Rzeszów na elektrycznych MIDI zakupach. Analiza SWZ
Rzeszów kupuje nowe autobusy elektryczne klasy MIDI wraz z ładowarkami, o czym już wspominaliśmy w InfoBusie.
Obecnie przyglądamy się bardziej wnikliwie zamawianym konstrukcjom. Czas na analizę SWZ.
Ocena ofert
Kryteria oceny ofert prezentują się następująco: cena (60%), ocena techniczna (35%), zużycie energii elektrycznej (5%).
Czas na ocenę techniczną, w przypadku której najwięcej punktów można zdobyć za:
- najdłuższy okres gwarancji na magazyny energii (powyżej 120 miesięcy) - 25 pkt,
- najdłuższy okres gwarancji całopojazdowej (powyżej 60 miesięcy) – 25 pkt,
- poszycie boczne z podziałem pionowym na całej wysokości panelu - 13 pkt,
- poszycie nadwozia wykonane ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej lub aluminium, z elementami poszycia z tworzyw sztucznych – 12 pkt,
- 8 i więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi - 10 pkt,
- brak konieczności zabezpieczenia antykorozyjnego profili zewnętrznych i wewnętrznych kratownicy w całym okresie eksploatacji (tj. 180 miesięcy lub 1 200 000 km) przez zamawiającego - 10 pkt,
- układ klimatyzacji wykonany ze stopów miedzi - rury parowników i skraplaczy - 5 pkt.
MIDI wymagania
Sześć autobusów elektrycznych o długości od 8 do 9,5 m ma przewieźć minimum 50 pasażerów, w tym co najmniej 20 na miejscach siedzących. Zamawiający poszukuje autobusów niskopodłogowych, jednak dopuszcza rozwiązanie techniczne, w którym powierzchnia niskiej podłogi wynosi minimum 60% długości autobusu (z jednym stopniem poprzecznym wewnątrz pojazdu). Wymiana pasażerów ma odbywać się przez dwoje drzwi w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony centralnie lub silniki umieszczone w piastach kół lub silniki umieszczone w osi napędowej przy piastach kół. Energia elektryczna gromadzona w magazynach energii, którymi mogą być akumulatory trakcyjne, superkondensatory, inne urządzenia będące wynikiem postępu technicznego, o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do wymienionych powyżej. Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika/silników ma wynosić minimum 240 kWh. Autobusy będą dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in oraz szybkiego ładowania za pomocą pantografu 4-polowego opuszczanego, wysuwanego z „góry na dół”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona typu półzamkniętego z oszklonymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania pierwszego skrzydła drzwi przednich autobusu jako drzwi wejściowych do kabiny. Siedzenia pasażerskie będą wandaloodporne z uchwytami dla pasażerów przy siedzeniach od strony przejścia, atestowane z tworzywa sztucznego, ukształtowane ergonomicznie, wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanych wkładek.
Nowe elektryki mają być wyposażone w bogaty system multimedialnej Informacji pasażerskiej, który będzie składać się z jednej tablicy wewnętrznej bocznej LCD o rozmiarze od 37 do 40 cali oraz dwóch tablic mobilnej wizualizacji (emisji ogłoszeń) LCD o stosunku o rozmiarze od 21 do 23 cali. Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody LED przewlekane lub SMD o wysokiej jaskrawości, w kolorze białym.
ARP przed szansą
Niewątpliwie rynek autobusów elektrycznych klasy MIDI nie jest tak mocno rozwinięty, jak w przypadku autobusów klasy MAXI z takim napędem. W małych elektrykach swoich szans może spróbować ARP oraz Solaris. Kryteria techniczne nie powinny faworyzować nikogo z wyżej wymienionych producentów.
Zapowiada się zatem ciekawy pojedynek. Na otwarcie ofert musimy poczekać do 18 listopada