Scania myśli nad kompozytowym podwoziem
Wykorzystanie materiałów kompozytowych w konstrukcjipodwozia pojazdu może obniżyć jego wagę aż o 40 proc. Rozwiązanie zostałoopracowane przez naukowców z Królewskiego Instytutu Technologicznego wSztokholmie we współpracy z inżynierami Scania.
Idea zintegrowanego, lekkiego podwozia wykonanego z włókienwęglowych, przeznaczonego do transportu na dalekie odległości i zasilanego wpełni elektrycznie, to cel, który przyświecał inżynierom podczas ich prac nadpodwoziem przyszłości. Inspiracje do stworzenia lekkiej, samonośnej konstrukcjizostały zaczerpnięte z przemysłu lotniczego. Akumulatory zostały ulokowane wśrodkowej części podwozia. Generalnie nowe lekkie materiały, takie jakkompozyty będą odgrywać coraz większą rolę w pojazdach ciężarowych wprzyszłości. Materiały kompozytowe mogą okazać się szczególnie przydatne wautobusach miejskich oraz pojazdach dystrybucyjnych.
? Nasze badania pokazują, że zastąpienie elementów nośnychpojazdu lekkimi materiałami kompozytowymi może przyczynić się do redukcji masypojazdu nawet o 40 proc. ? komentuje Magnus Burman, badacz z KrólewskiegoInstytutu Technologicznego w Sztokholmie.
Szansa dla środowiska
Obniżenie wagi podwozia przynosi wymierne korzyści w postaciwiększej ładowności pojazdu. Stwarza to możliwość ograniczenia całkowitejliczby kursów i podniesienia efektywności prowadzonej działalności. Rozwiązanieto jest również dużo bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego oraz sprzyjarozwojowi innowacyjnych rozwiązań opartych na elektryfikacji.
? Pojazdy dystrybucyjne są często wykorzystywane dotransportu towarów o dużej objętości, a zatem oszczędności wynikające zograniczenia masy własnej mogą nie być od razu widoczne. Jednak w pojazdachhybrydowych lub elektrycznych zasięg jest silnie związany z ciężarem pojazdu.Dlatego obniżenie wagi o połowę jest równoznaczne z podwojeniem zasięgu ? mówiMagnus Burman.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Materiały o wysokiej wytrzymałości
Wykorzystanie materiałów kompozytowych może być korzystnerównież z ekonomicznego punktu widzenia. Poza niską wagą, materiały kompozytowesą także bardzo wytrzymałe. Dodatkowo, nie rdzewieją, ani nie podlegająrozkładowi w takim stopniu, jak elementy stalowe.
Kolejną zaletą wynikającą z wykorzystania materiałówkompozytowych jest większa integralność konstrukcji pojazdu w porównaniu dokonstrukcji ze stali. Pozwala to na wyeliminowanie połączeń śrubowych lubnitowych i przekłada się na obniżenie masy pojazdu.
? Pojazdy przyszłości będą konstruowane z wykorzystaniemmieszanki zawierającej większą liczbę materiałów, z naciskiem na niską masę ifunkcjonalność. Stwarza to nowe możliwości w planowaniu procesów, projektowaniuoraz w produkcji. Pojazdy jutra będą też różnić się od dzisiejszych podwzględem wyglądu. Jakie to będą różnice? Przekonamy się wkrótce ? dodaje MagnusBurman.
„