Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Scania dostarczy autobusy dla konsorcjum BEST

infobus
28.05.2006 20:50
Autobus Scania OmniCity napędzany etanolem podczas testów drogowych w Meksyku. Fot. Scania AB
Scania –jedyny producent pojazdów użytkowych zasilanych etanolem –dostarczy autobusy z tego rodzaju napędem konsorcjum BEST (BioEthanol for Sustainable Transport –BioEtanol dla Zrównoważonego Transportu) na potrzeby prowadzonych prób nad zastosowaniem etanolu do napędu pojazdów. Pierwsze próby zostaną przeprowadzone w La Spezia, nadbrzeżnym mieście w północno-zachodnich Włoszech. Celem konsorcjum BEST jest wspieranie szerokiego stosowania etanolu jako paliwa do napędu samochodów. Jej działalność obejmuje m.in. budowę stacji tankowania etanolu oraz prowadzenie badań nad tym plaiwem, obejmujących zarówno samochody osobowe, jak i autobusy miejskie w 10 miejscach na świecie. Oprócz La Spezia, testy będą się odbywały także w Sztokholmie, Rotterdamie, Dublinie, Madrycie, w Regionie Baskonii w Hiszpanii, Nanvang w Chinach oraz São Paulo w Brazylii. Projekt BEST został zainicjowany przez przedsiębiorstwo komunikacyjne ze Sztokholmu (SL) i jest częściowo finansowany przez UE. Głównym celem projektu jest przygotowanie gruntu pod szerokie wprowadzenie paliwa opartego na etanolu jako realnego paliwa alternatywnego, zarówno dla samochodów osobowych, jak i użytkowych. „Etanol jest znakomitym, odnawialnym paliwem dla ciężkich pojazdów użytkowych, pracujących w warunkach miejskich.”–przekonuje Bengt Rasmusen, dyrektor naczelny Scania Bus Italy. „Uruchamiany właśnie projekt traktujemy jako ważny krok we wprowadzaniu idei zrównoważonego transportu miejskiego, korzystającego z odnawialnych paliw. Potencjał ekologiczny tego rodzaju napędu jest bardzo duży, a Scania korzysta przy tym ze sprawdzonej technologii, która zapewnia spełnienie szczególnie trudnych wymagań, jakie stawia przed pojazdami eksploatacja w warunkach ruchu miejskiego.”–tłumaczy Rasmusen. Przedsiębiorstwo komunikacyjne z La Spezia –ATC –dysponuje taborem liczącym 250 autobusów, przewożąc rocznie ok. 18 milionów pasażerów. We wrześniu przewoźnik rozpocznie eksploatację 3 autobusów Scania OmniLink zasilanych etanolem. Scania ma już 15-letnie doświadczenie w produkcji pojazdów napędzanych alkoholem etylowym, dzięki dostawom do szwedzkich przewoźników. Dzięki temu, już w 1989 r. firma wyprodukowała silniki spełniające normy emisji spalin Euro 3, które weszły w życie dopiero w 2001 r., a w 1996 r. powstały pierwsze jednostki spełniające normy Euro 4. Dotąd, Scania dostarczyła ok. 600 autobusów zasilanych etanolem. Obecnie firma pracuje już nad trzecią generacją silników zasilanych etanolem. Planuje się, iż będą one gotowe do produkcji pod koniec 2007 r. Do głównych zalet alkoholu etylowego jako paliwa należy zaliczyć fakt, iż jest to paliwo odnawialne oraz że w jego spalinach ilość dwutlenku węgla jest znikoma. Zdaniem Scanii, dzięki trzymaniu się sprawdzonych technologii można sprawić, że przejście na paliwa alternatywne będzie płynne i mniej kosztowne. Rozwiązanie, które stosuje Scania polega na zasilaniu jednostek mieszanką etanolu i substancji zwiększających podatność zapłonową w stosunku 95%:5%. Dzięki temu, silniki zasilane etanolem mogą pracować –tak jak ich bazowe jednostki Diesla –w oparciu o zapłon samoczynny. Etanol może być wytwarzany z trzciny cukrowej lub buraków cukrowych, a także ze zboża i biomasy. Jednak technologia produkcji etanolu wciąż się rozwija i ostatnie badania wskazują na możliwość jego produkowania także ze zbóż, celulozy, a nawet substancji będących ubocznymi produktami miejskich zakładów ciepłowniczych i elektrowni.