Rząd o niemieckich kontrolach polskich „dziewiątek”
MIiB odpowiada posłomws. kontroli polskich mikrobusów (tzw. dziewiątek) w Niemczech i jednocześnie informujeo przygotowywanych przez Unię zmianach mających objąć kontrolą również segment przewozówponiżej 3,5 t.
Poselską interpelację ws. pomocy polskim przewoźnikom w celuuniknięcia długotrwałych i stresogennych kontroli złozona została przez posłów:Jerzego Gosiewskiego, Krzysztofa Maciejewskiego i Tadeusza Woźniaka.
Odpowiada podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastrukturyi Budownictwa Jerzy Szmit:
-„Szanowny Panie Marszałku, zasady wykonywaniamiędzynarodowych przewozów drogowych osób w Unii Europejskiej regulujerozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 29października 2009 roku w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowegorynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie WE nr561/2006.
Ww. rozporządzenie ma zastosowanie do przewozów osób przyużyciu pojazdów które nadają się, ze względu na swoją konstrukcję iwyposażenie, do przewozu więcej niż dziewięciu osób, łącznie z kierowcą.Regulacje prawne dotyczące zasad wykonywania przewozów osób pojazdamiprzystosowanymi do przewozu nie więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcąpozostają w kompetencji państw członkowskich.
W odniesieniu do kwalifikacji w zakresie przewozu osób lubrzeczy uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego iRady (WE) nr 2003/59 z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji iokresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozurzeczy, obowiązek jej uzyskania i konieczność posiadania odpowiedniego wpisu wdokumencie prawa jazdy (lub w karcie kwalifikacji kierowców) dotyczy wyłączniepojazdów, do prowadzenia których wymagane jest prawo jazdy kategorii C1, C1+E,C i C+E oraz D1, D1+E, D i D+E. Oznacza to, że kwalifikacja wstępna obowiązujewyłącznie w przypadku osób kierujących autobusami i pojazdami ciężarowymi odopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
W odniesieniu do regularnych, jak i okazjonalnych przewozówosób, przepisy UE regulują zasady ich wykonywania w odniesieniu do autobusów, aporozumienie polsko ? niemieckie o międzynarodowych przewozach drogowychpodróżnych i ładunków nie reguluje kwestii wykonywania przewozów regularnychpojazdami o liczbie osób nie więcej niż dziewięć, łącznie z kierowcą. Stronaniemiecka w tym zakresie stosuje własne regulacje prawne. Taka sama sytuacja mamiejsce w odniesieniu do przewozów okazjonalnych.
Jednocześnie informuję, że Komisja Europejska przygotowujepropozycje zmian przepisów, regulujących zasady wykonywania przewozów drogowychw ramach tzw. inicjatyw drogowych. Wśród propozycji, dotyczących zmianlegislacyjnych, znajduje się także pomysł objęcia pojazdów o dopuszczalnejmasie całkowitej nieprzekraczających 3,5 t takimi samymi wymogami jak pojazdy odmc 3,5 t i powyżej. W przypadku objęcia takich przewozów przepisami UEdokonane zostaną zapewne zmiany innych przepisów, w tym dotyczące wymogów wzakresie kwalifikacji kierowców.
Pragnę przy tej okazji wskazać, że dla pełnego wyjaśnieniaproblemu, niezbędne byłyby informacje, dotyczące konkretnych przypadków zatrzymaniapojazdów, na podstawie których można byłoby precyzyjnie odnieść się do sprawy,a w przypadku wątpliwości co do stanu faktycznego podjąć interwencję u stronyniemieckiej.
Z wyrazami szacunku, Jerzy Szmit, Podsekretarz Stanu.”
„