszystkie powyższe założenia, spełniając jednocześni najbardziej surowe, znane obecnie wymogi ekologiczne Euro 5 i EEV. Dzięki komfortowemu wnętrzu, autobus spodoba się pasażerom. Kierowcy docenią dobrą zwrotność pojazdu, a przewoźnicy –wykorzystaną technologię, która powinna znieść trudy eksploatacji przez cały okres żywotności autobusu. Ważnym elementem układu napędowego jest system magazynowania energii korzystający z superkondensatorów, które w intensywnej eksploatacji okazują się znacznie trwalsze, niż akumulatory. Autobus miał swój debiut podczas Kongresu UITP w Helsinkach (21-24 maja 2007 r.) Ten koncepcyjny pojazd jest efektem trzyletnich prac projektowych, prowadzonych w Centrum Technicznym Scanii w Soedertaelje (Szwecja). W latach 2008-2009, 12 autobusów miejskich Scanii wyposażonych w tego typu napęd trafi do przewoźnika Stockholms Lokaltrafik (SL), obsługującego komunikację miejską w Sztokholmie. Zakup dziesięciu z nich zostanie dofinansowany przez Szwedzką Agencję Energii. Scania uważa etanol za najbardziej ekonomiczne paliwo odnawialne dostępne dzisiaj na rynku, biorąc pod uwagę takie kryteria, jak dostępność, infrastruktura oraz dostęp do sprawdzonych rozwiązań technicznych. W zależności od metody produkcji, emisja CO2 zmniejsza się o maks. 90%.