Scania podała wyniki za drugi kwartał 2023. Słupska fabryka na minusie
Popyt na produkty i usługi Scania utrzymywał się w drugim kwartale na wysokim poziomie, a firma dobrze radziła sobie w trudnym środowisku biznesowym.
Sprzedaż netto wzrosła o 36% do 51,0 mld SEK, a skorygowany dochód operacyjny osiągnął najwyższy w historii poziom, tj. 7,0 mld SEK, zaś skorygowana marża operacyjna wzrosła do 13,6%.
Spadek w autobusach
O ile Scania poprawiła wyniki o 19% w dostawach ciężarówek, o tyle w przypadku dostaw autobusów – firma zanotowała spadek o 2% r/r. Popyt na autobusy nieznacznie spadł na niektórych rynkach, ale na takie dane wpłynął częściowo długi czas dostaw. Zamówienia na autobusy spadły głównie z powodu regionu Afryki i Oceanii oraz Europy. Liczba dostarczonych autobusów w Europie w drugim kwartale 2023 spadła do 374 sztuk z 488 (-23%) w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie Scania zanotowała poprawę sprzedaży autobusów w obu Amerykach o 17%.
Słupska fabryka na minusie
Rynek autobusów i autokarów został mocno dotknięty pandemią i chociaż rynek stopniowo się poprawia, tempo ożywienia jest powolne, konkurencja rośnie, a nadchodzące przepisy wymagają znacznych inwestycji w nowe technologie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W związku z tym Scania zdecydowała o zamknięciu części zakładu w Słupsku, zajmującej się produkcją nadwozi do podwozi autobusów Scania. Produkcja zabudów będzie sukcesywnie kończona do pierwszego kwartału 2024 roku. Decyzja ta nie wpłynie na produkcję podwozi w Kobylnicy koło Słupska ani w innych podmiotach Scania w Polsce. Zamknięcie słupskiej fabryki skutkowało jednak odpisami aktualizującymi oraz kosztami restrukturyzacji w drugim kwartale 2023, co dało wynik dla produkcji autobusów Scania w Polsce w wysokości 839 mln SEK straty brutto.