Rynek nowych autobusów w Europie – 05.2022
W maju rejestracje nowych autobusów w Europie zwiększyły się o 10,1%, osiągając 12 302 sztuk.
Niektóre kraje w regionie odnotowały trzy-, a nawet czterocyfrowe wzrosty. Największy skok procentowy wykazała Bułgaria (+1 800,0%). Portugalia i Szwecja również silnie wzmocniły wyniki regionu (odpowiednio +515,0% i +188,9%).
Od początku roku
Do tej pory w 2022 r. sprzedaż nowych autobusów i autokarów w UE zwiększyła się o 10,1%. Wzrost w zeszłym miesiącu i w marcu sprawił, że po raz pierwszy w tym roku łączne wyniki regionu znalazły się na dodatnim poziomie.
Polska na tym tle zajmuje 8. pozycję (spadek o jedno miejsce w porównaniu z kwietniem) ze sprzedażą 496 szt.
maj.22 | maj.21 | % | 01-05. 2022 | 01-05. 20221 | % | |
W. Brytania | 430 | 389 | +10,5 | 2 119 | 1 464 | +44,7 |
Francja | 312 | 244 | +27,9 | 2 062 | 1 916 | +7,6 |
Niemcy | 332 | 379 | -12,4 | 1 730 | 2 062 | -16,1 |
Włochy | 214 | 280 | -23,6 | 1 211 | 1 438 | -15,8 |
Hiszpania | 162 | 114 | +42,1 | 925 | 590 | +56,8 |
Czechy | 242 | 57 | +324,6 | 709 | 538 | +31,8 |
Portugalia | 246 | 40 | +515,0 | 514 | 263 | +95,4 |
Polska | 85 | 130 | -34,6 | 496 | 514 | -3,5 |
Szwecja | 260 | 90 | +188,9 | 441 | 352 | +25,3 |
Belgia | 61 | 65 | -6,2 | 350 | 453 | -22,7 |
Rumunia | 74 | 69 | +7,2 | 345 | 331 | +4,2 |
Austria | 36 | 54 | -33,3 | 305 | 373 | -18,2 |
Norwegia | 70 | 32 | +118,8 | 213 | 182 | +17,0 |
Dania | 39 | 67 | -41,8 | 210 | 182 | +15,4 |
Irlandia | 24 | 12 | +100,0 | 193 | 202 | -4,5 |
Łotwa | 87 | 46 | +89,1 | 185 | 81 | +128,4 |
Holandia | 46 | 9 | +411,1 | 182 | 139 | +30,9 |
Estonia | 19 | 39 | -51,3 | 162 | 129 | +25,6 |
Szwajcaria | 32 | 34 | -5,9 | 143 | 181 | -21,0 |
Słowacja | 21 | 0 | 131 | 49 | +167,3 | |
Węgry | 28 | 47 | -40,4 | 121 | 134 | -9,7 |
Luksemburg | 12 | 5 | +140,0 | 101 | 78 | +29,5 |
Finlandia | 43 | 30 | +43,3 | 96 | 72 | +33,3 |
Bułgaria | 38 | 2 | +1 800,0 | 92 | 33 | +178,8 |
Grecja | 29 | 47 | -38,3 | 89 | 140 | -36,4 |
Chorwacja | 20 | 5 | +300,0 | 56 | 49 | +14,3 |
Cypr | 2 | 3 | -33,3 | 42 | 9 | +366,7 |
Litwa | 4 | 11 | -63,6 | 37 | 75 | -50,7 |
Słowenia | 16 | 2 | +700,0 | 32 | 42 | -23,8 |
Islandia | 2 | 1 | +100,0 | 10 | 7 | +42,9 |
RAZEM | 2 986 | 2 303 | +29,7 | 13 302 | 12 078 | +10,1 |
Rynek użytkowy
W maju 2022 r. w całej Unii Europejskiej po raz kolejny odnotowano spadek rejestracji nowych pojazdów użytkowych; jedenasty miesiąc z rzędu.
W ostatnim miesiącu liczba rejestracji zmniejszyła się o 17,7%, do 136 410 sprzedanych sztuk. Sprzedaż samochodów ciężarowych i autobusów wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, jednak spadek sprzedaży samochodów dostawczych negatywnie wpłynął na ogólny wynik. Wszystkie kluczowe rynki UE wykazały dwucyfrowe straty, w tym Hiszpański, który zaliczył najostrzejszy spadek (-29,3%).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ciągu pięciu miesięcy 2022 r. sprzedaż nowych pojazdów użytkowych w UE skurczyła się o 19,8%, do 673 095 sztuk, przy czym olbrzymie spadki w marcu i kwietniu znacząco wpłynęły na wyniki za cały dotychczasowy okres. Wszystkie główne rynki w tym regionie wykazały ujemne wyniki: Hiszpania (-31,2%), Francja (-22,3%), Niemcy (-17,1%) i Włochy (-8,2%).
Rynek "dostawczaków"
W maju sprzedaż lekkich samochodów dostawczych obniżyła się w całej UE (-22,1%), do 108 355 sztuk. W minionym miesiącu wszystkie główne rynki regionu zaliczyły spadki. Najmocniej ucierpiała Hiszpania (-32,6%), a następnie Niemcy (-23,8%) i Francja (-19,7%). Spadek we Włoszech był nieco łagodniejszy (-13,5%).
Od stycznia do maja br. rejestracje lekkich samochodów dostawczych w UE zamknęły się liczbą 538 444 sztuk, co stanowi spadek o 23,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. Spośród czterech największych rynków w regionie najmniejszy regres odnotowano we Włoszech (-8,9%), natomiast w Hiszpanii (-36,1%), Francji (-24,9%) i Niemczech (-19,8%) straty były dwucyfrowe.
Rynek ciężarówek
Majowa sprzedaż ciężkich i średnich pojazdów użytkowych wzrosła w UE o 3,6%, do 25 603 sztuk. Wiele rynków w Europie Środkowej przyczyniło się do pozytywnego wyniku. Cztery największe kraje Europy Zachodniej wykazały zróżnicowane rezultaty. Włochy (+10,7%) i Francja (+9,1%) osiągnęły dodatnie wartości. Z kolei Niemcy i Hiszpania poniosły straty (odpowiednio -4,8% i -4,6%).
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku w UE zarejestrowano 123 834 średnie i ciężkie samochody ciężarowe, o 3,1% mniej niż rok wcześniej. Do pogorszenia wyników w regionie przyczyniły się Niemcy, które osiągnęły najsłabszy wynik spośród czterech kluczowych rynków (-8,3%). Włochy zanotowały mniejszy spadek (-2,2%), natomiast Hiszpania i Francja uzyskały delikatne wzrosty (odpowiednio +1,5% i +0,8%).