S19: Przetarg na studium
22 października GeneralnaDyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ma ogłosić przetarg nastudium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe ws. budowy podlaskiego odcinkadrogi S19 – poinformowano w środę na konferencji prasowej w białostockiejGDDKiA.
To ważny dokument wprzygotowaniach do tej inwestycji, która na początku września znalazła się wnowym planie budowy dróg w Polsce na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025roku).
Wiceminister infrastruktury irozwoju Paweł Olszewski powiedział na konferencji prasowej w GDDKiA wBiałymstoku, że we wtorek do centrali GDDKiA został wysłany przez białostockioddział dyrekcji program inwestycyjny na studiumtechniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla S19; w czwartek trafi do MIR dopodpisu, będzie podpisany i za tydzień” będzie ogłaszany przetarg nawykonanie tego studium.
S19 w Podlaskiem ma mieć 194km i biec od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę, Korycin doChoroszczy koło Białegostoku, łącznie z południową obwodnicą Białegostoku idalej na południe w kierunku Bielska Podlaskiego, Siemiatycz do Chlebczyna – dogranicy woj. mazowieckiego z lubelskim.
Olszewski powiedział, żestudium to „pierwszy etap związany z rzeczywistą realizacją tejinwestycji”. Dokument określi bowiem przebieg drogi, uwarunkowaniaekonomiczne i środowiskowe tej inwestycji. Program i zobowiązania finansowe znim związane są rozpisane na lata 2016-2018. Mowa o ok. 50 mln zł. Ministerpowiedział, że środki na ten cel są zabezpieczone. Gdy studium będzie gotowe,GDDKiA będzie składać wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Minister mówił, że do realizacjibędą kierowane w pierwszej kolejności te inwestycje, które będą najszybciejprzygotowywane przez GDDKiA.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
S19 nie była dotychczas wdokumentach planistycznych traktowana jako spójna, jedna duża inwestycja,trwały przygotowania związane z dokumentacją środowiskową dla kilku odcinków(były m.in odmowy wydania takich decyzji, sprawy są w sądzie). „Oczywiściepewne fragmentaryczne dokumenty i materiały były opracowywane i przygotowywane.Natomiast teraz musimy na to spojrzeć holistycznie (…), całościowo biorąc poduwagę zmianę okoliczności i poszerzenie zakresu inwestycji, która idzie dorealizacji” – mówił Olszewski i podkreślił, że te dotychczasowe dokumenty,które można wykorzystać, będą wykorzystane.
Dyrektor GDDKiA w BiałymstokuJerzy Doroszkiewicz powiedział, że w listopadzie będzie wydana decyzjaśrodowiskowa dla odcinka Korycin-Choroszcz, czyli do węzła Białystok-Zachód. Toodcinek ok. 40 km. Prace dokumentacyjne dla tego odcinka są najbardziejzaawansowane. Na pozostałych odcinkach dokumenty mają być uzupełniane,uaktualniane.
Przeciwko przebiegowi trasyna odcinku z Kuźnicy do Korycina protestują niektóre samorządy lokalne, którechcą, by nowa droga biegła tak jak dotychczasowa droga krajowa nr 19. MinisterOlszewski podkreślił, że przebieg „teoretycznie może się zmienić”,ostatecznie wskaże go studium. Dyrektor GDDKIA Jerzy Doroszkiewicz zaznaczył,że prace toczą w oparciu o przebieg zapisany w odpowiednim rozporządzeniu RadyMinistrów z 2009 r. o przebiegu dróg ekspresowych. Olszewski podkreślił, że”w interesie lokalnym jest, żeby nie wszczynać niepotrzebnych dyskusjiodnośnie przebiegu, etc., bo to w sposób naturalny może opóźnić realizację tejinwestycji”.
Drogowcy oceniają, że przezcały 2016 r. będą trwały konieczne inwentaryzacje w ramach prac nad studium.Wniosek o decyzję środowiskową GDDKiA chciałaby składać w kwietniu, maju 2017r.(PAP)
„