Rynek nowych autobusów w Europie – 08.2022
Tegoroczny sierpień okazał mało przyjazny dla europejskiego segmentu nowych autobusów i autokarów.
Rynek nadal zmagał się z trudnościami w okresie letnim (-23,1% w lipcu i -21,5% w sierpniu). Wśród kluczowych krajów UE, Niemcy i Francja wykazały spadki w obu miesiącach. Natomiast Hiszpania osiągnęła olbrzymi wzrost w sierpniu (+182,9%).
Od początku roku
W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów zmniejszyła się o 5,1% i osiągnęła poziom 22.904 sprzedanych pojazdach w całej Europie. Odnotowany spadek to efekt słabszych wyników z ostatnich dwóch miesięcy, które przełożyły się na ujemny skumulowany wynik. Najsilniejszy kryzys dotknął Niemcy (-24,4%), następnie Włochy (-16,1%) i Francję (-14,3%). Z kolei W. Brytania i Hiszpania zwiększyły swój udział w rynku (odpowiednio +21,3% i +40,9%).
Polska na tym tle zajmuje 9. miejsce w Europie – za Czechami (liderem w naszej części Europy) i Szwecją.
sie.22 | sie.21 | zmiana % | 01-08. 2022 | 01-08. 2021 | zmiana % | |
Francja | 737 | 1 292 | -43,0 | 3 900 | 4 553 | -14,3 |
W. Brytania | 203 | 208 | -2,4 | 2 992 | 2 466 | +21,3 |
Niemcy | 341 | 515 | -33,8 | 2 804 | 3 710 | -24,4 |
Włochy | 253 | 234 | +8,1 | 1 884 | 2 245 | -16,1 |
Hiszpania | 99 | 35 | +182,9 | 1 315 | 933 | +40,9 |
Portugalia | 220 | 16 | +1 275 | 1 244 | 347 | +258,5 |
Czechy | 32 | 29 | +10,3 | 947 | 745 | +27,1 |
Szwecja | 207 | 76 | +172,4 | 797 | 488 | +63,3 |
Polska | 72 | 143 | -49,7 | 757 | 957 | -20,9 |
Austria | 76 | 42 | +81,0 | 539 | 567 | -4,9 |
Rumunia | 58 | 74 | -21,6 | 508 | 508 | +0,0 |
Belgia | 53 | 95 | -44,2 | 464 | 750 | -38,1 |
Dania | 35 | 23 | +52,2 | 450 | 412 | +9,2 |
Norwegia | 74 | 92 | -19,6 | 424 | 947 | -55,2 |
Łotwa | 42 | 8 | +425,0 | 254 | 184 | +38,0 |
Estonia | 36 | 14 | +157,1 | 250 | 195 | +28,2 |
Irlandia | 11 | 29 | -62,1 | 235 | 258 | -8,9 |
Słowacja | 11 | 27 | -59,3 | 232 | 140 | +65,7 |
Luksemburg | 18 | 11 | +63,6 | 230 | 122 | +88,5 |
Finlandia | 31 | 118 | -73,7 | 226 | 327 | -30,9 |
Holandia | 3 | 19 | -84,2 | 220 | 276 | -20,3 |
Węgry | 33 | 223 | -85,2 | 219 | 738 | -70,3 |
Szwajcaria | 25 | 81 | -69,1 | 213 | 354 | -39,8 |
Chorwacja | 38 | 3 | +1 166 | 155 | 105 | +47,6 |
Grecja | 12 | 33 | -63,6 | 151 | 279 | -45,9 |
Bułgaria | 6 | 17 | -64,7 | 117 | 108 | +8,3 |
Litwa | 1 | 18 | -94,4 | 85 | 108 | -21,3 |
Słowenia | 7 | 4 | +75,0 | 59 | 50 | +18,0 |
Cypr | 0 | 0 | 42 | 15 | +180,0 | |
Islandia | 0 | 3 | -100,0 | 16 | 17 | -5,9 |
RAZEM | 2 398 | 2 922 | -17,9 | 18 104 | 19 051 | -5,0 |
wszystkie użytkowe
Rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej obniżyły się ponownie w lipcu i sierpniu 2022 roku - odpowiednio o 17,4% i 8,0% - notując czternasty z rzędu miesiąc spadkowy. Ostry spadek rejestracji samochodów dostawczych był głównym czynnikiem, który przyczynił się do ogólnego skurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie kluczowe rynki UE poniosły straty w miesiącach letnich, z wyjątkiem Hiszpanii, która zapewniła sobie wzrost w sierpniu (+11,5%).
W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. wolumen sprzedaży pojazdów użytkowych zmniejszył się o 18,8% do 1 mln sztuk zarejestrowanych w całej UE. Cztery największe rynki regionu poddały się temu negatywnemu trendowi, na czele z Hiszpanią (-25,2%), Francją (-21,5%), Niemcami (-17,1%) i Włochami (-11,1%), które jak dotąd odnotowały dwucyfrowe spadki w tym roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
pojazdy DOSTAWCZE do 3,5 t
Unijny rynek nowych samochodów dostawczych poniósł dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6%), jak i w sierpniu (-12,1%), ponieważ utrzymujące się problemy z łańcuchem dostaw nadal miały wpływ na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem dodatniego wyniku sierpniowego w Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki UE wykazały w okresie letnim ujemne rezultaty.
Od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, co oznacza spadek o 22,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje zmniejszyły się o 23,6% r/r. Inne wiodące kraje w UE również zarejestrowały straty, w tym Hiszpania - która doświadczyła najbardziej gwałtownego spadku procentowego (-29,9%) - Niemcy (-20,2%) i Włochy (-12,4%).
Pojazdy CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t
W segmencie ciężkich samochodów ciężarowych nadal utrzymywał się trend wzrostowy, a solidne zwyżki zostały osiągnięte w lipcu (+2,8%) i przede wszystkim w sierpniu (+24,4%). Lipcowy wynik był w dużej mierze stymulowany przez kraje Europy Środkowej (+15%). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, w którym prawie wszystkie rynki UE zarejestrowały silne wzrosty.
W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku unijny rynek ciężkich pojazdów użytkowych pozostał na dodatnim poziomie, dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły o 2,7% r/r do 165 908 sztuk. Kluczowe rynki regionu zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy wykazały niewielki spadek (-1,8%), natomiast Hiszpania i Francja osiągnęły wzrost w tym ośmiomiesięcznym okresie (odpowiednio +9,9% i +1,9%).