S19: Budowa odcinka k. Rzeszowa
W środęwykonawca, konsorcjum Eurovia Polska i Warbud, przedstawił postęp prac nabudowanym odcinku S19. Ponad 20-metrowe nasypy są potrzebne, aby powstałodcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Ten ponad6?kilometrowy odcinek ma być gotowy w sierpniu 2017 r. Kosztował będzie ponad342,5 mln zł.
Jakpowiedział dziennikarzom Marek Karczmarczyk z Eurovia Polska, wykonana zostałajuż większość wzmocnień terenu pod drogę. Podkreślił, że trudność tejinwestycji polega przede wszystkim na bardzo zróżnicowanym terenie, przez któryprzebiegać będzie trasa. ?Zarówno pod względem rzeźby, jak i gruntowym terenjest bardzo wymagający. Dlatego musieliśmy wykonać bardzo dużo wzmocnień,różnymi metodami np. kolumnami betonowymi, żwirowymi czy drenami VD?- dodał.
Przy budowietego odcinka używana jest również nowatorska metoda wzmacniania podłoża ?trenchmix. Polega ona, jak tłumaczyli drogowcy, na wgłębnym wymieszaniu namiejscu, gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną wspecyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.
Na budowanymodcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne będą też będą dużenasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów; jest jednym z największych w kraju.
W ramachbudowy powstanie też m.in. ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką wRzeszowie. Wykonawca wykona w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzełRzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogiwojewódzkiej 878.
Jak wyjaśniłkierownik projektu z ramienia GDDKiA odpowiedzialny za realizację tego odcinkaPiotr Pomykała, ukształtowanie terenu jest jednym z powodów tak wysokichkosztów budowy ponad 6-kilometrowego odcinka.
?W umowiedata zakończenie tego fragmentu S19 została ustalona na 9 sierpnia 2017 r. i nadziś nie ma zagrożenia, żeby nie była dotrzymana. Choć nie wiemy, jak wypłynąna ten termin stanowiska archeologiczne, ale mamy nadzieję, że nie opóźniąinwestycji?- zaznaczył Pomykała.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecniezaawansowanie prac na tym odcinku wynosi prawie 14,5 proc. Odcinek ten jestrealizowany w systemie optymalizuj- projektuj – buduj. System ten oznacza, żewykonawca otrzymał już gotową część dokumentacji i może wprowadzać do niejpewne zmiany, np. proponować nowe technologie czy rozwiązania. Warunkiem jestjednak zachowanie parametrów technicznych i jakościowych drogi.
OdcinekŚwilcza-węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) będzie stanowił kolejną część tzw.autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Pozwoli m.in. na odsunięcie ruchu tirów odobszarów zabudowanych i centrum miasta, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwona lokalnych drogach. Fragment ten będzie miał długość 6,3 km i będzieuzupełnieniem wykonanego już fragmentu S19 Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza.
Do tej poryna Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna – Rzeszów Wschód (7,5km) oraz Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km).
Natomiastodcinek S19 na północ od Rzeszowa do granicy z woj. lubelskim został podzielonyna dwa fragmenty. W ubiegłym tygodniu rzeszowski oddział GDDKiA ogłosił, żewybudowaniem obu odcinków zainteresowanych jest w sumie ponad 40 podmiotów. Wdrugim etapie przetargu do złożenia ofert cenowych zostaną wybrane podmioty,które spełnią warunki do należytego wykonania zadania.
Natomiast nafragment trasy na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku trwapostępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej.
W KontrakcieTerytorialnym dla woj. podkarpackiego budowa S19 na południe od Rzeszowazostała wpisana na listę projektów kluczowych. Według szacunków GDDKiA wRzeszowie, koszt budowy całego podkarpackiego odcinka S19 wyniesie w sumie ok.11 mld zł.
Drogaekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ -południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią wKuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. (PAP)
„