Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rząd chce wesprzeć podtatrzańskie autobusy. I nie tylko

infobus
17.06.2020 10:00

16 czerwca Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowieniaProgramu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku -poinformowało we wtorkowym komunikacie Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

Dwa powiaty

Jak napisano w komunikacie, rząd chce poprawić dostęp doregionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych iśrodowiskowych. W tym celu będzie modernizowana infrastruktura komunikacyjnaoraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportuzbiorowego.

-„Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego inowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin,Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój,Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem,Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice,Szaflary” – czytamy w komunikacie.

Co się zmieni?

Główne autobusowo-transportowe cele programu to m.in.

  • zakup i wymianę taboru kolejowego i autobusowego,uwzględniając niskoemisyjność czy rozwój połączeń kolejowych, w szczególnościPodhalańskiej Kolei Regionalnej.

  • tworzenie nowych oraz reorganizacja regionalnych i lokalnychpołączeń autobusowych – władze województwa podejmą działania mające na celuintegrację z połączeniami w transporcie kolejowym, dzięki powiązaniu rozkładówjazdy oraz rozwojowi zintegrowanych ofert taryfowo-biletowych,

  • aktywizacja ruchu transgranicznego Małopolski ze Słowacją,zarówno w zakresie dostosowania drogowych przejść granicznych do ruchuciężarówek powyżej 12 t dopuszczalnej masy całkowitej, jak i zapewnieniapołączeń transgranicznych ze Słowacją w pasażerskim transporcie zbiorowym.

  • zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego poprzezprzywracanie i reorganizację regionalnych oraz lokalnych połączeń autobusowych,

  • budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz zpozostałą infrastrukturą dla podróżnych, budowa ścieżek rowerowych orazinfrastruktury dla obsługi rowerzystów czy rozwój infrastruktury paliwalternatywnych.

  • budowa i modernizacja linii kolejowych, umożliwiającychsprawne połączenia międzynarodowe, z głównymi ośrodkami w kraju oraz integracjęregionu, z uwzględnieniem zapewnienia wysokiej dostępności obszarów o dużympotencjalne (ośrodków turystycznych, kultu religijnego, miejsc pamięci itp.),

  • tworzenie warunków do powstania i rozwoju węzłówprzesiadkowych umożliwiających w transporcie publicznym zintegrowanie przewozówautobusowych z przewozami kolejowymi poprzez rozwój ofert kolejowo-autobusowychoraz wzajemne powiązanie rozkładów jazdy,

  • budowa infrastruktury dla obsługi podróżnych ze szczególnymuwzględnieniem parkingów Park&Ride,

  • podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych mającychna celu uświadamianie potrzeby zmian zachowań transportowych i promocji ideizrównoważonego transportu, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci.

Jak podaje CIR, obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchemturystycznym. Przykładowo w okresach poza sezonem (marzec – maj orazpaździernik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziomok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec –sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r.Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dlaPodtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwamałopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz MinisterstwaInfrastruktury.

Najważniejsze drogi

Jak pokazuje dzisiejszy komunikat województwa małopolskiego,najważniejszy jednak w tym pogranie jest rozwój dróg, a przede wszystkim S7 wkierunku północ-południe (S7 do granicy państwa w Chyżnem oraz S7 od Krakowa dogranicy z województwem świętokrzyskim),

Rada Ministrów przyjęła też we wtorek uchwałę zwiększającą oponad 21 mld zł wydatki na Program Budowy Dróg Krajowych z dotychczasowych142,2 mld zł.

Na budowę drogi S6 zostanie przeznaczonych dodatkowo ok. 9mld zł, na budowę drogi ekspresowej S10 będzie to dodatkowo ok. 2,8 mld zł.

Na budowę pozostałych dróg zarezerwowano dodatkowo ok. 9,8mld zł, z czego najwięcej na budowę drogi S8 na odcinku Wrocław (Magnice) -Kłodzko będzie to więcej o 2,8 mld zł, budowę drogi S5 na odc. Sobótka (S8) -Bolków (S3) będzie dodatkowo 2 mld zł, a na budowę drogi krajowej nr 75 odc.Brzesko – Nowy Sącz, więcej o 1,7 mld zł.

Zwiększenie wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych o ponad21 mld zł nastąpi po 2021 r. i będzie wynosiło 6,5 mld zł w roku 2022 i 15,2mld zł w latach 2023-2025: 15,2 mld zł.

Zwiększone finansowanie będzie pochodziło z obligacji SkarbuPaństwa, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz zrefundacji z budżetu środków europejskich. Dodatkowe pieniądze będą takżepochodziły z przesunięcia z budżetu państwa części wpływów podatku akcyzowegooraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowobudowanej sieci drógszybkiego ruchu.(PAP)