Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania – autobusowe wyniki za 2008 rok

infobus
24.03.2009 14:53
Scania dostarczyła w 2008 r. łącznie 73 793 pojazdy użytkowe, co oznacza niewielki spadek o 3% w porównaniu z sytuacją w 2007 r. W rozbiciu kwartalnym wdać jednak wyraźnie, że najgorszy dla szwedzkiego koncernu był ostatni, IV kwartał ub.r., kiedy sprzedaż osiągnęła pułap 17 975 szt., czyli zdecydowanie mniej w porównaniu z poziomem 22 005 szt. z IV kw. 2007 r. Co ciekawe osiągnięte wyniki przełożyły się pozytywnie na finanse i sprzedaż netto Scanii w 2008 r. wzrosła aż o 5% w porównaniu do 2007 r. i wyniosła 88 977 milionów SEK. Jednak również i ten optymistyczny wskaźnik odnotował w IV kwartale zdecydowanie gorszy wynik niż roczna średnia i spadł o 7% w porównaniu z IV kw. 2007 r.. Kolejne niewesołe wieści przynosi portfel zebranych zamówień –w 2008 r. łącznie w segmencie pojazdów użytkowych zakontraktowano 51 034 szt., czyli aż o 46% mniej niż przed rokiem (94 093 szt.) W IV kwartale ten wskaźnik był mniejszy aż o 91% w porównaniu do identycznego okresu w 2007 r. Zdaniem Leifa Östlinga, prezesa zarządu Scanii osiągnięte wyniki –przede wszystkim w IV kwartale roku –świadczą o ciężkim kryzysie finansowym, który przede wszystkim uderzył w firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W tej sytuacji Scanii musiała mocno ograniczyć swoje moce produkcyjne i w ciągu I kwartału 2009 r. koncern opuściło ok. 2000 pracowników fizycznych, zatrudnionych na czasowe kontrakty. Taka skala redukcji zmniejszyła łączną liczbą pracowników fizycznych Scanii do poziomu ok. 10 000. Ponadto zostały zapoczątkowane procesy restrukturyzacyjne w zakładach produkujących osie i skrzynie biegów.
Scania
Autobusy
Spójrzmy teraz, jak rok 2008 zapisał się w segmencie autobusowym Scanii. W 2008 r. szwedzki producent dostarczył łącznie 7277 autobusów i podwozi autobusowych, co oznacza lekki wzrost (+ 1%) w porównaniu z 2007 r., kiedy sprzedaż sięgnęła poziomu 7224 szt. Czyli od razu widać, że wcześniej opisywane „czarne, statystyczne chmury”w segmencie pojazdów użytkowych dotyczą zasadniczo sektora transportu towarowego, czyli ciężarówki. Autobusy w tych statystykach prezentują się o wiele lepiej. Osiągnięty w tym segmencie wzrost sprzedaży, szwedzki producent zawdzięcza rynkom: azjatyckiemu (wzrost o 9%) i europejskiemu (wzrost o 6%), natomiast widoczny spadek sprzedaży nastąpił w Ameryce Południowej (- 14%). W Europie dobre wyniki Scania zanotowała przede wszystkim we Włoszech oraz w krajach skandynawskich. Natomiast południowoamerykański spadek to efekt spadku zamówień z Brazylii i Wenezueli. Dobra sytuacja w Azji to przede wszystkim efekt realizacji kontraktu dla Singapuru. Łączna wartość sprzedaży netto wzrosła w 2008 r. o 10% –z 7429 mln SEK w 2007 r. do 8 186 mln SEK w 2008 r. Co ważne –wyniki osiągnięte w krytycznym, czwartym kwartale 2008 r. nie były fatalne, jak w przypadku segmentu ciężarówek. Odnotowano tutaj lekki spadek sprzedaży –z poziomu z 2142 szt. w IV kw. 2007 r. do 2029 szt. w IV 2008 r. –jednak przy równoległym wzroście wartości sprzedaży i to aż o 11% (z 21191 mln SEK w IV kw. 2007 do 2427 mln SEK w 2008 r.).
I na koniec tego krótkiego raportu o sytuacji w autobusowej dywizji Scanii sprawdźmy jak wygląda portfel zebranych zamówień w 2008 r., czyli wstępna prognoza sytuacji w 2009 r. W ubiegłym roku ten wskaźnik zmalał do poziomu 7191 szt. (- 12%). Przypomnijmy, że w 2007 r. ten wskaźnik wyniósł 8154 w 2007 r. Odnotowany spadek to przede wszystkim efekt mniejszych zamówień z Europy Zachodniej (-21% w porównaniu z 2007 r.), w tym przede wszystkim z Irlandii i Hiszpanii. W Europie Centralnej mniej kontraktów zabrano m.in. w Polsce, a tendencje wzrostowe panują w Rumunii i Rosji. Zza oceanem również panuje nienajlepszy klimat do zakupu nowych autobusów spod znaku Scanii –w Ameryce Południowej portfel zamówień „schudł”o 27% w porównaniu z 2007 r. To efekt mniejszych zakupów brazylijskich i wenezuelskich przewoźników. Sytuacje cały czas ratuje wysoki poziom kontraktów z ternu Azji, gdzie liczba zamówień wzrosła o 12% w porównaniu z 2007 r. I na koniec kilka słów o zatrudnieniu –w 2008 r. łączna liczba pracowników Scanii wyniosła 34 777 osób, czyli była niższa o 219 osób  w porównaniu z 2007 r.
 
Tabela 1. Dostawy autobusów i podwozi autobusowych Scanii w 2008 / 2007 r.
 
 
2008
2007
Zmiana (%)
Europa
2,606
2,447
6
Ameryka Południowa
2,009
2,344
-14
Azja i inne rynki
2,662
2,433
9
Razem
7,277
7,224
1
 
Tabela 2. Zamówienia na autobusy i podwozia autobusowe Scanii w 2008 / 2007 r.
 
 
2008
2007
Zmiana %)
Europa
2,278
2,883
-21
Ameryka Południowa
1,858
2,534
-27
Azja i inne rynki
3,055
2,737
12
Razem
7,191
8,154
-12
 
Tabela 3. Zamówienia i dostawy autobusów i podwozi autobusowych Scanii w 2008 / 2007 r. (w rozbiciu na kwartały)
 
Autobusy zamówione
2008
I kw
II kw
III kw
IV kw
2007
I kw
II kw
III kw
IV kw
Europa Zachodnia
1 905
515
213
440
737
2 484
998
473
585
428
Europa Środkowa i Centralna
373
98
71
120
84
399
110
89
93
107
Ameryka Południowa
1 858
230
364
618
646
2 534
534
491
589
920
Azja
1 924
671
491
455
307
1 686
643
226
312
505
inne rynki
1 131
341
290
179
321
1 051
321
155
277
298
Razem
7 191
1 855
1 429
1 812
2 095
8 154
2 606
1 434
1 856
2 258
Autobusy dostarczone
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Europa Zachodnia
2 188
637
482
643
426
1 987
564
471
455
497
Europa Środkowa i Centralna
418
106
101
118
93
460
156
119
123
62
Ameryka Południowa
2 009
493
477
534
505
2 344
695
677
575
397
Azja
1 721
528
458
423
312
1 495
438
211
393
453
inne rynki
941
265
270
246
160
938
289
238
185
226
Razem
7 277
2 029
1 788
1 964
1 496
7 224
2 142
1 716
1 731
1 635
 
 
Tabela 4. Wartość sprzedaży netto (mln SEK) na 10 największych rynkach Scanii w 2008 r. (Trucks &Buses)
 
 
2008
2007
Zmiana %)
Brazylia
9,321
6,965
34
W. Brytania
7,639
8,683
-12
Niemcy
5,602
4,913
14
Francja
4,923
4,842
2
Rosja
4,471
4,560
-2
Norwegia
4,403
3,908
13
Szwecja
4,353
4,679
-7
Holandia
4,349
3,791
15
Włochy
3,805
3,401
12
Hiszpania
2,946
4,050
-27