Scania – autobusowe wyniki za 2008 rok
infobus
24.03.2009 14:53
Scania – autobusowe wyniki za 2008 rok
Scania dostarczyła w 2008 r. łącznie 73 793 pojazdy użytkowe, co oznacza niewielki spadek o 3% w porównaniu z sytuacją w 2007 r. W rozbiciu kwartalnym wdać jednak wyraźnie, że najgorszy dla szwedzkiego koncernu był ostatni, IV kwartał ub.r., kiedy sprzedaż osiągnęła pułap 17 975 szt., czyli zdecydowanie mniej w porównaniu z poziomem 22 005 szt. z IV kw. 2007 r. Co ciekawe osiągnięte wyniki przełożyły się pozytywnie na finanse i sprzedaż netto Scanii w 2008 r. wzrosła aż o 5% w porównaniu do 2007 r. i wyniosła 88 977 milionów SEK. Jednak również i ten optymistyczny wskaźnik odnotował w IV kwartale zdecydowanie gorszy wynik niż roczna średnia i spadł o 7% w porównaniu z IV kw. 2007 r.. Kolejne niewesołe wieści przynosi portfel zebranych zamówień –w 2008 r. łącznie w segmencie pojazdów użytkowych zakontraktowano 51 034 szt., czyli aż o 46% mniej niż przed rokiem (94 093 szt.) W IV kwartale ten wskaźnik był mniejszy aż o 91% w porównaniu do identycznego okresu w 2007 r. Zdaniem Leifa Östlinga, prezesa zarządu Scanii osiągnięte wyniki –przede wszystkim w IV kwartale roku –świadczą o ciężkim kryzysie finansowym, który przede wszystkim uderzył w firmy zajmujące się transportem drogowym towarów. W tej sytuacji Scanii musiała mocno ograniczyć swoje moce produkcyjne i w ciągu I kwartału 2009 r. koncern opuściło ok. 2000 pracowników fizycznych, zatrudnionych na czasowe kontrakty. Taka skala redukcji zmniejszyła łączną liczbą pracowników fizycznych Scanii do poziomu ok. 10 000. Ponadto zostały zapoczątkowane procesy restrukturyzacyjne w zakładach produkujących osie i skrzynie biegów.
Autobusy
Spójrzmy teraz, jak rok 2008 zapisał się w segmencie autobusowym Scanii. W 2008 r. szwedzki producent dostarczył łącznie 7277 autobusów i podwozi autobusowych, co oznacza lekki wzrost (+ 1%) w porównaniu z 2007 r., kiedy sprzedaż sięgnęła poziomu 7224 szt. Czyli od razu widać, że wcześniej opisywane „czarne, statystyczne chmury”w segmencie pojazdów użytkowych dotyczą zasadniczo sektora transportu towarowego, czyli ciężarówki. Autobusy w tych statystykach prezentują się o wiele lepiej. Osiągnięty w tym segmencie wzrost sprzedaży, szwedzki producent zawdzięcza rynkom: azjatyckiemu (wzrost o 9%) i europejskiemu (wzrost o 6%), natomiast widoczny spadek sprzedaży nastąpił w Ameryce Południowej (- 14%). W Europie dobre wyniki Scania zanotowała przede wszystkim we Włoszech oraz w krajach skandynawskich. Natomiast południowoamerykański spadek to efekt spadku zamówień z Brazylii i Wenezueli. Dobra sytuacja w Azji to przede wszystkim efekt realizacji kontraktu dla Singapuru. Łączna wartość sprzedaży netto wzrosła w 2008 r. o 10% –z 7429 mln SEK w 2007 r. do 8 186 mln SEK w 2008 r. Co ważne –wyniki osiągnięte w krytycznym, czwartym kwartale 2008 r. nie były fatalne, jak w przypadku segmentu ciężarówek. Odnotowano tutaj lekki spadek sprzedaży –z poziomu z 2142 szt. w IV kw. 2007 r. do 2029 szt. w IV 2008 r. –jednak przy równoległym wzroście wartości sprzedaży i to aż o 11% (z 21191 mln SEK w IV kw. 2007 do 2427 mln SEK w 2008 r.).
I na koniec tego krótkiego raportu o sytuacji w autobusowej dywizji Scanii sprawdźmy jak wygląda portfel zebranych zamówień w 2008 r., czyli wstępna prognoza sytuacji w 2009 r. W ubiegłym roku ten wskaźnik zmalał do poziomu 7191 szt. (- 12%). Przypomnijmy, że w 2007 r. ten wskaźnik wyniósł 8154 w 2007 r. Odnotowany spadek to przede wszystkim efekt mniejszych zamówień z Europy Zachodniej (-21% w porównaniu z 2007 r.), w tym przede wszystkim z Irlandii i Hiszpanii. W Europie Centralnej mniej kontraktów zabrano m.in. w Polsce, a tendencje wzrostowe panują w Rumunii i Rosji. Zza oceanem również panuje nienajlepszy klimat do zakupu nowych autobusów spod znaku Scanii –w Ameryce Południowej portfel zamówień „schudł”o 27% w porównaniu z 2007 r. To efekt mniejszych zakupów brazylijskich i wenezuelskich przewoźników. Sytuacje cały czas ratuje wysoki poziom kontraktów z ternu Azji, gdzie liczba zamówień wzrosła o 12% w porównaniu z 2007 r. I na koniec kilka słów o zatrudnieniu –w 2008 r. łączna liczba pracowników Scanii wyniosła 34 777 osób, czyli była niższa o 219 osób w porównaniu z 2007 r.
Tabela 1. Dostawy autobusów i podwozi autobusowych Scanii w 2008 / 2007 r.
|
2008
|
2007
|
Zmiana (%)
|
Europa
|
2,606
|
2,447
|
6
|
Ameryka Południowa
|
2,009
|
2,344
|
-14
|
Azja i inne rynki
|
2,662
|
2,433
|
9
|
Razem
|
7,277
|
7,224
|
1
|
Tabela 2. Zamówienia na autobusy i podwozia autobusowe Scanii w 2008 / 2007 r.
|
2008
|
2007
|
Zmiana %)
|
Europa
|
2,278
|
2,883
|
-21
|
Ameryka Południowa
|
1,858
|
2,534
|
-27
|
Azja i inne rynki
|
3,055
|
2,737
|
12
|
Razem
|
7,191
|
8,154
|
-12
|
Tabela 3. Zamówienia i dostawy autobusów i podwozi autobusowych Scanii w 2008 / 2007 r. (w rozbiciu na kwartały)
Autobusy zamówione
|
2008
|
I kw
|
II kw
|
III kw
|
IV kw
|
2007
|
I kw
|
II kw
|
III kw
|
IV kw
|
Europa Zachodnia
|
1 905
|
515
|
213
|
440
|
737
|
2 484
|
998
|
473
|
585
|
428
|
Europa Środkowa i Centralna
|
373
|
98
|
71
|
120
|
84
|
399
|
110
|
89
|
93
|
107
|
Ameryka Południowa
|
1 858
|
230
|
364
|
618
|
646
|
2 534
|
534
|
491
|
589
|
920
|
Azja
|
1 924
|
671
|
491
|
455
|
307
|
1 686
|
643
|
226
|
312
|
505
|
inne rynki
|
1 131
|
341
|
290
|
179
|
321
|
1 051
|
321
|
155
|
277
|
298
|
Razem
|
7 191
|
1 855
|
1 429
|
1 812
|
2 095
|
8 154
|
2 606
|
1 434
|
1 856
|
2 258
|
Autobusy dostarczone
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Europa Zachodnia
|
2 188
|
637
|
482
|
643
|
426
|
1 987
|
564
|
471
|
455
|
497
|
Europa Środkowa i Centralna
|
418
|
106
|
101
|
118
|
93
|
460
|
156
|
119
|
123
|
62
|
Ameryka Południowa
|
2 009
|
493
|
477
|
534
|
505
|
2 344
|
695
|
677
|
575
|
397
|
Azja
|
1 721
|
528
|
458
|
423
|
312
|
1 495
|
438
|
211
|
393
|
453
|
inne rynki
|
941
|
265
|
270
|
246
|
160
|
938
|
289
|
238
|
185
|
226
|
Razem
|
7 277
|
2 029
|
1 788
|
1 964
|
1 496
|
7 224
|
2 142
|
1 716
|
1 731
|
1 635
|
Tabela 4. Wartość sprzedaży netto (mln SEK) na 10 największych rynkach Scanii w 2008 r. (Trucks &Buses)
|
2008
|
2007
|
Zmiana %)
|
Brazylia
|
9,321
|
6,965
|
34
|
W. Brytania
|
7,639
|
8,683
|
-12
|
Niemcy
|
5,602
|
4,913
|
14
|
Francja
|
4,923
|
4,842
|
2
|
Rosja
|
4,471
|
4,560
|
-2
|
Norwegia
|
4,403
|
3,908
|
13
|
Szwecja
|
4,353
|
4,679
|
-7
|
Holandia
|
4,349
|
3,791
|
15
|
Włochy
|
3,805
|
3,401
|
12
|
Hiszpania
|
2,946
|
4,050
|
-27
|