Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rzeszów z pierwszym elektrobusem. To Nowy Urbino 12 electric!

infobus
01.10.2018 16:00

Solaris rozpoczął do Rzeszowa dostawę 10 elektrobusów, które w ubiegłym roku zamówiło miasto. W stolicy Podkarpacia jest już pierwszy Nowy Urbino 12 electric. Pojazd wyróżnia się kilkoma rozwiązaniami, które powodują, że rzeszowska partia będzie wyjątkowa.

Przypomnijmy, że Solaris sprzeda do Rzeszowa w tym roku 40 nowych pojazdów. To efekt dwóch umów, które podpisał producent z Bolechowa z władzami stolicy województwa podkarpackiego w październiku ubiegłego roku. Za niespełna 30,2 mln PLN brutto miastu zostanie przekazanych 10 elektrycznych Nowych Urbino 12 wraz z dedykowanym systemem ładowania.

Drugie rzeszowskie zlecenie, które już zrealizowano opiewało na dostawę 30 sztuk spalinowych Nowych Urbino 18. Ten kontrakt był wart niespełna 54,43 mln PLN brutto. Szczegółowo przegubowe „jamniki” dla Rzeszowa opisywaliśmy m.in. tutaj. Warto dodać, że są to pierwsze od 22 lat nowe autobusy przegubowe w Rzeszowie. Ostatnimi były pozyskane w 1996 i 1997 roku cztery Jelcze M181MB. Do dziś tylko jeden z nich jeszcze służy na rzeszowskich ulicach. Później tamtejsze MPK z segmentu MEGA wybierało wyłącznie trójosiowe Solarisy Urbino 15.

Wreszcie przyszedł czas na elektrobusy. Do Rzeszowa dotarł już pierwszy elektryczny Solaris. Został on zaprezentowany przy okazji otwarcia nowego dworca autobusowego. Bateryjny Nowy Urbino 12 w wersji rzeszowskiej umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 25 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Dostęp na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Rzeszów postawił na elektrobusy, które mają być przystosowane do częstych i szybkich ładowań co min. 25 km. Solaris idealnie wstrzelił się w te wymagania. Elektrobus jest wyposażony w tzw. pantograf odwrócony, który umieszczony będzie na ładowarce i będzie się obniżać do dachu pojazdu. W ten sposób będzie można naładować pojazd w ciągu kilku minut podczas przerwy na przystanku lub na końcu linii. Oprócz ładowania pantografowego, autobus jest standardowo wyposażony w złącze ładowania typu plug-in, które przeznaczone jest do wolniejszego ładowania baterii podczas dłuższego postoju.

Elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone są w baterie Solaris High Power o pojemności 87,6 kWh. Rzeszów jest pierwszym polskim miastem, który zamówił „elektryki” z bateriami LTO. Charakteryzują się one dłuższą żywotnością oraz najlepiej się nadają do częstych i szybkich ładowań prądem o wysokiej mocy. To jednak nie jedyna nowość. Rzeszów jako pierwszy polski klient postawił na nowe elektrobusy z silnikami w piastach kół. Solaris zastosował oś elektryczną ZF AVE130. Zabudowano w niej dwa asynchroniczne silniki trakcyjne, każdy o mocy 125 kW. Wysoka moc i doskonałe przyspieszenie gwarantowane.

W elektrycznych „jamnikach” nie zabrakło ponadto klimatyzacji i monitoringu. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach firmy R&G Plus z Mielca. Mamy tutaj zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Co ciekawe to pierwsze pojazdy w Rzeszowie, w których zastosowano tablice z białymi diodami. W środku znajdziemy dwa monitory LCD- boczny 38″ („e-koraliki”) i mniejszy o przekątnej 23″ za kabiną kierowcy. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Pasażerowie mogą skorzystać z automatu do sprzedaży biletów, gniazda USB, a także WiFi.

Nowy Urbino 12 electric dla Rzeszowa to bez wątpienia pojazd „szyty na miarę”. Mamy w nim sporo nowych rozwiązań, którym z atencją będzie się przyglądała cała branża. Z resztą to nic dziwnego. Rzeszów jasno powiedział czego oczekuje i jakim poziom mają prezentować kupowane przez nich „elektryki”.