Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rynek nowych autobusów w Europie – 08.2022

infobus
29.09.2022 13:00

Tegoroczny sierpień okazał mało przyjazny dla europejskiego segmentu nowych autobusów i autokarów.

Rynek nadal zmagał się z trudnościami w okresie letnim (-23,1% w lipcu i -21,5% w sierpniu). Wśród kluczowych krajów UE, Niemcy i Francja wykazały spadki w obu miesiącach. Natomiast Hiszpania osiągnęła olbrzymi wzrost w sierpniu (+182,9%).

Od początku roku

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów zmniejszyła się o 5,1% i osiągnęła poziom 22.904 sprzedanych pojazdach w całej Europie. Odnotowany spadek to efekt słabszych wyników z ostatnich dwóch miesięcy, które przełożyły się na ujemny skumulowany wynik. Najsilniejszy kryzys dotknął Niemcy (-24,4%), następnie Włochy (-16,1%) i Francję (-14,3%). Z kolei W. Brytania i Hiszpania zwiększyły swój udział w rynku (odpowiednio +21,3% i +40,9%).

Polska na tym tle zajmuje 9. miejsce w Europie – za Czechami (liderem w naszej części Europy) i Szwecją.

 sie.22sie.21zmiana %01-08.
2022
01-08.
2021
zmiana %
Francja7371 292-43,03 9004 553-14,3
W. Brytania203208-2,42 9922 466+21,3
Niemcy341515-33,82 8043 710-24,4
Włochy253234+8,11 8842 245-16,1
Hiszpania9935+182,91 315933+40,9
Portugalia22016+1 2751 244347+258,5
Czechy3229+10,3947745+27,1
Szwecja20776+172,4797488+63,3
Polska72143-49,7757957-20,9
Austria7642+81,0539567-4,9
Rumunia5874-21,6508508+0,0
Belgia5395-44,2464750-38,1
Dania3523+52,2450412+9,2
Norwegia7492-19,6424947-55,2
Łotwa428+425,0254184+38,0
Estonia3614+157,1250195+28,2
Irlandia1129-62,1235258-8,9
Słowacja1127-59,3232140+65,7
Luksemburg1811+63,6230122+88,5
Finlandia31118-73,7226327-30,9
Holandia319-84,2220276-20,3
Węgry33223-85,2219738-70,3
Szwajcaria2581-69,1213354-39,8
Chorwacja383+1 166155105+47,6
Grecja1233-63,6151279-45,9
Bułgaria617-64,7117108+8,3
Litwa118-94,485108-21,3
Słowenia74+75,05950+18,0
Cypr00 4215+180,0
Islandia03-100,01617-5,9
RAZEM2 3982 922-17,918 10419 051-5,0

wszystkie użytkowe

Rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej obniżyły się ponownie w lipcu i sierpniu 2022 roku - odpowiednio o 17,4% i 8,0% - notując czternasty z rzędu miesiąc spadkowy. Ostry spadek rejestracji samochodów dostawczych był głównym czynnikiem, który przyczynił się do ogólnego skurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie kluczowe rynki UE poniosły straty w miesiącach letnich, z wyjątkiem Hiszpanii, która zapewniła sobie wzrost w sierpniu (+11,5%).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. wolumen sprzedaży pojazdów użytkowych zmniejszył się o 18,8% do 1 mln sztuk zarejestrowanych w całej UE. Cztery największe rynki regionu poddały się temu negatywnemu trendowi, na czele z Hiszpanią (-25,2%), Francją (-21,5%), Niemcami (-17,1%) i Włochami (-11,1%), które jak dotąd odnotowały dwucyfrowe spadki w tym roku.

pojazdy DOSTAWCZE do 3,5 t

Unijny rynek nowych samochodów dostawczych poniósł dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6%), jak i w sierpniu (-12,1%), ponieważ utrzymujące się problemy z łańcuchem dostaw nadal miały wpływ na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem dodatniego wyniku sierpniowego w Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki UE wykazały w okresie letnim ujemne rezultaty.

Od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, co oznacza spadek o 22,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje zmniejszyły się o 23,6% r/r. Inne wiodące kraje w UE również zarejestrowały straty, w tym Hiszpania - która doświadczyła najbardziej gwałtownego spadku procentowego (-29,9%) - Niemcy (-20,2%) i Włochy (-12,4%).

Pojazdy CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t

W segmencie ciężkich samochodów ciężarowych nadal utrzymywał się trend wzrostowy, a solidne zwyżki zostały osiągnięte w lipcu (+2,8%) i przede wszystkim w sierpniu (+24,4%). Lipcowy wynik był w dużej mierze stymulowany przez kraje Europy Środkowej (+15%). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, w którym prawie wszystkie rynki UE zarejestrowały silne wzrosty.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku unijny rynek ciężkich pojazdów użytkowych pozostał na dodatnim poziomie, dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły o 2,7% r/r do 165 908 sztuk. Kluczowe rynki regionu zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy wykazały niewielki spadek (-1,8%), natomiast Hiszpania i Francja osiągnęły wzrost w tym ośmiomiesięcznym okresie (odpowiednio +9,9% i +1,9%).