Rzeszów odlicza dni do startu elektrobusów

infobus
31.01.2019 08:00

Wszystkie rzeszowskie elektrobusy Solarisa są już po odbiorach technicznych i teraz miasto szykuje się na wielkiego startu w elektryczność. Przy dobrych wiatrach – jeszcze w tym tygodniu. 

-„Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to albo pod koniectygodnia, albo w poniedziałek autobusy elektryczne wyruszą na ulice” –informuje Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

W dniach 28-29 stycznia odbyły się odbiory techniczne 10szt. autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które docelowo mająobsługiwać linie 0A i 0B. Ich realizacja uzależniona była od uruchomiania szybkichładowarek w okolicy rzeszowskiego dworca. To pierwsze elektrobusy w Rzeszowie,także projekt można uznać za flagowy i stąd tak duże zainteresowanie tymi pojazdami.Do tego dochodzi wartość inwestycji. To 32 mln PLN za 10 autobusów elektrycznychklasy MAXI oraz 12. ładowarek, w tym dwie szybkie (z odwróconymi pantografami) naprzystanku przy dworcu PKP oraz 10 wolnych – na terenie zajezdni MPK Rzeszów przyul. Lubelskiej. Dodajmy, że wszystkie ładowarki dostarczyła firma Medcom, a zacałość projektu odpowiedzialna jest firma Solaris Bus & Coach, która zrealizowałago w systemie „pod klucz.”

Historia przyłącza

Pierwsze elektryki Solarisa trafiły do bazy MiejskiegoPrzedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie zgodnie z planem – w październiku2018 r. Wszystkich 10 autobusów producent dostarczył do zamawiającego przedkońca 2018. Także planowo w zajezdni przy ul. Lubelskiej wybudowano dziesięćstacjonarnych stanowisk do ładowania. I wszystko wydawałoby się, że jest nadobrej drodze, gdyby nie … szybkie stacje ładowania zlokalizowane przy ul.Grottegra, w rejonie dworca kolejowego.

Tutaj pojawił się problem z terminem przyłączaelektrycznego, które znajduje się na terenie kolejowym. O tej sprawie pisaliśmyw InoBusie

Jak informuje lokalna prasa, rzeszowskie ratusz może teraznaliczyć kary umowne producentowi i to w wysokości ok. 1 mln PLN. Z uwagi nato, że problem dotyczył przyłącza energetycznego i w związku z tym, żeopóźnienie terminu wykonania umowy nie było bezpośrednia winą dostawcy, Solarismoże złożyć reklamację. I pewnie tak zrobi. Decyzję o ew. kara rzeszowskimagistrat podejmie w przyszłym tygodniu.

Przypomnijmy, że Rzeszów w 2018 roku zakupił łącznie 50autobusów, w tym:

  • 10 szt. standardowych Autosanów SanCity 12 LF klasy MAXI zsilnikami diesla Euro 6

  • 30 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 klasy MEGA zsilnikami diesla Euro 6

  • 10 szt. elektrycznych Solarisów Urbino 12 electric klasyMAXI