S5: Jest umowa ? jest budowa
2,5miliarda złotych kosztować będzie trasa ekspresowa S5 przebiegająca przezzachodnią część województwa kujawsko-pomorskiego. -Umowy z wykonawcami sąjuż podpisane. Teraz czas na realizację” ? mówi wiceministerinfrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski.
12października w siedzibie bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji DrógKrajowych i Autostrad podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę trasy S5,która przebiegać ma od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 przez Bydgoszcz wkierunku Poznania. Cały odcinek przecinający województwo kujawsko-pomorskieliczy 130 kilometrów. Budowa finansowana będzie ze środków rządowych oraz funduszyeuropejskich. Inwestycja została ujęta w zatwierdzonym we wrześniu ProgramieBudowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku).
-„Wartośćtego kontraktu to ponad 2,5 mld zł, ale to wyjątkowo dobrze zainwestowanepieniądze ? powiedział wiceminister Olszewski. Poprawiamy bezpieczeństwo,skracamy czas przejazdu i wzmacniamy gospodarczy potencjał dużej częściwojewództwa. Dobre przygotowanie tak dużej inwestycji jest zadaniem złożonym.Jednak cały czas konsekwentnie zmierzaliśmy do tego momentu, kiedy możemypodpisać umowy z wykonawcami. Droga powstaje w systemie ?zaprojektuj iwybuduj?, co powinno maksymalnie usprawnić przebieg prac budowlanych” ?dodał.
Przywyborze najkorzystniejszych ofert, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostradoprócz ceny, punktowała także termin wykonania prac oraz okres gwarancji. Popodpisaniu umów na poszczególne odcinki, rozpoczną się prace projektowe.Wyłonieni Wykonawcy opracują projekt budowlany, który uszczegółowidotychczasowe rozwiązania techniczne i pozwoli dokładnie wyznaczyć działki itereny przewidziane do wykupu. Prace nad projektem zakończą się wydaniem przezWojewodę Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Rozpoczęcie wykupunieruchomości planowane jest w roku 2017. Ostatnim etapem będą prace budowlanena przyszłej drodze ekspresowej S5 prowadzone w latach 2017-2019.
Odcinkii zwycięskie oferty
? Odc.1 Nowe Marzy ? Dworzysko (23,3 km) – cena 374 722 113,70 zł; firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.
? Odc. 2 Dworzysko ? Aleksandrowo ( 22,4km) – cena 409 760 779,95 zł; firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.
? Odc. 3 Aleksandrowo ? Tryszczyn (14,7km) – cena 369 000 000 zł; konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług TechnicznychINTERCOR Sp. z o.o. ( lider), TRAKCJA PRKiI S.A (partner).
? Odc. 4 Tryszczyn ? Białe Błota ( 13,5km ) – cena 328 476 590,77 zł; konsorcjum firm: POLAQUA Sp. z o.o. (lider),DRAGADOS S.A. (partner).
? Odc. 5 Białe Błota ? Szubin (9,7 km)- cena 259 926 113,82 zł. firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.
? Odc. 6 Szubin ? Jaroszewo ( 19,3 km )- cena 351 971 806,20 zł; konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. (lider),Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (partner).
? Odc. 7 Jaroszewo ? gr. województwa (25,1 km ) – cena 421 818 666,51 zł; konsorcjum firm Przedsiębiorstwo BudowyDróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. ( lider); MIRBUD S.A. ( partner)
Harmonogram
? Październik 2015 r. ? podpisanie umówz wykonawcami.
? Połowa 2016 r. ? opracowanie projektubudowlanego, czyli uszczegółowionego planu przebiegu drogi i rozwiązańtechnicznych zawartych w koncepcji. Przeprowadzenie również ponownej analizy wzakresie ochrony środowiska ( w tym ekranów akustycznych).
? II połowa 2016 r. ? zakończenie pracnad projektem zakończone wydaniem przez Wojewodę, Zezwolenia na Realizację InwestycjiDrogowej.
? I połowa 2017 r. ? procedura wykupu iwywłaszczenia gruntów prowadzona przez Urząd Wojewódzki.
? 2017-2019 ? budowa drogi.
? 2019 ? oddanie drogi do użytku.
„