Scania podsumowuje półrocze 2011
infobus
18.08.2011 21:48
Scania podsumowuje półrocze 2011
Szwedzki koncern opublikował swoje dane dt. autobusowej aktywności w ciągu 6. miesięcy br. Wynika z nich, że globalnie sprzedaż autobusów i autokarów wzrosła, natomiast w Europie spadła. I to aż o 26%. Zdaniem firmy za takie wyniki odpowiedzialna jest przede wszystkim zła sytuacja na rynku brytyjskim. Brak zamówień z tego strategicznego rejonu daje się Szwedom mocno we znaki. Być może receptą na to będzie realizacja w II połowie br. ogromnego kontraktu na dostawy autobusów miejskich OmniCity dla Holandii. Jak doskonale pamiętamy jest to efekt zamówienia ze strony spółki EBS / Mobilis, która wygrała przetarg na obsługę części linii w Amsterdamie (o tym historycznym zwycięstwie polskiej spółki pisaliśmy tutaj).
Mimo nienajlepszych europejskich wyników, Scania po I połowie roku może pochwalić się ogólnym wzrostem sprzedaży autobusów –z 3620 szt. w I połowie 2010 r. do poziomu 3732 szt. w I połowie 2011 r. To efekt ożywienia na rynkach w Ameryce Łacińskiej, przede wszystkim w Brazylii, Meksyku i Chile (+34%). Po drugiej stronie globu, w Azji, firma odnotowała sprzedaż nieco poniżej zeszłorocznego poziomu, natomiast wzrost sprzedaży autobusów i autokarów przyniosły rynki zlokalizowane w Afryce i Oceanii. I czas na finanse. Łączny przychód netto ze sprzedaży autobusów spadł o 9 procent w porównaniu z I połową 2010 r., do poziomu 3,858 mln SEK (wobec 4226 mln SEK w I połowie 2010 r.)
Jak podaje w swoim komunikacje Scania, w zakresie autobusowych inwestycji firma przede wszystkim rozwija zrównoważone rozwiązania transportowe. Przykładem mogą być tutaj autobusy z silnikami zasilanymi paliwami odnawialnymi –etanolem i biodieslem (RME). Zdaniem koncernu istnieje duży potencjał na tego typu pojazdy, które mogą być przyszłościowym rozwiązaniem w zakresie ekonomicznie zrównoważonych systemów transportu w miastach, jak i ochrony środowiska. I na koniec kilka słów o zebranych zamówieniach. Liczba otrzymanych kontraktów na nowe autobusy z logo Scania wzrosła i to aż o 24 procent –z 3458 szt. do 4286 szt. w I połowie 2011 r. Co szczególnie ważne dla polskiej fabryki Scanii w Słupsku, drgnęło zainteresowanie szwedzkimi pojazdami w Europie. Liczba zamówionych autobusów jest aż o 47 procent większa w porównaniu do I połowy 2010 r. To w znacznej mierze efekt kontraktu dla Holandii. Poza starym kontynentem więcej kontraktów zabrano także w Ameryce Łacińskiej(+39%);Afryce i Oceanii, a w Azji sytuacja jest bez zmian.
Tabela 1. Dostawy autobusów i podwozi Scania w I połowie 2011 i 2010 r.
Region
|
01-06.
2011
|
01-06.
2010
|
Zmiana [%]
|
Europa
|
776
|
1,045
|
-26
|
Euroazja
|
37
|
32
|
16
|
America Łacińska
|
1,324
|
987
|
34
|
Azja
|
1,209
|
1,233
|
-2
|
Afryka&Oceania
|
386
|
323
|
20
|
Razem
|
3,732
|
3,620
|
3
|
Tabela 2. Zabrane zamówienia na zakup autobusów i podwozi Scania w I połowie 2011 i 2010 r.
Region
|
01-06.
2011
|
01-06.
2010
|
Zmiana [%]
|
Europa
|
1,026
|
700
|
47
|
Euroazja
|
51
|
0
|
–
|
America Łacińska
|
1,540
|
1,107
|
39
|
Azja
|
1,298
|
1,307
|
-1
|
Afryka&Oceania
|
371
|
344
|
8
|
Razem
|
4,286
|
3,458
|
24
|