Scania: nagroda za ochronę środowiska
Scania otrzymała nagrodę „Premio Europa” za osiągnięcia w dziedzinie ochrony środowiska, przyznawaną przez hiszpańskiego stowarzyszenia transportu drogowego (CETM) oraz czasopismo branżowe Transporte Profesionel. W uzasadnieniu wyniku, jury stwierdziło, że Scania przyczyniła się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczeń powietrza oferując jako pierwszy producent – już w 2004 r. – pojazdy spełniające normy Euro 4. Jury stwierdza także, iż działanie to okazało się także sukcesem handlowym, bowiem dotąd Scania sprzedała już blisko 3000 pojazdów, wyposażonych w silniki Euro 4. Norma emisji spalin Euro 4 obowiązuje wszystkie nowo opracowane silniki, homologowane po 1 października 2005 r. Po roku od tej daty, normy Euro 4 będą musiały spełniać wszystkie, rejestrowane po raz pierwszy pojazdy. Tymczasem, pierwsze ciężarówki Scania wyposażone w jednostki Euro 4 pojawiły się już we wrześniu 2004 r. Były to pojazdy wyposażone w 12-litrowe, 420-konne silniki z układem EGR (recyrkulacja schłodzonych spalin), dzięki czemu udaje się ograniczyć zawartość szkodliwych składników spalin poprzez modyfikację samego procesu spalania, bez potrzeby dodatkowego oczyszczania w układzie wydechowym czy też stosowania dodatkowych substancji. Opracowana przez Scanię technologia EGR zawiera wiele opatentowanych przez firmę rozwiązań, które przyczyniają się zarówno do poprawy własności ekologicznych jednostki, jak i ekonomiki eksploatacji. Przewoźnicy doceniają fakt, że pojazdy Scania Euro 4 można tankować w tradycyjny sposób i mogą one pracować na standardowym, stosowanym dotychczas paliwie, bez konieczności tankowania żadnych dodatkowych substancji. System EGR jest także uważany za rozwiązanie proste oraz gruntownie sprawdzone i przetestowane. W październiku 2005 r., Scania wprowadziła do oferty pełną gamę silników, dających klientom wybór pomiędzy jednostkami spełniającymi normy Euro 3, Euro 4 i Euro 5, na którą składa się 21 różnych kombinacji. W przypadku Euro 4, Scania korzysta ze sprawdzonej technologii EGR we wszystkich swoich silnikach rzędowych (5-cylindrowa o pojemności 9 litrów i 6-cylindrowe o pojemności 10,6 i 11,7 litra). W najmocniejszych wariantach, posiadających 8 cylindrów w układzie widlastym, Scania zdecydowała się użyć rozwiązania typu SCR (selektywna redukcja katalityczna), aby zapewnić odpowiedni poziom chłodzenia oraz najlepsze możliwe osiągi w każdych warunkach eksploatacyjnych. Już od początku przyszłego roku, Scania zaoferuje swoje 12- i 16-litrowe silniki także w wersji spełniającej normy Euro 5. Silniki te opracowywane są głównie z myślą o przewoźnikach, którzy przejeżdżają przez terytorium Niemiec i posiadając pojazdy spełniające wyższe wymagania ekologiczne, niż obecnie obowiązujące, mogą korzystać z ulg w opłatach za przejazd autostradami co najmniej do 2009 r. W 2006 r. zostanie zaprezentowana także odmiana Euro 5 mniejszej, 5-cylindrowej jednostki o pojemności 9 litrów, który będzie stosowany głównie w autobusach miejskich.