Rynek autobusów w Niemczech w 2006 r.
Autobusowy rynek w Niemczech to najważniejsze miejsce starcia gigantów –koncernów EvoBus i NEOMAN. Obie grupy wywodzą się z tego kraju i dlatego pojedynek tutaj traktują bardzo prestiżowo. Od kilu lat zwycięsko z tej walki wychodzi EvoBus, który w zeszłym roku odnotował sprzedaż na poziomie 2564 szt., natomiast NEOMAN –1428 szt. To oznacza, że oba koncerny zajmują łącznie 81,29% udziału w rynku. Dla pozostałych graczy zostało już bardzo niewiele miejsca…Generalnie w zeszłym roku u naszych zachodnich sąsiadów sprzedano 4910 autobusów –o 263 szt. więcej niż rok wcześniej (+ 5,65%)
Warto podkreślić, że w części opinii ekspertów zeszłoroczny wzrost sprzedaży należy wiązać z wejściem normy Euro 4, która podrożyła zakup pojazdów, a w przypadku konstrukcji z technologią SCR skomplikowała ich obsługę. Stąd część przewoźników dokonywała zakupu nowego taboru –jeszcze z normą Euro 3 –wcześniej niż planowała. Dlatego ich zdaniem w tym roku spodziewana jest korekta i lekki spadek sprzedaży. Inni obserwatorzy rynku natomiast wskazują na fakt, że o ogromne zakupy używanych pojazdów na terenie Niemiec spowodowały możliwość wymiany części taboru przez firmy komunikacyjne i stąd zeszłoroczny wzrost. Ich z kolei zdaniem w tym roku nastąpi wzrost sprzedaży, gdyż niemieccy klienci z ostrożnością podchodzą do nowinek w stylu Euro 4 i woleli przesunąć część zakupów na ten rok, kiedy ostatecznie sprawa nowej technologii i potrzebnej infrastruktury zostanie wyjaśniona. Która z tych teorii okaże się prawdziwa –zobaczymy za rok.
EvoBus zdobył łącznie 29,08% niemieckiego rynku, w tym marka Mercedes-Benz (37,45%) i Setra (14,77%). To o 166 szt. mniej niż w zeszłym roku (- 6,08%). Spadek został spowodowany nieznacznie słabsza pozycję Mercedesa w segmentach miejskim i turystyczny oraz Setry międzymiastowym. Mimo to pozycja lidera na strategicznym dla koncernu rynku jest niezagrożona, a współpraca obu marek w ramach holdingu (który w zeszłym roku obchodził swoje 10-lecie) uznawana jest w branży za prawie wzorcową. Warto wspomnieć, że w zeszłym roku EvoBus przeszedł małą rewolucję kadrową. W efekcie 9 lutego br. Harald Landmann został nowym dyrektorem naczelnym firmy (wcześniej był m.in. dyrektorem zakładów w Kassel, a po połączeniu Mercedesa z Setrą –dyrektorem naczelnym Setry). Natomiast 1 grudnia 2006 r. na stanowisko dyrektora ds. sprzedaży EvoBus GmbH powołany został Holger Suffel (wcześniej dyrektor Działu Usług Posprzedażnych). Te nominacje spowodowały szereg innych zmian na niższych szczeblach, co też mogło przyczynić się. do gorszych wyników sprzedaży w 2006 r.
NEOMAN zajął w Niemczech w 2006 r. drugie miejsce z udziałem 29,08, w tym marka MAN 19,00% i Neoplan 10,08. Obie zanotowały w zeszłym roku lepsze wyniki niż przed rokiem –MAN tradycyjnie dobrze radzi sobie w segmencie miejskim i międzymiastowych, natomiast w kategorii pojazdów turystycznych odnotował spadek. Neoplan zgodnie z przyjętymi założeniami w koncernie coraz słabiej prezentuje się na miejskim rynku (tylko 126 sprzedanych autobusów), natomiast mocy wzrost odnotował w segmentach międzymiastowym i turystycznym.
Trzecie miejsce –i jednocześnie pierwsze wśród zagranicznych importerów –w Niemczech ma holenderski koncern VDL, który tutaj jest przede wszystkim reprezentowany przez markę VDL Bova. Firma odnotowała w zeszłym roku niewielki wzrost sprzedaży i wzrost udziałów do 4,68%. Podobnie jak w Polsce, spółka operuje głównie w segmencie turystycznym, ale także próbuje swoich sił z pojazdami miejskimi (oferując głównie tutaj model Berkhof Ambasador) oraz międzymiastowymi (tutaj głównym motorem jest Lexio).
Czwarte wysokie miejsce ma polski producent Solaris Bus &Coach, który wyraźnie wyprzedził innych zagranicznych importerów –Volvo, Temsę, Van Hool-a i Scanię –osiągając 4,03% udziału w rynku. I to bez realizacji kontraktu dla BVG, który był motorem sprzedaży w 2005 r. Firma oferuje na rynku niemieckim przede wszystkim autobusy miejskie, a egzemplarze zakwalifikowane w tabelce jako pojazdy międzymiastowe, to w rzeczywistości podmiejskie wersje rodziny Urbino. Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach, komentując wyniki eksportowe Solarisa w 2006 r. powiedział: –„Niestety klienci zachodnioeuropejscy są bardzo wrażliwi na wszelkie zmiany w prawodawstwie. Obecnie silniki z Euro 3 nie wchodzą już w rachubę, natomiast nikt nie musi kupować jeszcze pojazdów z Euro 4 czy Euro 5. Dlatego jest duża niepewność na rynku i wszyscy wstrzymują się z zakupami do momentu lepszego rozpoznania tematu. Zresztą mają do tego święte prawo. Dla nas jednak nie jest to łatwa sytuacja, gdyż wszystko wskazuje na to, że będziemy mieli ogromny boom eksportu w 2007 r. Sam rynek niemiecki oceniam na 400 szt., w tym zrealizujemy kolejną transzę dla BVG Berlin (66 szt.) Do tego dodajmy sprzedaż w kraju, która teoretycznie może wynieść i 300 szt. Do tego mamy w perspektywie dwa duże przetargi, gdzie nasza oferta jest najlepsza –Ateny (320 szt.), w tym 220 szt. o długości 8,6-metra plus 100 szt. o długości 18-metrów oraz Dubaj (225 szt.), w tym 150 szt. o długości 18-metrów i 75 szt. o długości 12-metrów. To daje nam w sumie produkcję w 2007 r. na poziomie 900 –1200 szt. Sporo…”–podsumował Krzysztof Olszewski.
Najważniejszym wydarzeniem zeszłego roku dla polskiej firmy była prezentacja premierowego hybrydowego pojazdu Urbino 18 Hybrid, który powstał dzięki współpracy z GM Allison i Cummins. Jego tradycyjną. „Dieslowską”część napędu stanowi 340-konny silnik firmy Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra. Natomiast najważniejszym elementem napędu jest elektryczny system EP50 firmy Allison Transmission. Wspomaganie tradycyjnego silnika Diesla przez silniki elektryczne w celu optymalizacji jego pracy to najprostszy opis działania napędu hybrydowego. Specjalna jednostka sterująca, która integruje pracę silnika spalinowego i napędu Ev, zapewnia maksymalną synergię obu elementów składowych jednostki napędowej autobusu. Pierwszy egzemplarz autobusu hybrydowego trafi do niemieckiego klienta, firmy DVBAG z Drezna (wywiad z szefem tej firmy przedstawiamy obok).
Tabela Rynek autobusów w Niemczech w 2006 r. (powyżej 12 t DMC)
Marka
|
2006
|
2005
|
Mercedes-Benz
|
1839
|
1949
|
MAN
|
933
|
780
|
Setra
|
725
|
781
|
Neoplan
|
495
|
404
|
VDL Bova
|
230
|
210
|
Solaris
|
198
|
211
|
Volvo
|
117
|
78
|
Temsa
|
113
|
59
|
Irisbus
|
99
|
64
|
Van Hool
|
74
|
34
|
Scania
|
43
|
34
|
IVECO
|
3
|
1
|
VDL DAF
|
1
|
0
|
inne
|
40
|
42
|
Razem
|
4910
|
4647
|