Scania i Nobina przetestują duże autonomiczne autobusy
Szwedzki firmy zapowiadają rozpoczęcia prób autonomicznychautobusów na regularnych trasach w rejonie Sztokholmu. W roli głównej wystąpią dwaelektryczne modele Scania Citywide LF Electric z fabryki w Słupsku. Pojazdybędą ładowane podczas postoju w zajezdni, a ich pojemność wyniesie 80 miejsc, wtym 25 siedzących.
To pionierski taki projekt w krajach skandynawskich. Próbybędą prowadzone w dwóch etapach: początkowo bez pasażerów, a później z pasażerami.Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem podczas testów, dlatego autobusybędą miały cały czas kierowcę, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem operacji.
-„Technologia jest wystarczająco dojrzała, abyrozpocząć próby w rzeczywistych warunkach. To jeden z pierwszych tego typu projektóww Europie z wykorzystaniem autobusów tej wielkości” – mówi Karin Rådström,szefowa działu autobusów i autokarów w Scania. – „Projekt zapewni namwięcej informacji na temat dalszego rozwoju autonomicznych dużych autobusówprzed wprowadzeniem ich do produkcji na pełną skalę”.
Dwa testery
W autonomicznych testach wezmą udział dwa autobusyelektryczne Scania Citywide LF Electric, które połączą szybko rozwijającą sięnową dzielnicę mieszkaniową Barkarby (położoną około 20 kilometrów od centrumSztokholmu) z pobliską stacją metra. Autobusy będą obsługiwały nową, dedykowaną5-kilometrową trasą z czterema przystankami. Pojazdy przejadą autonomicznie okołojednego kilometra – w I fazie bez pasażerów, a w drugiej szacuje się, żecodziennie z ich usług skorzysta około 300 pasażerów.
Systemy kontroli ruchu autonomicznych autobusów będązarządzane wspólnie przez Scania i Nobina.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„W Nobina bardzo angażujemy się w tworzenie tego, conaszym zdaniem będzie ważną częścią przyszłego transportu publicznego – mówiHenrik Dagnäs, dyrektor zarządzający Nobina Sweden. – Autonomiczne próby dostarcząnam wielu spostrzeżeń i doświadczeń w zakresie praktycznych aspektówzarządzania i obsługi autonomicznych autobusów.”
Projekt koncepcyjny już ruszył, a okres prób drogowych zaplanowanona rok 2020. Podczas testu będą zbierane dane dotyczące, na przykład średnichprędkości, czasu pracy, osiągów w czasie, reakcji na odchylenie i oczywiście – satysfakcjipasażerów.
„