Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Scania i silniki Euro 6 II generacji

infobus
26.03.2013 09:01
Ostra norma Euro 6 wymogła osiągnięcie równowagi między kontrolą procesu spalania, a redukcją zanieczyszczeń w układzie wydechowym. Korzystając ze swojego olbrzymiego doświadczenia, Scania zastosowała zarówno EGR, jak i SCR aby dopasować optymalne rozwiązanie do każdego poziomu mocy i każdego rodzaju zastosowań pojazdów. Klienci Scania mają teraz do wyboru dziewięć poziomów mocy silników Euro 6: od 9-litrowej jednostki o mocy 250 KM do V8 –580 KM. Wkrótce gama zostanie rozszerzona. Ponadto dostępne są dwa nowe silniki gazowe, zdolne do pracy na biogazie, CNG lub LNG. Ofertę 6-cylindrowych jednostek Scania –z zastosowaniem także w autobusach turystycznych –tworzą cztery silniki o pojemności 12,7 l.
– 370 KM, dostępny wkrótce
– 410 KM, 2150 Nm przy 1000-1300 obr/min, SCR
– 450 KM, 2350 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR
– 490 KM, 2550 Nm przy 1000-1300 obr/min, EGR+SCR
Silnik o mocy 410 KM został opracowany, aby spełnić normę Euro 6 wyłącznie za pomocą układu SCR. Ma zwykłą turbosprężarkę, a w kolektorze dolotowym znajduje się elektrycznie sterowana przepustnica. Ponieważ nie ma układu EGR, osprzęt jest mniej skomplikowany, a silnik ma masę mniejszą o 40 kg w porównaniu z jednostkami wyposażonymi w EGR i SCR. Część zaoszczędzonej masy jest wykorzystywana, aby pojazd mógł przewozić większą porcję AdBlue. Układ oczyszczania spalin pozostał niezmieniony. Wykorzystuje ten sam kompaktowy tłumik, jaki mają inne, 5- i 6-cylindrowe silniki Euro 6. Zużycie AdBlue w silniku wyposażonym jedynie w SCR wynosi około 6% zużycia oleju napędowego. W silnikach z EGR i SCR dochodzi do 3%, a przy bardzo ciężkim ładunku, złej pogodzie lub na dużej wysokości nad poziomem morza może być nieco wyższe.
Silniki 13-litrowe Scania Euro 6 II generacji Silniki 13-litrowe Scania Euro 6 II generacji
5-cylindrowe silniki Euro 6
Gama jednostek napędowych Euro 6 zaprezentowana przez Scania podczas IAA 2012 składa się z czterech silników wysokoprężnych i dwóch jednostek gazowych, do których wkrótce dołączy silnik na etanol. Będą one także stosowane w autobusach miejskich i podmiejskich szwedzkiego producenta.
– 250 KM diesel, 1250 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR
– 280 KM diesel, 1400 Nm przy 1000-1350 obr/min, EGR+SCR
– 320 KM diesel, 1600 Nm przy 1050-1300 obr/min, SCR
– 360 KM diesel, 1700 Nm przy 1100-1350 obr/min, SCR
– 280 KM gaz/biogaz, 1350 Nm przy 1100-1400 obr/min
– 340 KM gaz/biogaz, 1600 Nm przy 1100-1400 obr/min,
– 280 KM etanol, dostępny wkrótce
9-litrowe silniki o mocy 320 i 360 KM mają wyłącznie SCR i mogą pracować ekonomicznie z prędkością przejazdową osiąganą w zakresie od 1250 do 1350 obr/min. Hamulec wydechowy ma maksymalną moc 190 kW przy 2400 obr/min. W zastosowaniach, gdzie silnik rzadko wykorzystuje swoje maksymalne osiągi, Scania zaleca wybór jednostek o mocy nieco niższej niż w przypadku silników Euro 5. W ten sposób silnik będzie zmuszony do trochę cięższej pracy, co podniesie temperaturę gazów spalinowych i korzystnie wpłynie na zużycie paliwa. Jeśli spaliny będą zbyt chłodne, zostanie podana dodatkowa porcja paliwa, aby je rozgrzać. Właściwa temperatura spalin jest bardzo ważna dla prawidłowego działania katalizatora w układzie wydechowym.
Silniki 9-litrowe Scania Euro 6 II generacji Silniki 9-litrowe Scania Euro 6 II generacji
Wyposażenie silników używających EGR i SCR różni się od stosowanego w jednostkach korzystających wyłącznie z SCR. W silnikach o mocy 250, 280, 320, 360 i 410 KM stosowana jest elektryczna przepustnica w kolektorze dolotowym. 13-litrowe jednostki o mocy 450 i 490 KM oraz V8 o mocy 520 i 580 KM obywają się bez niej. Aby zwiększyć temperaturę spalin dwa silniki 9-litrowe z EGR i SCR mają dodatkowy wtryskiwacz, podający olej napędowy do układu wydechowego.  I na koniec ważna informacja – Scania przystosowuje do 100% biodiesla również wybrane silniki Euro 6.
Tabela 1. Globalna gama silników Scania
Diesel/biodiesel
9-litrowe 5-cyl.
silniki do ciężarówek i autobusów
13-litrowe 6-cyl.
silniki do ciężarówek i autobusów
Euro 6
250 280 320 360 KM
370 410 450 490 KM
EEV (EGR)
230 280 320 360 KM
EEV (SCR)
400 440 KM
Euro 5 (EGR)
230 280 320 KM
360 400 440 480 KM
Euro 5 (SCR)
250 310 KM
360 400 440 480 KM
Inne paliwa
Euro 6
280 340 KM gaz
280 KM etanol
Euro 5/EEV
270 305 KM gaz
270 KM etanol
 
Podstawowe dane silników Euro 6 Podstawowe dane silników Euro 6