Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

S17 pojedziemy do samej granicy z Ukrainą.

infobus
29.11.2022 10:00

28 listopada 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim.

Kontrakt zawarto z firmami Budimex oraz Kolin Inşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret. Zamówione odcinki to Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne. Tym samym cała droga ekspresowa z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebennem jest już w realizacji. Z kolei umowa na zaprojektowanie i budowę prawie 13 km odcinka Zamość Wschód - Zamość Południe została podpisana 14 października br.

do granicy polsko-ukraińskiej

-„Droga ekspresowa S17 to trasa niezwykle istotna dla Polski Wschodniej, a ostatnio, w wyniku haniebnej napaści Rosji na Ukrainę, jest kluczowa także dla wymiany gospodarczej z naszymi wschodnimi sąsiadami. Dzięki nowej trasie znacząco poprawią się warunki transportowe, co dla mieszkańców województwa lubelskiego i Zamojszczyzny oznacza poprawę bezpieczeństwa i większy komfort podróżowania – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawcy będą odpowiedzialni za wybudowanie ok. 36 km drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi). Powstaną obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Obecny podczas podpisania umów wiceminister infrastruktury Rafał Weber stwierdził, że bez dobrze zorganizowanej infrastruktury drogowej rozwój gospodarczy i turystyczny nie jest możliwy.

Przypomniał, że droga ekspresowa S19 Via Carpatia połączyła w ostatnich miesiącach Rzeszów z Lublinem. "Teraz koncentrujemy się na tym, aby dobudować pozostałe odcinki Via Carpatia. Idziemy z nią na północ od Lublina w kierunku autostrady A2, a później w kierunku Białegostoku" - powiedział.

Mówiąc o drodze ekspresowej S12 od Piask w kierunku Chełma i Dorohuska stwierdził, że to droga strategiczna z punktu widzenia połączenia Polski i Ukrainy. "Ta inwestycja pokazuje, że bez drogi szybkiego ruchu, bez udrożnienia naszego przejścia granicznego i dojazdu do przejścia granicznego ta współpraca polsko-ukraińska nie będzie mogła się rozwijać" - stwierdził.

Nawiązując do podpisanych w poniedziałek umów na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 z Lublina przez Zamość, Tomaszów Lubelski do polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Hrebennem zaznaczył, że gdy system dróg szybkiego ruchu zostanie uruchomiony i przejmie tranzyt pojazdów ciężarowych to Lubelszczyzna wejdzie do ekstraklasy transportowej. "Te inwestycje zaprocentują. Zarówno od strony komunikacyjnej, gospodarczej i turystycznej" – dodał.

fot. MI

Pomysł na Polskę Wschodnią

Zdaniem dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Mirosława Czecha, inwestycje realizowane w regionie świadczą o tym, że rząd ma pomysł na Polskę Wschodnią.

"Okres przygotowawczy takich zadań to niejednokrotnie ponad trzy lata. Dzisiaj wchodzimy w etap realizacji wszystkich zadań od Zamościa do Hrebennego" - powiedział Czech.

Przypomniał, że 14 października br. GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka Zamość Wschód - Zamość Południe o długości 12,5 km. Jeszcze w tym roku - zapowiedział Czech - GDDKiA planuje podpisanie umów na budowę trzech kolejnych odcinków drogi ekspresowej S17 od Piask do Zamościa. "Pozostałe dwa zadania podpiszemy na przełomie 2024/2025" - podał.

Jak poinformowała GDDKiA, między Zamościem a Tomaszowem Lubelskim oraz między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi) z obiektami inżynierskimi, drogami lokalnymi oraz infrastruktura związaną z ochroną środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Zamość - Tomaszów Lubelski

Odcinek od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył 18,5 km i przebiegać będzie po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17.

Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para miejsc obsługi podróżnych Krynice oraz obwód utrzymania drogi. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego. Planowanych jest 19 obiektów inżynierskich, w tym m.in. cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych i średnich. Ten odcinek zrealizuje firma Kolin za kwotę 822,5 mln zł.

Tomaszów Lubelski - Hrebenne

Odcinek będzie miał 17,5 km. Rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Planowanych jest 11 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most, pięć wiaduktów oraz dwa przejścia dla zwierząt. Wykonawcą zadania o wartości 598,2 mln zł będzie firma Budimex.

S7 z Warszawy do granicy z Ukrainą

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17: Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne (granica państwa). To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12 i S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się z drogą ekspresową S19 (Via Carpatia). 

Drogi ekspresowe S17 wraz z S12 i S19 na terenie woj. lubelskiego stanowić będą zasadniczy szkielet tras o dużej przepustowości, łączących kluczowe ośrodki gospodarcze kraju z największymi miastami Polski Wschodniej. Cała S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć ok. 140 km. Obecnie na etapie prac przygotowawczych jest pięć odcinków S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości ok. 67 km. Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich: Piaski - Łopiennik (ok. 16,5 km), Krasnystaw - Izbica (ok. 19 km) oraz Izbica - Zamość Sitaniec (ok. 10 km). Dla pozostałych dwóch Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (ok. 12 km) toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.