Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

„Samorząd 2007” – konferencja w Katowicach

infobus
18.09.2007 16:30
„Samorząd 2007”–pod takim tytułem odbyła się 10 września b.r., w Katowicach, konferencja zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości. Tematem przewodnim spotkania było zagadnienie prywatyzacji spółek, stanowiących własność samorządów lokalnych. Uczestnicy konferencji starali się znaleźć odpowiedź na pytanie: Jaki monopol: komunalny czy prywatny? Pytanie, które nie pozostaje bez znaczenia również dla transportu miejskiego. Wśród przybyłych gości nie zabrakło zatem osób odpowiedzialnych za organizowanie i wykonywanie przewozów osób na Górnym Śląsku.
Zdaniem Prezydenta Gliwic –Zygmunta Frankiewicza cel prywatyzacji poszczególnych przedsiębiorstw winien być powzięty jeszcze przed rozpoczęciem całej procedury. Zgodzili się z nim inni uczestnicy spotkania, którzy zgodnie stwierdzili, iż prywatyzacja podmiotów komunalnych nie może być celem samym w sobie. Jednocześnie zapowiedział on, iż w niedługim czasie na Giełdzie Papierów Wartościowych znajdą się akcje dwóch gliwicki spółek komunalnych. Niestety wśród nich nie ma PKM.
Zdaniem Prezesa KZK GOP Romana Urbańczyka popełnione przy prywatyzacji błędy mogą prowadzić do niepokojów społecznych. Doszło do nich w ostatnim czasie np. w Kielcach (szerzej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie: http://www.infobus.pl/text.php?id=12918). Jak przekonywał Urbańczyk konflikt w stolicy województwa świętokrzyskiego zakończył się w najgorszy z możliwych sposobów. Zawiązana została spółka pracownica, która może mieć poważne kłopoty, chociażby z modernizacją taboru. Jego zdaniem problem transportu miejskiego dobrze rozwiązany został właśnie na Śląsku. Konkuruje tu bowiem kilka przedsiębiorstw komunalnych (m.in. z Katowic, Gliwic czy Świerklańca) z przewoźnikami prywatnymi, których jest ponad 20.
Zdaniem uczestników konferencji złym rozwiązaniem jest natomiast pozostawanie spółek użyteczności publicznej w rękach Skarbu Państwa. Do niedawna tak właśnie wyglądała sytuacja Tramwajów Śląskich. Przez wiele lat w tę firmę nie inwestowano, przez co popadła ona w kłopoty finansowe i, co ważne, taborowe. Wiąże się z tym kiepska, by nie powiedzieć najgorsza w Polsce kondycja transportu tramwajowego. Zgodnie z założeniami osiągnięcie w miarę pożądanego stanu Tramwajów Śląskich może kosztować nawet 3 mld złotych.
Prywatyzacja przedsiębiorstw nie może być traktowana jako zastąpienie monopolu państwowego czy komunalnego, monopolem prywatnym –mówił natomiast Tomasz Pietrzykowski, wojewoda śląski. Zwrócił on także uwagę na zagrożenie, jakim jest upolitycznienie przedsiębiorstw komunalnych. Prowadzi to w konsekwencji do tego, że pracują w nich, zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych przypadkowe osoby, a nie fachowcy.
Konferencja zorganizowana na Śląsku, z której w niniejszym tekście zaprezentowaliśmy jedynie szczątkową relację pokazała, jak ważnym problemem jest zagadnienie prywatyzacji podmiotów komunalnych, wśród których można znaleźć wiele przedsiębiorstw transportu publicznego. Istotny jest sposób przeprowadzania prywatyzacji, a także jej cel. Poruszone w Katowicach problemy i przedstawione rozwiązania powinny skłonić władze zarówno samorządowe jak i państwowe do rozsądnego podejmowania działań prywatyzacyjnych.

Na podstawie materiałów Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości.