Scania podsumowuje swoją pierwszą giełdę
W dniach 20-21 marca Scania Polska przygotowała na terenie serwisu w Słupnie autobusowe spotkanie, podczas którego można było zapoznać się z ofertą firmy w zakresie używanych pojazdów. Pogoda dopisała, frekwencja była średnia, a organizator zapowiada już koleje edycje ?tak w skrócie można byłoby podsumować pierwszą edycję imprezy. Przypomnijmy, że odbyła się ona pod hasłem: ?Wiosna czasem decyzji?i przede wszystkim miała na celu zapoznanie przewoźników z coraz szerszą ofertą Scanii w zakresie używanych pojazdów. -?Była to pierwsza nasza giełda, dlatego brak tłumu zwiedzających w Słupnie był jak najbardziej zrozumiały. Tym niemniej jak najbardziej docenimy fakt, że kilkudziesięciu klientów zdecydowało się do nas przyjechać i poświęcić swój czas. Bardzo Wam dziękujemy za to!?- mówi Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska. ?Po pierwszych doświadczeniach jesteśmy przekonani, że takie spotkania są potrzebne i dlatego będziemy je kontynuować. Niewykluczone, że zorganizujemy w tym roku jeszcze drugą giełdę, na jesień i to bardziej poświęconą pojazdom miejskim. Postaramy się także o lepsze rozreklamowanie imprezy, aby wszyscy przewoźnicy mogli do nas przyjechać, w tym także ze wschodniej części naszego kraju, gdzie tego typu branżowe spotkania nie były organizowane. Jesteśmy tutaj pierwsi.?
Tak pozytywne nastawienie organizatorów wynika m.in. z coraz lepszych wyników jakie Scania osiąga na wtórym rynku. W tym roku firma dostarczy ok. 28 szt. używanych autobusów, z czego aż 14 szt. w wersji Scania-Irizar PB. Plany na kolejny rok to ok. 40 egzemplarzy, w tym 20 szt. w wersji PB. Najczęściej trafiają one do naszego kraju z państw skandynawskich i po gruntownym odświeżeniu (obejmującym także malowanie) rozpoczynają swoją służbę w Polsce. Warto zauważyć, że Scania nie boi się tego typu modernizacji i ma ogromne zaufanie do swoich serwisantów w Słupnie. Dowodem na to może być operacja, jaka przeprowadzona została w zeszłym roku, kiedy do podwarszawskiego serwisu trafiły cztery miejskie autobusy Scania OmniCity z silnikami na etanol. Polscy mechanizmy przerobili je na klasyczne diesle i dzisiaj jeżdżą one w Płocku, wożąc pracowniku PKN Orlen, a klient już czeka na kolejne ?hybrydy?. ??Chcemy być dobrym źródłem dobrych używanych autobusów. W oparciu o nasz profesjonalny serwis w Słupnie jesteśmy w stanie przygotować naprawdę świetne pojazdy, które na pierwszy rzut oka wyglądają praktycznie jak nowe??podkreśla Emil Dmochowski, przedstawiciel handlowy Scania Polska.
Podczas marcowego spotkania w Słupnie na przewoźników czekało ok. 30 używanych autobusów. Oczywiście najwięcej reprezentowało marki Irizar i Scania. Wśród wystawionych pojazdów kilka egzemplarzy zasługiwało na miano ?rodzynków?. To m.in.: granatowy autokar Scania-Irizar PB 15.37 z 2007 r., który posiadał 36 skórzanych foteli w układzie 2+1;dwa egzemplarze PB 12.35 z niskimi przebiegami z Holandii oraz trzyosiowy Volvo-Drogmoller B12 z 2002 r.Kilka autokarów należało też do polskich przewoźników, takich jak Trans-Europa czy EMKA Trans, którzy zostawili je w rozliczeniu dokonując zakupu nowego taboru. Warto tutaj dodać, że firma EMKA, która niedawno zakupiła 7 szt. modeli Mercedes-Benz Tourismo, zainwestowała w tym roku również w pojazdy marki Scania i zamówiła także 7 szt. egzemplarzy Scania Touring HD. Na podobny ruch zdecydował się także m.in. warszawski Raf Trans, a firma Trans Kinetik, która obsługuje przewozy na lotnisko w Modlinie zakontraktowała kolejne dwa autokary Touring ?tym razem jednak z fotelami Kielz wbudowanymi ekranami firmy Buspart. Identyczny system montuje teraz spółka Lux Express, która również użytkuje pojazdy Scania w Polsce. W lutym firma zarejestrowała jeden autobus Scania-Irizar i6, do którego dołączyły 4 szt. zarejestrowane jako używane. Cały to zamówienie obsługuje Scania Estonia, ale serwisem pojazdów zajmuje się już Scania Polska. Ta współpraca nie ma trwać jednak długo ?pod koniec czerwca estoński przewoźnik odbierze pięć pojazdów docelowo przeznaczone na linię Warszawa-Kraków i będą to integralne modele Irizar i6 z silnikami DAF. Polska firma chce jednak przez te kilka miesięcy pokazać, że oferuje serwis o najwyższej jakość i tym właśnie przekonać Lux Express do dalszych zakupów autokarów marki Scania. A podobno takie rozmowy już trwają.
Podsumowując: pierwszą giełdę należy ocenić jak najbardziej pozytywnie, tym bardziej, że cały czas nie znamy daty ?majówki w Sadach?, czyli tradycyjnego spotkania z przewoźnikami organizowanego przez Dział Pojazdów Używanych MAN. Czyżby Scania miała przejąć tradycję organizowania autobusowych giełd w Polsce? Zobaczymy. Jak na razie firma wykazuje duży entuzjazm w tym kierunku i to cieszy. Szkoda, że nie wypalił pomysł z aukcją wytypowanych autobusów, gdzie przewoźnicy mieli ?na żywo?licytować autokary. Może następnym razem ktoś się zgłosi. Brakowało także szerszej oferty ze strony producentów komponentów, których barwy reprezentował tylko Kiel z szeroką ofertą swoich foteli.Na koniec warto wspomnieć o handlowym wymiarze marcowego spotkania w Słupnie, a jest on całkiem dobry. W trakcie dwóch dni sprzedano ok. 10 autokarów, w tym 7 szt. międzymiastowego modelu Scania-HigerA-30, który przede wszystkim przekonuje do siebie niską cenązakupu i niskim spalaniem. W efekcie w tym roku Scania Polska spodziewa się, że sprzedaż tego typu pojazdów osiągnie poziom ok. 16 szt. Tyle fabrycznie nowych pojazdów ma być wydanych do końca czerwca. Do tego dojdzie 18 szt. miejskich autobusów dla MZK Słupsk, których proces przekazywania rozpocznie się już w kwietniu br. Pierwsza partia będzie liczyła 8 egzemplarzy, w tym 5 szt. w wersji CNG i 3 szt. jako przegubowe diesle.Z kolei segment autobusów turystycznych Scania zamknie na poziomie ok. 30 szt., które zostały zamówione na ten rok. Pula 26 pojazdów została już sprzedana, natomiast na swoich właścicieli czekają jeszcze cztery egzemplarze Touring w wersji trzyosiowej. Razem daje to poziom ok. 64 nowych pojazdów marki Scania, a mamy dopiero marzec. ??Jesteśmy zadowoleni z tegorocznychwyników i dlatego już planujemy zamówić na przyszły rok ok. 40 autokarów, w tym także z najnowszym silnikami DC13 o mocy 450 KM, który wykorzystują tylko technologię SCR ?bez EGR. Pojawią się one w naszej ofercie w czerwcu br. i to może być przysłowiowy hit na kolejny rok??podkreśla Andrzej Jaworski.