Sadowne kupi szkolny autobus elektryczny z Polskiego Ładu 2.0
24 lutego mazowieckie gmina Sadowne ogłosiła przetarg na zakup szkolnego autobusu elektrycznego klasy MAXI.
To kolejne zamówienie z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład, obejmujące zakup ekologicznych „gimbusów”. Cześć gmin – jak Grabów czy właśnie Sadowne – poszła w elektrobusy; cześć jak np. Poświętne czy Wijewo – w autobusy hybrydowe. Wymagany termin realizacji zamówienia to 7 m-cy od podpisania umowy.
Z dofinansowaniem
Przedmiotem najnowszego zamówienia Gminy Sadowne jest dostawa autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci wraz z ładowarką. Przypomnijmy, że samorząd w 2020 r. zakupił szkolny minibus od firmy Mercus Bus i wówczas lista złożonych ofert wyglądał następująco:
Aktualnie gmina poszukuje pojazdy, który m.in. powinien spełniać następujące wymagania:
- autobus i ładowarka muszą być fabrycznie nowe, co oznacza, że były wyprodukowane nie wcześniej niż w 2022 r.
- długość od 10,00 m do 12,50 m,
- maksymalna wysokość całkowita do 3,50 m,
- dopuszczalna szerokość całkowita do 2,60 m,
- liczba miejsc do przewozu pasażerów: minimum 50 miejsc siedzących dla pasażerów (dopuszcza się zaoferowanie pełnowymiarowych nieskładanych – łatwo demontowanych foteli w miejscu zatoki dla wózka inwalidzkiego), wszystkie siedzenia wyposażone w pasy bezpieczeństwa, wszystkie fotele przodem do kierunku jazdy,
- napęd elektryczny: zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii, przebieg na jednym ładowaniu minimum 240 km.
W zakresie doświadczenia zamawiający wymaga wykonania co najmniej jednego zamówienia polegającego na dostawie fabrycznie nowego autobusu elektrycznego o wartości nie mniejszej niż 1 500 000 zł brutto - w okresie ostatnich 3 lat.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający będzie kierował się następującymi kryteriami:
1. Cena 60 pkt
2. Przebieg autobusu na jednym ładowaniu 20 pkt
3. Okres gwarancji na akumulatory trakcyjne 20 pkt
Oferty będą oceniane przez komisję przetargową metodą punktową w skali 100-punktowej
TRZY EDYCJE POLSKIEGO ŁADU
Na koniec przypomnijmy, że program inwestycyjny Polski Ład coraz mocniej wspiera branżę transportu publicznego. Za nami trzy jego edycje – dwie dla wszystkich samorządów i jedna (trzecia) tylko dla gmin popegeerowskich. Ma on na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja. W I naborze rządowego Funduszu Polski Ład samorządy otrzymały dotacje na ponad 9 mld zł, w tym program dofinansowanie uzyskało 13 projektów z zakresu transportu publicznego. To:
- tramwajowe zadanie z Poznania pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego - modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju” z budżetem 25 500 000,00 zł zeroemisyjna komunikacja miejska w Ciechocinku (Kujawsko-pomorskie)
- uruchomienie wojewódzkich linii autobusowych w Łódzkiem obsługiwanych pojazdami hybrydowymi (Łódzkie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Gminę Malczyce (Dolnośląskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Bochnię (Małopolskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Powiat Myszkowski (Śląskie)
- zakup 5 zeroemisyjnych autobusów przez Świnoujście (Zachodniopomorskie) o wartości 4,25 mln złotych
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Sośno (Kujawsko-pomorskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Jedlińsk (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Krynki (Podlaskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Wijewo (Wielkopolskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Lipce Reymontowskie (Rozwój elektromobilności w gminie / 3 600 000 zł)
Z kolei w II naborze Polskiego Ładu wybrano 16 autobusowych projektów takich jak:
- Gmina Lipsk Lipsk (Podlaskie) - Zakup autobusów na potrzeby dowozu uczniów
- Gmina Filipów (Podlaskie) - Rewitalizacja obszaru obejmująca zagospodarowanie terenu poprzez budowę garażu na autobusy szkolne wraz z zaadoptowaniem istniejącego budynku - 2 125 000,00 zł
- Gmina Borów (Dolnośląskie) - Poprawa jakości i bezpieczeństwa życia poprzez zakup nowych autobusów do przewozu uczniów na obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne - 2 080 000,00 zł
- Gmina Gromadka (Dolnośląskie) - Zakup autobusu do przewozu uczniów szkół podstawowych - 880 000,00 zł
- Miasto Mrągowo (Warmińsko-mazurskie) - Zakup autobusów elektrycznych na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej - 3 655 000,00 zł
- Gmina Sitno (Lubelskie) - Zakup 2 autobusów elektrycznych oraz budowa punktu ładowania - 3 510 000,00 zł
- Gmina Ładzice (Łódzkie)) - Zakup niskoemisyjnego autobusu szkolnego i ciągnika rolniczego z pługiem - 1 870 000,00 zł
- Gmina Miechów (Małopolskie) - Rewitalizacja przestrzeni publicznej - budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu - 12 912 565,50 zł
- Powiat Sochaczewski (Mazowieckie) - Przebudowa dróg wewnętrznych wraz z zatoką autobusową i miejscami postojowymi przy Szpitalu Powiatowym w Sochaczewie - 3 325 000,00 zł
- Gmina Jedlińsk (Mazowieckie) - Zakup i dostawa autobusu szkolnego dla dowozu uczniów do Zespołu Szkół Publicznych - 959 000,00 zł
- Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (Mazowieckie) - Zakup 10 autobusów na potrzeby obsługi linii powiatowo-gminnych - 5 000 000,00 zł
- Związek Powiatowo Gminny Wielkopolski Transport Regionalny (Wielkopolskie) - Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym - 29 908 950,00 zł
- Gmina Mosina (Wielkopolskie) - Zakup 4 autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji gminnej - 4 972 500,00 z
- Luboń (Wielkopolskie) - Zakup czterech autobusów hybrydowych na potrzeby zbiorowego transportu publicznego - 6 970 000,00 zł
- Gmina Rymań (Zachodniopomorskie) Przebudowa pętli autobusowej z ulicą Szkolną - 1 900 000,00 zł
- Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny (Śląskie) - Zakup taboru publicznego transportu zbiorowego na obszarze Związku - 4 000 000,00 zł.
Natomiast w najnowszej, III edycji programu - dla terenów popegeerowskich - znalazło się 12 projektów dotyczących zakupu 14 autobusów, w tym trzech szkolnych elektrobusów:
- Gmina Lniano (kujawsko-pomorskie) - Zakup autobusu niskoemisyjnego do przewozu uczniów do szkół na terenie Gminy Lniano. 980 000,00 zł
- Gmina Nowe ( kujawsko-pomorskie) - Zakup autobusu na potrzeby dowozów dzieci z terenów PGR do szkół prowadzonych przez Gminę Nowe. 931 000,00 zł
- Gmina Chodel (lubelskie) - Zakup autobusu szkolnego na potrzeby dowozów uczniów szkół podstawowych na terenie Gminy Chodel 855 000,00 zł
- Gmina Kock (lubelskie) - Zakup i dostawa dwóch autobusów szkolnych dla zabezpieczenia dowozu uczniów z terenu Gminy Kock. 1 960 000,00 zł
- Gmina Wielka (małopolskie) - Zakup i dostawa autobusu do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy Wielka Wieś 1 470 000,00 zł
- Gmina Sadowne (mazowieckie) - Zakup autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci 2 940 000,00 zł
- Gmina Grabów Nad Pilicą (mazowieckie) - Zakup autobusu elektrycznego 2 450 000,00 zł
- Powiat Kluczborski (opolskie) - Zakup taboru autobusowego z napędem niskoemisyjnym do realizacji publicznego transportu zbiorowego na terenach popegeerowskich Powiatu Kluczborskiego 2 000 000,00 zł
- Gmina Dąbrowa (podlaskie) - Zakup 1 autobusu i 2 mikrobusów do przewozu dzieci szkolnych oraz na potrzeby Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w gm. Dąbrowa Biał. 1 911 000,00 zł
- Gmina Poświętne (podlaskie) - Zakup niskoemisyjnego autobusu do przewożenia dzieci szkolnych 1 960 000,00 zł
- Gmina Tuczno (zachodniopomorskie) - Zakup autobusu do przewozu dzieci szkolnych z terenu Gminy Tuczno 877 100,00 zł