Rynek nowych autobusów w Europie – 10.2022
W październiku 2022 r. po czterech kolejnych miesiącach spadków, rejestracje nowych autobusów i autokarów w Europie odreagowywały silnym wzrostem (+13,4%).
Natomiast cały czas skumulowany wynik wygenerowany przez autobusy w tym roku jest „na minusie” i wynosi –3,5% r/r
Autobusowy październik
Kraje Europy Środkowej znacząco przyczyniły się do tego ogólnego wzmocnienia (+87,1%). Patrząc na cztery główne rynki, jedynie Niemcy wypadły gorzej niż rok temu (-27,7%) oraz W. Brytania (-38,2%). Z kolei Hiszpania może pochwalić się dwucyfrowym zwiększeniem sprzedaży (+25,9%), wyprzedzając (+8%) Włochy (+6,9%) i Francję (+5,6%) z mniejszymi, ale wciąż solidnymi rezultatami.
Patrząc na łączny wynik, to łatwo zauważyć, że europejski rynek nowych autobusów i autokarów skurczył się o 2,4% do 22 832 sztuk, pomimo silnego odbicia w zeszłym miesiącu. Z wyjątkiem Hiszpanii (+29,0%) i W. Brytanii (+8%) , wszystkie kluczowe rynki regionu poniosły znaczące straty: Niemcy (-23,0%), Francja (-13,3%) i Włochy (-8,4%).
Polska w ciągu tych 10. miesięcy spadła z 5. pozycji na 9., dając się wyprzedzić m.in. Szwecji. Portugalii i Czechom. Za nami jest maleńka Austria.
wrz.22 | wrz.21 | Zmiana % | 01.09.2022 | 01.09.2021 | Zmiana % | |
Francja | 474 | 449 | +5,6 | 4 816 | 5 552 | -13,3 |
Wielka Brytania | 240 | 388 | -38,1 | 3 672 | 3 399 | +8,0 |
Niemcy | 332 | 459 | -27,7 | 3 536 | 4 592 | -23,0 |
Włochy | 185 | 173 | +6,9 | 2 552 | 2 787 | -8,4 |
Hiszpania | 199 | 158 | +25,9 | 1 893 | 1 468 | +29,0 |
Portugalia | 55 | 38 | +44,7 | 1 342 | 414 | +224,2 |
Szwecja | 212 | 32 | +562,5 | 1 057 | 548 | +92,9 |
Czechy | 35 | 40 | -12,5 | 1 021 | 831 | +22,9 |
Polska | 91 | 71 | +28,2 | 913 | 1 127 | -19,0 |
Austria | 140 | 89 | +57,3 | 757 | 691 | +9,6 |
Rumunia | 104 | 40 | +160,0 | 676 | 594 | +13,8 |
Dania | 32 | 19 | +68,4 | 564 | 434 | +30,0 |
Norwegia | 68 | 38 | +78,9 | 529 | 1 024 | -48,3 |
Belgia | 24 | 48 | -50,0 | 515 | 876 | -41,2 |
Węgry | 183 | 31 | +490,3 | 445 | 865 | -48,6 |
Słowacja | 58 | 87 | -33,3 | 335 | 233 | +43,8 |
Finlandia | 56 | 9 | +522,2 | 306 | 345 | -11,3 |
Luksemburg | 25 | 19 | +31,6 | 290 | 151 | +92,1 |
Szwajcaria | 34 | 61 | -44,3 | 271 | 462 | -41,3 |
Estonia | 11 | 15 | -26,7 | 269 | 213 | +26,3 |
Łotwa | 3 | 3 | +0,0 | 265 | 191 | +38,7 |
Irlandia | 3 | 47 | -93,6 | 247 | 350 | -29,4 |
Holandia | 4 | 5 | -20,0 | 232 | 317 | -26,8 |
Chorwacja | 46 | 12 | +283,3 | 210 | 118 | +78,0 |
Grecja | 11 | 32 | -65,6 | 174 | 349 | -50,1 |
Bułgaria | 36 | 26 | +38,5 | 157 | 151 | +4,0 |
Słowenia | 54 | 6 | +800,0 | 125 | 66 | +89,4 |
Litwa | 3 | 3 | +0,0 | 88 | 121 | -27,3 |
Cypr | 1 | 0 | 47 | 19 | +147,4 | |
Islandia | 2 | 1 | +100,0 | 19 | 21 | -9,5 |
RAZEM | 2 721 | 2 399 | +13,4 | 27 323 | 28 309 | -3,5 |
Użytkowy rynek
Autobusy są częścią ogromnego rynku pojazdów użytkowych, dlatego podaje też dane dotyczące pozostałych segmentów -ciężarówek i pojazdów dostawczych.
Generalnie w październiku 2022 r. unijny rynek nowych pojazdów użytkowych nadal przeżywał trudności, notując szesnasty miesiąc z rzędu spadek (-8,5%). Wynikało to ze zmniejszenia liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych, które stanowią zdecydowaną większość całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych. Z kolei segment samochodów ciężarowych i autobusów poradził sobie lepiej niż w październiku 2021 roku. Patrząc na cztery największe rynki regionu, Niemcy doświadczyły najostrzejszego spadku całkowitej sprzedaży pojazdów użytkowych (-12,4%), za nimi znalazły się Francja i Włochy z bardziej umiarkowanymi stratami (odpowiednio -5,3% i -3,9%). Z drugiej strony Włochom udało się zanotować delikatny wzrost (+1,2%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Po dziesięciu miesiącach roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej zmniejszyły się o 16,8% do 1,3 mln sztuk. Ogólne rezultaty regionu zostały obniżone przez słabe wyniki czterech kluczowych rynków, z których wszystkie wykazały dwucyfrowe spadki: Hiszpania (-20,9%), Francja (-19,1%), Niemcy (-15,4%) i Włochy (-10,4%).
NOWE SAMOCHODY DOSTAWCZE
W październiku rejestracje nowych lekkich samochodów dostawczych do 3,5t w UE spadły o 13,9% osiągając liczbę 102 766 sztuk. Wszystkie główne rynki UE wykazały w zeszłym miesiącu straty, szczególnie Niemcy (-16,6%), Włochy (-7,3%) i Francja (-6,7%).W Hiszpanii sprzedaż nowych samochodów dostawczych pozostała na względnie stabilnym poziomie (-0,5%).
Od stycznia do października 2022 r. rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE zmniejszyły się o 20,6%, do 1 mln sztuk. Z wyjątkiem Czech (+1,6%) i Słowacji (+0,1%), wszystkie rynki UE przyczyniły się do łącznego spadku, w tym cztery największe, które poniosły dwucyfrowe straty: Hiszpania (-25,5%), Francja (-21,1%), Niemcy (-18,7%) i Włochy (-11,9%).
CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t
Październikowe rejestracje nowych średnich i ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t zwiększyły się o 16,0% w całej Unii Europejskiej. Większość rynków w regionie zanotowała dwucyfrowe wzrosty, w tym Polska (+24,7%), która jest trzecim największym rynkiem samochodów ciężarowych w UE - oraz Włochy (+28,5%). Pozostałe główne rynki wykazały łagodniejsze, ale jednak znaczące zwyżki: Hiszpania (+7,3), Francja (+3,9%) i Niemcy (+3,5%).
W ciągu dziesięciu miesięcy 2022 r. unijny rynek średnich i ciężkich pojazdów użytkowych urósł o 2,7%, do 247 253 sprzedanych sztuk. Cztery kluczowe rynki w Europie Zachodniej zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy i Francja zmagały się ze spadkami, odpowiednio o 3,7% i 0,8%. Z kolei Hiszpania zdołała poprawić rezultat (+9,9%), wyprzedzając Włochy ze skromniejszym wzrostem (+0,8%).