Scania-Higer A-30 na testach w Polsce

infobus
09.10.2014 15:31
We wrześniu Scania Polska rozpoczęła kolejną, międzymiastową ofensywę w Polsce. Po przeczekaniu przejściowego 2013 roku szwedzki producent wrócił na rynek z modelem A-30, który spełnia już normę Euro 6 i oferuje atrakcyjną cenę poniżej poziomu 700 000 PLN. . –„Testy autobusu Scania A-30 rozpoczęliśmy we wrześniu od PKS Konin –mówi Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów w Scania Polska. –Od tamtej pory ten międzymiastowy pojazd o długości 12 m przetestowały takie firmy jak: PKS Bydgoszcz czy Kujawsko Pomorski Transport Samochodowy. Teraz pojazd testuje spółka Katarzyna, prywatny przewoźnik ze Ślesina. Kolejne firmy, które sprawdzą A-30 to m.in. w PKS Poznań, PKS Głogów i Szwagropol. Generalnie opinie na temat tego autobusu są bardzo pozytywne –szczególnie porównując jakość do ceny. Koszt zakupu modelu Scania A-30 Euro 6 plasuje się obecnie poniżej poziomu 700 000 PLN netto. Na wagę zasługują też wyniki zużycia paliwa przez ten autobus, który przejechał do nas jako fabrycznie nowy, bez praktycznie żadnego przebiegu. Aktualne jego spalanie wynosi 24,5 l / 100 km przy średniej prędkości 45 km/h. To naprawdę świetny wynik.”
 
Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce
 
 
Od firmy Scania Polska otrzymaliśmy też pierwsze, pełne podsumowanie testów przeprowadzone przez firmę PKS Bydgoszcz, która użytkowała A-30 w terminie 22.09.2014-29.09.2014. Opina przewoźnika jest pozytywna z pewnymi uwagami. Oto najważniejsze punkty raportu:
– silnik: o wysokiej kulturze pracy, dobrze wyciszony, oszczędny umożliwia płynne przyśpieszanie autobusu
– skrzynia biegów: cicha i płynna praca, prawidłowe zestopniowanie przełożeń
– most tylny: dobrze wyciszony, płynna praca
– zawieszenie: zapewnia stabilne prowadzenie, nie przenosi drgań i nierówności nawierzchni na nadwozie autobusu
– układ kierowniczy: zapewnia stabilne i bezpieczne prowadzenie, wspomaganie o odpowiedniej sile, drgania z u. jezdnego nie przenoszą się na koło kierownicy
– pulpit: ergonomicznie umiejscowione przełączniki, panel wskaźników czytelny, w przejrzysty sposób informuje o podstawowych parametrach
– nadwozie: bez uwag, pasowanie szyb, poszycia oraz pokryw komór wykonane z duża starannością
– widoczność kierowcy: bez zastrzeżeń dzięki zastosowaniu odpowiednio ukształtowanej, panoramicznej szyby
– oświetlenie zewnętrzne: zastosowana technologia zapewnia dobra widoczność drogi
– oświetlenie wnętrza: zastosowano częściowo technologię led, która zapewnia właściwe oświetlenie przestrzeni pasażerskiej oraz nowoczesny wygląd
– nadwozie-przestrzeń pasażerska: okładziny z tworzyw sztucznych niskiej jakości , nadmierne szczeliny w połączeniach, drgania ,trzaski’ w czasie jazdy , niektóre połączenia niestarannie wykonane
– drzwi wejściowe: umożliwiają wygodne wejście do autobusu, system sterowania o pewnej i cichej pracy, przyciski sterujące zamieszczone ergonomicznie
– siedzenia kierowcy –pasażera: siedzenia rozmieszczone ergonomicznie, z uwagi na „kubełkowy’ kształt ich szerokość jest niedostateczna w autobusach eksploatowanych na dłuższych trasach jak również zbytnia twardość spowodowana grubością zastosowanej pianki, brak możliwości ocenienia jakości tapicerka /przebieg autobusu 7000 km/
– wentylacja wnętrza, ogrzewanie: o odpowiedniej mocy dostoswane do wielkości przestrzeni pasażerskiej, z uwagi na zastosowanie wydajnych konwektorów charakteryzuje się bardzo cichą pracą
– klimatyzacja – działa sprawnie, o odpowiedniej wydajności
– inne uwagi: brak miejsca do przechowywania okrycia wierzchniego kierowców oraz schowka podręcznego, brak miejsca do zamontowania bileterki, mały zbiornik paliwa /starcza na przebieg ok. 1000 km.
 
Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce Scania-Higer A-30 na testach w Polsce
 
Autobus międzymiastowy Scania-Higer A-30 o długości 12 m i szerokości 2550 m powstaje na podwoziu Scania K 360 IB4X2 NB z zabudową chińskiej firmy Higer. Jego pojemność pasażerska to 53+1+1 miejsc siedzących. M.in. kilkadziesiąt pojazdów tego typu posiada w swojej flocie holenderski EBS –należący do Grupy Mobilis. Ponadto są one popularne jako autobusy do transportu niepełnosprawnych czy grup szkolnych we Francji, Wielkiej Brytanii, a także w Australii. Generalnie pojazd posiada schludny wygląd i z zewnątrz przypomina bardziej autobus turystyczny niż międzymiastowy (mimo tylko 3,5 m wysokości). Jego design jest bardziej zbliżony do innych konstrukcji Higera niż do produktów Scania. I o ile w przypadku modelu Touring HD mogliśmy mówić o autobusie zaprojektowanym w zasadzie od podstaw przez szwedzkich konstruktorów, tak w A30 mamy o wiele większy udziału chińskiej myśli technicznej. Na pewno ogromną zaletą pojazdu jest uniwersalność zastosowania –od weekendowych wycieczek po regularną obsługę linii międzymiastowych czy przewozy szkolne. W wariancie 12-metrowym podpodłogowe bagażniki gwarantują ok 4,5 m3, natomiast w wersji 13-metrowej (2-osiowej) ta wartość sięga już 8 m3. W układzie przeniesienia napędu testowy A-30 oferował sprawdzoną jednostkę DC9 Euro 6 o pojemności 9,3 l i mocy od 360 KM (może być także zasilana biodieslem B100) oraz zautomatyzowaną, 8-stopniową skrzynię biegów Scania Opticruise. Zintegrowany retarder sterowany ręcznie lub automatycznie pedałem hamulca. Warto dodać, że zastosowana jednostka napędowa w demonstracyjnym pojeździe występuje tylko z układem SCR (AdBlue), co przekłada się na niższa wagę, niższe spalanie i mniejsza komplikację układu wydechowego. W zakresie przestrzeni pasażerskiej, producenta oferuje w standardzie m.in. pełną klimatyzację, sztywne fotele z chowanymi podłokietnikami;dwa duże luki dachowe dla oświetlenia wnętrza oraz kamerę cofania z ekranem na desce rozdzielczej.