Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rząd nie zmieni stawki w FRPA. Zostaje 3 zł do wzkm

infobus
27.08.2021 12:00
5 sierpnia Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury odpowiedział na interpelację nr 25461 złożoną przez posła Pawła Szramkę, który postulował zwiększenie dotacji w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Tym samym zostaje stawka 3 zł do wzkm.

Rząd wspiera

Jak informuje sekretarz stanu, Rafał Weber - rząd aktywnie wspiera jednostki samorządu terytorialnego w organizacji przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wsparcie jest przekazywane za pośrednictwem wojewodów jako dofinansowanie przez rząd zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w zakresie autobusowej komunikacji publicznej.

-„ Z inicjatywy resortu infrastruktury – od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. – zwiększono kwotę dopłaty z Funduszu do 1 wozokilometra z kwoty nie wyższej niż 1,00 zł do kwoty nie wyższej niż 3,00 zł. Jednocześnie w ramach przepisów tzw. „Tarczy Antykryzysowej” wydłużono obowiązywanie zwiększonej kwoty ww. dopłaty na poziomie nie wyższym niż 3,00 zł do 1 wozokilometra do końca 2021 r. – podkreśla Weber.

Jednocześnie resort infrastruktury planuje przedłużenie obowiązywania zwiększonej kwoty dopłaty w latach kolejnych, ale na poziomie 3 zł.

Zróżnicowane stawki

Przypomnijmy, że poseł Szramka postulował zwiększenie dopłaty do 8 zł do 1 wzkm.

-„W mojej opinii, nie wydaje się zasadne zwiększenie kwoty dopłaty z Funduszu do kwoty 8,00 zł – odpowiada Weber i argumentuje to różnymi kosztami wozokilometra w poszczególnych województwach.  Resort infrastruktury wystąpił do wybranych organizatorów publicznego transportu zbiorowego z zapytaniem o wysokość stawek za jeden wozokilometr, na jakie zostały zawarte umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego z operatorami na liniach uruchomionych przy wsparciu środków Funduszu.

Na tej podstawie przygotowane zostało zestawienie, z którego wynika, że stawki za wozokilometr kształtują się od 1,20 zł w województwie świętokrzyskim do 10,97 zł w województwie małopolskim. Średnia stawka w kraju wynosi 4,16 zł, mediana zaś 4,0 zł z wozokilometr.

Zdaniem rządu, obecnie obowiązująca kwota wsparcia jest na odpowiednio wysokim poziomie i umożliwia samorządom organizowanie autobusowego transportu zbiorowego na swoim obszarze.

Czas umowy

Jak informuje Weber, wsparcie z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przyznawane jest na dany rok kalendarzowy. W ramach obecnie prowadzonych prac legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw, resort infrastruktury przewiduje wydłużenie okresu, na który zawierane są umowy o dopłaty z Funduszu.

Natomiast umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego podpisywane przez organizatorów z operatorami mogą być zawierane na czas nie dłuższy niż 10 lat.

I na koniec mamy najnowsze dane na temat wsparcia w ramach FRPA. W 2020 roku dopłatę przekazano 435 organizatorom publicznego transportu zbiorowego. Przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej wykonywane były na 2 834 liniach komunikacyjnych, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu.

W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 3 995 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 432 763 747,76 zł.