Rynek używanych autobusów w Polsce – 02.2023
W lutym br. sprowadzono do Polski 284 używane autobusy, czyli o 57 szt. więcej niż rok wcześniej (+25,1% r/r) i o 21 szt. mniej niż w styczniu (-6,9% m/m)
Z kolei skumulowany wynik za okres styczeń-luty osiągnął już poziom 589 szt. (+121 / +25,9% r/r). Najczęściej importowany do naszego kraju autobus w lutym to Iveco Crossway 12.
Autobusowy luty
Najnowsze rezultaty z wtórnego rynku oznaczają kontynuację trendu z końcówki zeszłego roku, kiedy w listopadzie i grudniu mieliśmy import na bardzo podobnym poziomie (odpowiednio +27,1% r/r i +25,6% r/r). Jeżeli ten trend się utrzyma, możemy spodziewać się w tym roku przynajmniej powtórzenia zeszłorocznej liczby rejestracji „używek”, czyli 3 454 szt. Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – w lutym do Polski sprowadzono 365 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 62% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-luty sumą 151 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest prawie cztery razy większy.
W drugim miesiącu roku na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 284 rejestracje, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza większy import o 57 szt. (+25,1% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, luty na rynku wtórnym wyglądał następująco:
- autobusy MINI zanotowały poziom 69 szt. i sadek (-1 szt. / -1,4% r/r). W okresie styczeń-luty było to 130 szt. (+9 szt. / +7,4% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w styczniu otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (48).
- autobusy miejskie to 23 szt. i wzrost o 2 szt. / +9,5% r/r– od początku roku było to 44 szt. z nieznacznym spadkiem o 1szt. / -2.2% r/r szt. Najbardziej popularny model po lutym w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (4).
- autobusy międzymiastowe wzrosły w ostatnim miesiącu do poziomu 103 szt. (+20 szt. / +24,1% r/r). W dwóch pierwszych miesiącach było to 242 szt. (+59 szt. / +32,2% r/r).. Z kolei najczęściej importowany typ autobusu tutaj w lutym to Iveco Crossway (42).
- autobusy turystyczne to rejestracje na poziomie 73 szt. (+29 szt. / +65,9% r/r– Po lutym było to 149 szt. (+43 szt. / +40,6% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo M (11).
- autobusy szkolne to o dwie rejestracje więcej niż przed rokiem, kiedy mieliśmy równe zero w tym segmencie.
Nowe kontra używane
Porównując skumulowane wyniki za okres styczeń-luty 2023 roku dla autobusów nowych (151) i używanych (589) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 438 sztuk (+290,1%) i dynamicznie rośnie. Na koniec zeszłego roku wynosiła 2 298 szt. (66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1 389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego - panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 242 pojazdów używanych wobec 9 nowych, natomiast w drugim: 149 używanych wobec 11 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (130 do 58), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (68 do 44), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na czele Euro IV
W lutym wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (47% udziału). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (42% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to dwa pojazdy z rocznika 2023 (ZAZ i Volkswagen) i jedna Setra z rocznika 2022.
Lista rankingowa marek
Po dwóch miesiącach 2023 r. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 181 rejestracji, czyli o 60 szt. więcej niż przed rokiem (+49,6% r/r). Z kolei udział w rynku marki zwiększył się o 4,9 pkt proc. do 30,7%.
Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 160 sprowadzonych pojazdów
(+20 szt. /+14,2% r/r). Taki wynik daje marce 27,2% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 2,8 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 46 rejestracji (+8 szt. / +21% r/r) i z udziałem 7,8% - czyli o 0,3 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamyka SOR (41) i MAN (31).