S19: Kolejny odcinek koło Rzeszowa
Gotowy jest już ponad 6-kilometrowy odcinek drogiekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten będzieczęścią trasy Via Carpatia; jego budowa kosztowała ponad 340 mln zł. Kierowcyna razie jednak nim nie pojadą.
Jak powiedziała w środę na konferencji prasowej rzeczniczkarzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, kierowcy będą musieli zaczekać nabudowany przez samorząd Rzeszowa łącznik z węzłem Rzeszów Południe. „Dopierogdy ta inwestycja będzie gotowa wówczas będziemy mogli oddać ten odcinekkierowcom” – dodała.
Jak powiedział PAP rzecznik rzeszowskiego magistratu MaciejChłodnicki, łącznik wraz m.in. z dwoma rondami zostanie oddany 30 listopada br.Pierwotnie inwestycja ta o długości ok. 3 km miała zostać ukończona we wrześniubr., ale, jak tłumaczył Chłodnicki, w czasie budowy jeden z nasypów zaczął”osiadać”.
„Wykonawca musiał zastosować metodę obciążeniową, cowydłużyło termin oddania inwestycji. Mamy jednak zapewnienie firmy, że wszystkobędzie gotowe na 30 listopada br.” – podkreślił rzecznik.
Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmyEurovia i Warbud. Jak powiedział na konferencji prasowej Marcin Kaczmarczyk ztej pierwszej firmy, kontrakt był sporym wyzwaniem dla wykonawców.
„Teren, w którym pracowaliśmy był zurbanizowany, dodatkowomusieliśmy pokonać duże różnice wysokości” – dodał Kaczmarczyk i podał kilkadanych pokazujących ogrom prac wykonanych na odcinku – ponad 1 mln m sześc.nasypów, 37 tys. m sześc. użytego betonu i ok. 3,8 tys. ton użytej stali.
Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorskametoda wzmacniania podłoża – trenchmix. Polega ona, jak tłumaczył Kaczmarczyk,na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jestmetodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na wybudowanym już odcinku S19 w związku z ukształtowaniemterenu potrzebne były też nasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów; jestjednym z największych w kraju.
W ramach budowy powstała też m.in. ponad 470-metrowaestakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektówinżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 zplanowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.
Droga S19 będzie częścią europejskiego szlaku Via Carpatia zKłajpedy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckichSalonik. W Polsce jej długość wyniesie blisko 700 km.
Do tej pory na Podkarpaciu gotowe są trzy fragmenty tejtrasy: Stobierna-węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód-Świlcza i SokołówMałopolski-Stobierna. Na pozostałych odcinkach prowadzone są praceprzygotowawcze lub trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawców.(PAP)
„