Rząd: Opóźniamy wejście CEPiK 2.0
We wtorek rząd przyjął projekt noweli ustawy o kierującychpojazdami oraz niektórych innych ustaw – podało CIR. Projekt zakłada, że systemCentralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0) zostanie uruchomiony 4czerwca 2018 r. Wcześniej zakładano, że będzie to 1 stycznia 2017 r.
Projekt przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji.
Jak wskazało Centrum Informacyjne Rządu (CIR), planowanamodernizacja dotyczy głównie wewnętrznych procedur administracji i kilku usługdla obywateli.
System CEPiK to jeden z najczęściej używanych przezobywateli systemów informatycznych, służący przede wszystkim kierowcom ipoprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
„Z audytu przeprowadzonego przez ministra cyfryzacjiwynika, że uruchomienie zintegrowanego działania nowej bazy centralnej CEPiK2.0 (przygotowanej przez Centralny Ośrodek Informatyki) wraz z systemamidziedzinowymi (np. Policji, Instytutu Transportu Samochodowego) ? nie będziemożliwe 1 stycznia 2017 r.” – podkreślił w komunikacie CIR.
Przyczyną tego jest – jak podkreślono w komunikacie -niedostosowanie zewnętrznych systemów teleinformatycznych do zasilaniaCentralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencję Kierowców (CEK) ? wszczególności na poziomie starostw, co ma szczególne znaczenie dla rejestracjipojazdów i wydawania uprawnień do kierowania nimi.
„Dlatego konieczne jest urealnienie harmonogramuwdrożenia CEPiK 2.0, co oznacza przesunięcie wejścia w życie ustaw związanych zjego uruchomieniem na 4 czerwca 2018 r.” – dodano.
Ponadto, w projekcie przyjęto, że podmiot odpowiedzialny zaprowadzenie elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych orazdopuszczonych do ruchu w Polsce, opracuje katalog danych dotyczących pojazdów.Starostowie będą musieli z niego korzystać przy przekazywaniu danych do CEP.Dzięki temu przekazywane dane będą poprawne, co potem ułatwi ich migrację doCEPiK 2.0.
Wprowadzano także rozwiązanie, zgodnie z którym podstawą dowszczęcia postępowania o zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnejprędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym, będzie wyłącznie fakt złamania tegoprzepisu ? bez względu na to, czy dojdzie do rzeczywistego zatrzymania prawajazdy przez policję w trakcie kontroli.
Projekt zakłada również, że podstawą – do czasu uruchomieniaCEPiK 2.0 – na podstawie, której starosta będzie wydawał decyzję o skierowaniukierowcy prowadzącego pojazd pod wpływem alkoholu (lub innego środkaodurzającego) na kurs reedukacyjny będzie odpisu wyroku sądowego.
Na podstawie obowiązujących przepisów starosta powinienwysłać kierowcę na kurs reedukacyjny na podstawie informacji uzyskanych zCentralnej Ewidencji Kierowców. Jednak – jak wskazało CIR – Centralna EwidencjaKierowców nie gromadzi takich danych ? zacznie je zbierać dopiero po wejściu wżycie przepisów wprowadzających CEPiK 2.0.
Według projektu nowelizacja ma wejść w życie 1 stycznia 2017r.(PAP)
„