Scania i Castrosua razem dla Madrytu: 170 autobusów CNG
Hiszpańska spółka Municipal de Transportes de Madrid (EMT) – poinformował o szczegółach kontraktu dla konsorcjum Scania-Castrosua na zakup 170 szt. nowych autobusów na sprężony gaz ziemny (CNG).
Przypomnijmy, że w ramach tych samych gazowych zakupów – aż 250 pojazdów dla EMT dostarczy spółka Solaris Bus Ibérica (model Solaris Urbino 12 CNG), a kolejnych 100 szt. przyjedzie z Mannheim – w ramach kontraktu z Evobus Ibérica na dostawę modeli Mercedes-Benz Citaro NGT.
Autobusowe zakupy
Gazowe zamówienia pozwolą na wycofanie z ruchu floty najbardziej zanieczyszczającej pojazdy. Jak zapowiedział madrycki magistrat, od stycznia 2023 r. EMT nie będzie już eksploatować autobusów z silnikami diesla, a cała jego flota będzie się składać z autobusów elektrycznych (w tym hybrydowych) oraz na gaz ziemny.
Dostawy pojazdów CNG rozłożone zostały na lata 2021, 2022 i 2023:
- w 2021 r. do Madrytu przyjedzie pierwszych 190 autobusów CNG;
- w 2022 r. zostanie dodanych kolejnych 200 pojazdów;
- a w 2023 r. kontrakt zostanie zamknięty transzą liczącą 130 autousów.
Taki harmonogram dostaw pozwoli wycofać 383 autobusy z silnikami wysokoprężnymi, które obecnie eksploatuje miejska spółka. W tym roku przestanie działać 250 pojazdów z jednostkami diesla, a w przyszłym – pozostałe 133 szt. Równolegle firma wzmacnia swój tabor o pojazdy elektryczne marek Irizar i BYD
161,2 mln euro
Budżet na zakup 520 gazowych autobusów wynosił 161,2 mln euro, jednak dzięki wielu, konkurencyjnym ofertom udało się „zbić” łączną cenę do 151,5 mln euro. Procedura została podzielona na trzy części:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- pierwsza transza na 250 autobusów została przyznana Solaris Bus Ibérica z modelem Solaris Bus Urbino 12 CNG;
- druga na 170 autobusów trafiła do firmy Scania Hispania z modelem Scania-Castrosua N280 GNC,
- a trzecia, licząca 100 pojazdów, została przyznana firmie Evobus Ibérica z modelem Mercedes-Benz Citaro NGT.
W przetargu uwzględniono zarówno aspekty środowiskowe, jak i techniczne, w tym koszt w cyklu życia produktu, dostosowanie do standardów EMT czy termin dostawy.
Scania-Castrosua
Szwedzko-hiszpańskie konsorcjum dostarczy do floty EMT 170 szt. autobusów na podwoziach Scania N280 z 9-litrowymi silnikami gazowymi, zabudowanymi przez firmę Castrosua. Nowe pojazdy zostaną dostarczone w latach 2021-2023 i dołączą do 390 autobusów na podwoziach Scania, które już obsługują komunikację miejską w stolicy Hiszpanii. Po zakończeniu dostaw Madryt będzie dysponował 560 pojazdami Scania-Castrosua.
-„Niezawodność tego układu napędowego, niskie zużycie paliwa i poziom usług, jaki osiągnięto w poprzednich kontraktach, były kluczowymi czynnikami w tej nowej umowie. Kolejny kluczowy aspekt to możliwość zasilania naszych pojazdów biogazem, który w niedalekiej przyszłości może zapewnić redukcję CO2 nawet o 90% z floty EMT” – mówi Ignacio Cortezón, dyrektor handlowy ds. autobusów w Scania Ibérica