Sanok obiera Autosany. Zaczynają SanCity 10LF

Pierwsze trzy autobusy, zamówione w Autosanie w ramach projektu MOF obejmującego budowę wielofunkcyjnego dworca przy ul. Lipińskiego w Sanoku, zostały wczoraj, 29 kwietnia, odebrane przez miasto i Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej.
Przypomnijmy, że pod koniec listopada 2017 r. Sanok zamówił w Autosanie łącznie 11 autobusów. To trzy spalinowe SanCity 12LF oraz osiem SanCity 12LF CNG. Kontrakt opiewał na 14 085 960 PLN brutto. A to dawało średnią cenę jednostkową na poziomie 1 145 200 PLN netto w pakiecie z czteroletnią gwarancją całopojazdową. Wszystkie autobusy miały trafić do Sanoka do końca października 2018 r.
Jednak i realizacji dla swojego macierzystego miasta Autosan złapał spore opóźnienie. Teraz jednak wszystko wydaje się szczęśliwie zmierzać do finału. Wczoraj magistrat i SPGK odebrali trzy „dziesiątki”. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze tylko gazowców. Nowe sanockie „bociany” charakteryzują się bardzo przyjemnym dla oka trójkolorowym malowaniem.
Sanocka wersja SanCity 10LF umożliwia podróż 101 pasażerom, w tym 23 na miejscach siedzących. Autosan zastosował fotele Ster New City. Z niskiej podłogi są dostępne cztery siedzenia. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG oraz sterowanie BODE.
Czas na napęd. Jego sercem jest nim silnik Cummins ISB6.7E6 280B. To niespełna siedmiolitrowa jednostka napędowa o mocy 204 kW i 1082 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Została ona zblokowana z automatyczną skrzynią biegów Voith D854.6 Diwa 6.
Wyposażenie jak Sanok chciał
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo o mocy chłodniczej 25 kW. Naturalną wentylację zapewnia pięć okien przesuwnych, wentylatory dachowe oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Nie zabrakło monitoringu. Pasażerowie mogą zakupić bilety w automacie grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie typu BM05 umożliwia zakup biletów papierowych oraz elektronicznych. Płatności można dokonać bilonem oraz zbliżeniowo kartą bankową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach firmy R&G z Mielca. Mamy tu więc zewnętrzne trzy tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku, za kabiną kierowcy mamy monitor LCD ETM23. Bilety można kasować w dualny kasownika typu KRG8. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością steruje najprawdopodobniej autokomputer SRG6000P z dotykowym interfejsem.
Mówi miasto
„Autobusy prezentują się imponująco” – powiedział burmistrz Tomasz Matuszewski, asystujący przy procedurze odbioru. – „Długo na nie czekaliśmy, to prawda, ale było warto. Są nowoczesne, wyposażone w rozmaite elektroniczne czujniki, z całą pewnością wygodne dla pasażerów i bezpieczne. Cieszę się bardzo i gratuluję pracownikom zakładu takiego efektu. Nie ukrywam, że były momenty, kiedy obawiałem się o los projektu, ale dziś nabrałem przekonania, że Autosan wywiąże się ze zobowiązań wobec Miasta. Teraz czekamy na kolejne autobusy, które sanoczanie będą mieli do swojej dyspozycji zaraz po oficjalnym otwarciu dworca. Uroczystość otwarcia zaplanowaliśmy na 23 maja. Autobusy są wygodne, wewnątrz pięknie wykończone, wyposażone w wiele urządzeń usprawniających podróżowanie – takie, jak chociażby czytniki kart płatniczych. Zachwyca kolorystyka – nawiązująca do herbu Sanoka. Na mnie zrobiła jak najlepsze wrażenie, ale myślę, że nawet najlepiej zrobione fotografie nie oddają w pełni elegancji nowych pojazdów, trzeba je po prostu zobaczyć. Otrzymaliśmy od Autosanu towar z najwyższej półki.”
„