Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Scania – czas na etanolową rewolucję

infobus
05.12.2006 20:11
Uroczyste przekazanie pierwszego w Polsce autobusu na etanol nastąpiło 26 października br. To wydarzenie zapoczątkowało również szeroko zakrojoną akcję Scani mającą spopularyzować w naszym kraju to ekologiczne paliwo. O szczegółach rozmawialiśmy z Andrzejem Jaworskim, dyrektorem działu autobusów Scania Polska:
06141003_76006396001_76006396013_760
InfoBus: Można powiedzieć, że w tym roku Wasza ekspozycja w Kielcach odbyła się pod hasłem etanolu…
Andrzej Jaworski: Rozpoczęliśmy mocną promocję tego rodzaju paliwa, gdyż naszym zdaniem Polska jest miejscem, gdzie te pojazdy po prostu idealnie pasują. Nasz kraj ma ogromne możliwości pod względem produkcji etanolu, ogromną flotę przestarzałych pojazdów, które trzeba wymienić oraz brakuje nam własnych, wystarczających źródeł pozyskiwania ropy naftowej. To dobry moment, żeby wybrać etanol jako paliwo, które jest odnawialne, ekologiczne i może być produkowane lokalnie –tam gdzie będzie wykorzystywane przez dane przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. Pierwszy krok został w Polsce już uczyniony. MZK Słupsk zakupił 5 niskowejścowych autobusów zasilanych etanolem, z których pierwszy egzemplarz zostały przekazany 26 października. Będzie on służył celom szkoleniowym i do normalnej eksploatacji wejdzie w styczniu 2007 r. –wraz z pozostałymi 4 autobusami, które pojawią się w Słupsku w grudniu. Ten zakup zbiega się czasie z uchwaleniem przez Sejm ustawy o biopaliwach, która ostatecznie reguluje pozycję ekologicznych paliw w naszym kraju. Zresztą zdążyliśmy już odczuć już pierwsze skutki, gdyż zawarta w niej definicja floty autobusów obejmuje grupę 10 pojazdów. W tej sytuacji, aby ustawa objęła przewoźnika stosującego etanol i tym samym zwolniła go z obowiązku płacenia akcyzy od zakupionego paliwa konieczne jest posiadanie przynajmniej 10 „alkoholowych”autobusów. Dlatego obecnie MZK Słupsk rozważa zakup kolejnych egzemplarzy zasilanych etanolem, aby sprostać wymogom nowych przepisów.
InfoBus: Czy spodziewa się Pan dalszych zamówień na tego autobusy od polskich klientów?
Na pewno nie zrobimy tutaj z dnia na dzień rewolucji. Moim zdaniem zainteresowanie w Polsce etanolem będzie rosło wraz z ogólną świadomością ekologiczną i wzrostem prawdopodobieństwa odcięcia nas od dostaw gazu czy ropy naftowej z Rosji. Na pewno w promocję etanolu szerzej zaangażuje się Unia Europejska, która mocno wspiera tego typu odnawialne źródła energii. Obecnie nie jest ona maksymalne, co wynika m.in. z faktu, że Scania jest jedynym producentem silników zasilanych etanolem i można powiedzieć, że ma tutaj pozycję monopolistyczną. Dlatego sami jesteśmy zainteresowani, aby pojawiły się na tym rynku także inne firmy, co w efekcie wprowadziłoby element konkurencji. Dzięki temu na pewno szerzej otworzyłyby się drzwi do pozyskiwania funduszy unijnych na zakup nowego taboru, jak i na dalsze prace badawcze. Obecnie jest uruchomionych kilka unijnych programów m.in. BEST, które mają za zadanie tylko promocję etanolu jako ekologicznego źródła napędu, natomiast nie ma jeszcze funduszu, który bezpośrednio finansowałby zakup tych specjalnych autobusów.
06396012_76006396017_760
InfoBus: Jak Scania zamierza promować etanol w Polsce?
Przede wszystkim dzięki wsparciu Unii Europejskiej uruchomiliśmy program edukacyjny dla przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Polega on na trzydniowych wyjazdach do Szwecji, które obejmują m.in. wizyty w zajezdniach autobusowych, który stosują etanol oraz w fabrykach produkujących to paliwo. W tym programie mogą wziąć udział wszystkie osoby zainteresowane tym ekologicznym paliwem –wystarczy skontaktować się z nami. Myślę, że obecnie w Polska znajduje się w dobrym miejscu, aby uczyć się od bogatszych krajów i próbować przenieść niektóre korzystne dla środowiska i dla gospodarki rozwiązania na lokalny grunt.
InfoBus: Skąd MZK Słupsk będzie kupował etanlol?
 W październiku wspólnie ze szwedzkim producentem etanolu –firmą CEKAB zaprosiliśmy do rozmów polskie zakłady spirytusowe. Zgłosiły się dwa Polmosy –„Wratislavia”z Wrocławia i 'Sobieski’ z Stargardu Gdańskiego. Po uzgodnieniu szczegółów MZK Słupsk zwróci się do nich z zapytaniem ofertowym i następnie wybierze korzystniejszego dla siebie dostawcę etanolu. Będzie to kolejna polsko-szwedzka współpraca, gdyż polska destylarnia będzie dostarczać alkohol, a CEKAB –5% dodatek środków smarnych. Cena gotowego etanolu nie powinna przekroczyć poziomu 2,5 zł brutto. Aktualnie produkowany na świecie etanol należy do I generacji tego paliwa, natomiast już w przyszłym roku w Szwecji powstanie fabryka wytwarzająca etanol II generacji, bazujący na celulozie. W Polsce jednak nie ma wystarczającej ilości lasów, aby można byłoby wprowadzić kolejna generację etanolu. Dlatego ze swoim ogromnym areałem zbóż czy buraków cukrowych będziemy w grupie producentów etanolu I generacji. Warto również dodać, że etanol można podzielić również na dwie inne rodzaje: odwodniony i wodny (zawierający do 6,2% zawartości wody). Pierwszy z nich był do tej pory faworyzowany przez polskie prawodawstwo, jednak po aktualnych zmianach prawnych sytuacja się wyrównała. Doświadczenie szwedzkie wskazują, że wodny etanol jest bardziej ekologiczny i podczas spalania emituje mniej tlenków azotu. W tej sytuacji nie ma sensu marnować energii na jego odwadnianie.
InfoBus: Proszę powiedzieć kilka słów o rachunku ekonomicznym wprowadzenia etanolu do floty miejskiego przewoźnika…
W maju br. szwedzcy naukowcy zrobili szczegółowe porównaniu kosztów eksploatacyjnych generowanych przez autobusy zasilane olejem napędowym i etanolem. Okazało się, że koszty te są porównywalne –wręcz identyczne. W tym rachunku uwzględniono znacznie niższą cenę zakupu etanolu, ale także jego znacznie wyższe spalanie. Z uwagi na niską zawartość energetyczną zużycie etanolu w porównaniu z ON jest o ok. 30-50% większe. Jeżeli jeszcze po stronie zwiększonych kosztów dodamy częstsze przeglądy serwisowe (etanol jest znacznie agresywniejszy dla układu napędowego) uzyskamy w efekcie bardzo zbliżone sumy. Różnica pojawia się w momencie zakupu etanolowego autobusu, którego koszt jest o ok. 10% wyższy w porównaniu z konstrukcji o tradycyjnym napędzie. Tutaj w przyszłości pomocna ma być dyrektywa Unii Europejskiej, która zamierza wprowadzić ekologiczne preferencje w specyfikacjach przetargowych, które promowałyby pojazdy zasilane paliwami odnawialnymi. Jednak jak na razie są to tylko plany, także decyzja o wejściu w etanol musi wynikać z ekologicznej i energetycznej świadomości kupującego. W przypadku naszego kraju są to najczęściej samorządy, które w ten sposób mogą realizować nie tylko ekologiczną politykę, ale także promować lokalny przemysł i zabezpieczać region przed spodziewanym wyczerpaniem się rezerw ropy naftowej czy gazu.
InfoBus: Bardzo dziekujemy za rozmowę!