Rynek autobusów w Czechach w I połowie 2009 r.
W I połowie 2009 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 291 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co oznacza spadek sprzedaży aż o 224 szt. (- 43,49%). Czyli nasi południowi sąsiedzi również mocno odczuwają gospodarcze spowolnienie. Przypomnijmy, że zeszły rok –podobnie jak w Polsce –był na czeskim rynku autobusowym jednym z lepszych w historii. W 2008 r. Czesi zakupili łącznie 1178 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu analogicznym okresem 2007 r. oznaczało wzrost sprzedaży o 229 szt. (+ 24,13%). Wówczas liderem był Mercedes-Benz, który w I połowie 2008 r. odnotował sprzedaż na poziomie aż 200 szt. (czyli opanował 38% udziału w całym rynku). W zdecydowanej większości były to autobusy międzymiastowe Intouro dla firmy ICOM Transport. Teraz –po zrealizowaniu kontraktu –Mercedes spadł na daleką, trzecią pozycję na rynku z rezultatem zaledwie 27 szt. Pierwsze miejsce ponownie odzyskał Irisbus-Iveco, który po I połowie br. osiągnął świetny wynik 110 autobusów (tylko o 5 szt. mniej niż przed rokiem). Za nim jest SOR z wynikiem 62 pojazdów (o 31 szt. mniej niż przed rokiem) i wspomniany Mercedes-Benz. Na czwartym miejscu znajduje się polski Solaris, który w połowie br. odnotował sprzedaż w Czechach na poziomie 19 szt. Warto również zauważyć, że w 2009 r. na czeskim rynku pojawili się także nowi, tureccy producenci – firmy BMC i Otokar.
Motorem czeskiego rynku jest cały czas segment autobusów międzymiastowych –czyli odwrotnie niż w Polsce. W I połowie 2009 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 132 szt., co oznacza znaczący spadek o 176 szt. (- 57,14%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. To m.in. efekt zakończenia kontraktu na dostawę 600 pojazdów Mercedes-Benz Intouro dla firmy ICOM Transport. Dzięki temu zamówieniu w zeszłym roku niemiecki producent zajmował tutaj zdecydowane pierwsze miejsce, natomiast teraz zajmuje odległe, trzecie miejsce z czterema sprzedanymi egzemplarzami Intouro. W tym segmencie po I połowie br. ponownie prowadzi Irisbus, który dostarczył łącznie 78 autobusów międzymiastowych –w zdecydowanej większości były to modele Crossway, w tym aż 16 szt. Crossway LE line oraz 4 szt. Arway. Drugie miejsce –tradycyjnie –ma SOR, który zanotował wynik 50 sprzedanych pojazdów, w tym w zdecydowanej większości były to modele C10,5 (27 szt.) i C12 (19 szt.).
W I połowie 2009 r. czeski segment autobusów miejskich odnotował wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. –o 19 szt. (+ 46,34%). Pierwsze miejsce zajmuje tutaj Irisbus z wynikiem 22 szt. (Citelis 12 i Crossway LE city). Tuż za nim jest Solaris Bus &Coach z wynikiem 19 egz. Urbino, a trzecie miejsce –na razie – ma SOR (10 szt.) Czeski producent przygotowuje się do realizacji gigantyczne kontraktu dla DPH Praga i dlatego to właśnie SOR przez kilka lat będzie przewodził w tym segmencie. Przypomnijmy, że Praga zamówiła 600 autobusów SOR zasilanych tradycyjnym silnikiem Diesla (spełniającym normy EURO 5) oraz 20 pojazdów hybrydowych. Kontrakt obejmuje zakup 465 szt. niskopodłogowego modelu SOR NB 12, 235 niskopodłogowych, przegubowych NB 18 i 20 egzemplarzy niskopodłogowej, hybrydowych wersji przegubowej –NBH 18. Umowa na zakup autobusów została podpisana pod koniec lutego br., a dostawy zostały rozłożone na lata 2009-2014. Zgodnie z zapowiedziami Jana Cernego z SOR Poland, w tym roku spodziewana jest dostawa 90 szt. dla Pragi. Przypomnijmy, że w całym 2008 r. Czescy przewoźnicy zakupili łącznie 179 pojazdów miejskich. I jedna uwaga a propos rynku trolejbusowego w Czechach. W I połowie br. tamtejsze przedsiębiorstwa zakupiły aż 55 trolejbusów Irisbus-Skoda. Dla porównania w całym 2008 r. była tu suma 92 szt.
Podobnie jak w segmencie autobusów międzymiastowych, spadek sprzedaży panuje w kategorii pojazdów turystycznych. W I połowie br. sprzedano w Czechach 67 autokarów –czyli o 23 mniej niż rok temu (- 25,55 %). W rankingu marek mamy dość ciekawą sytuację. Prowadzi Volvo z wynikiem 13 szt., a za nim są trzy firmy ze sprzedażą na poziomie 11 szt. zajmują ex aequo drugie miejsce. Są to Scania, Setra i Mercedes-Benz. Stawkę najważniejszych dostawców autokarów w Czechach zamyka VDL. Na zakończenie opisu tego segmentu warto odnotować, że cały czas w Czechach sprzedają się bardziej luksusowe autokary niż w naszym kraju. W I połowie 2009 r. nasi południowy sąsiedzi kupowali takie „rodzynki”jak Irisbus Magelys, Irisbus Domino, Mercedes-Benz Travego, Neoplan Cityliner / Skyliner, Noge Titanium (na podwoziu MAN) czy Setra S431DT.
Ponadto w I połowie 2009 r. w Czechach sprzedano 32 minibusy –o 44 szt. mniej niż rok wcześniej (- 57,89%). Najwięcej dostarczono modeli typu: VW Crafter (9 szt.), Mercedes-Benz Sprinter (7 szt.) i Irisbus Iveco Daily (7 szt.)
Sprzedaż autobusów w Czechach w I połowie 2009 r.
MARKA
|
01-06.2009
|
udział (%)
|
01-06.2008
|
udział (%)
|
01-12.2008
|
udział (%)
|
IRISBUS
|
110
|
37,8
|
115
|
22,3
|
357
|
30,3
|
SOR
|
62
|
21,3
|
93
|
18,1
|
211
|
17,9
|
MERCEDES
|
27
|
9,3
|
200
|
38,8
|
391
|
33,2
|
SOLARIS
|
19
|
6,5
|
5
|
1
|
20
|
1,7
|
VOLVO
|
13
|
4,5
|
2
|
0,4
|
6
|
0,5
|
SCANIA
|
11
|
3,8
|
6
|
1,2
|
31
|
2,6
|
SETRA
|
11
|
3,8
|
12
|
2,3
|
16
|
1,4
|
inni
|
38
|
13
|
82
|
16
|
146
|
12,4
|
TOTAL
|
291
|
100,0
|
515
|
100,0
|
1178
|
100,0
|