Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rynek nowych autobusów w Europie – 10.2022

infobus
28.11.2022 15:00

W październiku 2022 r. po czterech kolejnych miesiącach spadków, rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie odreagowywały silnym wzrostem (+13,4%).

Natomiast cały czas skumulowany wynik wygenerowany przez autobusy w tym roku jest „na minusie” i wynosi –3,5% r/r

Autobusowy październik

Kraje Europy Środkowej znacząco przyczyniły się do tego ogólnego wzmocnienia (+87,1%). Patrząc na cztery główne rynki, jedynie Niemcy wypadły gorzej niż rok temu (-27,7%) oraz W. Brytania (-38,2%). Z kolei Hiszpania może pochwalić się dwucyfrowym zwiększeniem sprzedaży (+25,9%), wyprzedzając (+8%) Włochy (+6,9%) i Francję (+5,6%) z mniejszymi, ale wciąż solidnymi rezultatami.

Patrząc na łączny wynik, to łatwo zauważyć, że europejski rynek nowych autobusów i autokarów skurczył się o 2,4% do 22 832 sztuk, pomimo silnego odbicia w zeszłym miesiącu. Z wyjątkiem Hiszpanii (+29,0%) i W. Brytanii (+8%) , wszystkie kluczowe rynki regionu poniosły znaczące straty: Niemcy (-23,0%), Francja (-13,3%) i Włochy (-8,4%).

Polska w ciągu tych 10. miesięcy spadła z 5. pozycji na 9., dając się wyprzedzić m.in. Szwecji. Portugalii i Czechom. Za nami jest maleńka Austria.

wrz.22wrz.21Zmiana %01.09.202201.09.2021Zmiana %
Francja474449+5,64 8165 552-13,3
Wielka Brytania240388-38,13 6723 399+8,0
Niemcy332459-27,73 5364 592-23,0
Włochy185173+6,92 5522 787-8,4
Hiszpania199158+25,91 8931 468+29,0
Portugalia5538+44,71 342414+224,2
Szwecja21232+562,51 057548+92,9
Czechy3540-12,51 021831+22,9
Polska9171+28,29131 127-19,0
Austria14089+57,3757691+9,6
Rumunia10440+160,0676594+13,8
Dania3219+68,4564434+30,0
Norwegia6838+78,95291 024-48,3
Belgia2448-50,0515876-41,2
Węgry18331+490,3445865-48,6
Słowacja5887-33,3335233+43,8
Finlandia569+522,2306345-11,3
Luksemburg2519+31,6290151+92,1
Szwajcaria3461-44,3271462-41,3
Estonia1115-26,7269213+26,3
Łotwa33+0,0265191+38,7
Irlandia347-93,6247350-29,4
Holandia45-20,0232317-26,8
Chorwacja4612+283,3210118+78,0
Grecja1132-65,6174349-50,1
Bułgaria3626+38,5157151+4,0
Słowenia546+800,012566+89,4
Litwa33+0,088121-27,3
Cypr104719+147,4
Islandia21+100,01921-9,5
RAZEM2 7212 399+13,427 32328 309-3,5

Użytkowy rynek

Autobusy są częścią ogromnego rynku pojazdów użytkowych, dlatego podaje też dane dotyczące pozostałych segmentów -ciężarówek i pojazdów dostawczych.

Generalnie w październiku 2022 r. unijny rynek nowych pojazdów użytkowych nadal przeżywał trudności, notując szesnasty miesiąc z rzędu spadek (-8,5%). Wynikało to ze zmniejszenia liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych, które stanowią zdecydowaną większość całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych. Z kolei segment samochodów ciężarowych i autobusów poradził sobie lepiej niż w październiku 2021 roku. Patrząc na cztery największe rynki regionu, Niemcy doświadczyły najostrzejszego spadku całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych (-12,4%), za nimi znalazły się Francja i Włochy z bardziej umiarkowanymi stratami (odpowiednio -5,3% i -3,9%). Z drugiej strony Włochom udało się zanotować delikatny wzrost (+1,2%).

Po dziesięciu miesiącach roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 16,8% do 1,3 mln sztuk. Ogólne rezultaty regionu zostały obniżone przez słabe wyniki czterech kluczowych rynków, z których wszystkie wykazały dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-20,9%), Francja (-19,1%), Niemcy (-15,4%) i Włochy (-10,4%).

NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE

W październiku rejestracje nowych lekkich samochodów dostawczych do 3,5t w UE spadły o 13,9% osiągając liczbę 102 766 sztuk. Wszystkie główne rynki UE wykazały w zeszłym miesiącu straty, szczególnie Niemcy (-16,6%), Włochy (-7,3%) i Francja (-6,7%).W Hiszpanii sprzedaż nowych samochodów dostawczych pozostała na względnie stabilnym poziomie (-0,5%).

Od stycznia do października 2022 r. rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 20,6%, do 1 mln sztuk. Z wyjątkiem Czech (+1,6%) i Słowacji (+0,1%), wszystkie rynki UE przyczyniły się do łącznego spadku, w tym cztery największe, które poniosły dwucyfrowe straty: Hiszpania (-25,5%), Francja (-21,1%), Niemcy (-18,7%) i Włochy (-11,9%).

CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t

Październikowe rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zwiększyły się o 16,0% w całej Unii Europejskiej. Większość rynków w regionie zanotowała dwucyfrowe wzrosty, w tym Polska (+24,7%),  która jest trzecim największym rynkiem samochodów ciężarowych w UE - oraz Włochy (+28,5%). Pozostałe główne rynki wykazały łagodniejsze, ale jednak znaczące zwyżki: Hiszpania (+7,3), Francja (+3,9%) i Niemcy (+3,5%).

W ciągu dziesięciu miesięcy 2022 r. unijny rynek średnich i ciężkich pojazdów użytkowych urósł o 2,7%, do 247 253 sprzedanych sztuk. Cztery kluczowe rynki w Europie Zachodniej zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy i Francja zmagały się ze spadkami, odpowiednio o 3,7% i 0,8%. Z kolei Hiszpania zdołała poprawić rezultat (+9,9%), wyprzedzając Włochy ze skromniejszym wzrostem (+0,8%).