Rynek autobusów w Czechach w I kwartale 2008 r.
W I kwartale 2008 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 196 autobusów o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu analogicznym okresem 2007 r. oznacza wzrost sprzedaży o 33 szt. (+ 20,24%). Przypomnijmy, że w całym 2007 r. Czesi zakupili łącznie 949 autobusów, co oznaczało w porównaniu do 2006 r. wzrost sprzedaży o 31 szt. (+ 3,37%). Czyli dodatni trend z zeszłego roku jest kontynuowany. Co ciekawe –liderem po I kwartale czeskiego rynku nie jest już tradycyjnie Irisbus / Karosa. Dzięki ogromnemu kontraktowi –jednemu z największych w tej części Europy –z czeską firma ICOM Transport na dostawę aż 600 międzymiastowych autobusów pierwsze miejsce zajął Mercedes-Benz. W ramach umowy koncern dostarczył już 80 autobusów Mercedes-Benz Intouro, z czego 62 szt. w I kwartale br. Łącznie niemiecka marka sprzedała w I kwartale br. w Czechach 87 autobusów i zajmuje mocne pierwsze miejsce na rynku naszych południowych sąsiadów. W dalszej kolejności jest SOR z wynikiem 36 szt. (co również jest niespodzianką, ale to się już zdarzało historii czeskiego rynku), a tuż za nim Irisbus / Karosa z wynikiem 33 szt. To oznacza, że po raz pierwszy w historii Irisbus może nie utrzymać tutaj pozycji lidera na koniec roku.
Serce rynku –autobusy międzymiastowe
Motorem czeskiego rynku jest cały czas segment autobusów międzymiastowych –czyli odwrotnie niż w Polsce. Po I kwartale 2008 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 109 szt., co oznacza wzrost o 31 szt. (+ 39,74%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak już wspomnieliśmy liderem nie jest tutaj Irisbus / Karosa. Dzięki kontraktowi z ICOM Transport pierwsze miejsce zajmuje tutaj Mercedes-Benz Intouro z wynikiem 62 szt. Drugi jest SOR, a trzeci Irisbus. Najlepiej sprzedający się autobus międzymiastowy to oczywiście Mercedes-Benz Intouro. Jako ciekawostkę można podać, że coraz lepiej w Czechach sprzedają się autobusy międzymiastowe o obniżonej podłodze i coraz częściej możemy spotkać na drogach takie modele jak Irisbus Crossway LE line czy SOR CN 10,5 / CN 12.
Miejski spadek
Po I kwartale br. czeski segment autobusów miejskich przyżywa kryzys. Sprzedano tutaj zaledwie 12 autobusów –o 44 mniej niż przed rokiem (- 78,57%). Wszystkie jednak miały niski przebieg podłogi. Najwięcej miejskich pojazdów sprzedał Irisbus –6 szt. Drugi jest SOR, a trzecie miejsce zajmuje tutaj polski producent Solaris Bus &Coach z jednym egzemplarzem Urbino 15. Warto podkreślić, że w Czechach doskonale zaczyna się sprzedawać model Irisbus Crossway LE city, którego pierwsze egzemplarze w Polsce zakupiła firma JLA Jarocin. Podobnie jak w Polsce nie odnotowano zakupu pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Turystyczny impet
Podobnie jak w segmencie autobusów międzymiastowych, dobra sytuacja panuje w kategorii pojazdów turystycznych. W I kwartale br. sprzedano w Czechach 42 autokary –czyli o 16 więcej niż rok temu (+ 61,53%). Najwięcej dostarczył ich Mercedes-Benz –18 szt., co zapewniło mu zdecydowane zwycięstwo w tym segmencie i utrzymanie dobrej passy z zeszłego roku. Podstawą sprzedaży jest oczywiście Tourismo, które czescy przewoźnicy zakupili w liczbie 17 szt. To najchętniej kupowany autokar na rynku czeskim. Dla porównania –w Polsce w tym samym czasie dostarczono 7 szt. tego modelu, a cały nasz turystyczny rynek wchłonął zaledwie 22 autokary. Warto jednak tutaj dodać, że Czesi jako autobusy turystyczne zaliczają takie modele jak MAN Lion`s Regio czy SOR LC 9,5. U nas występują one jako autobusy międzymiastowe. Tak czy inaczej czeski rynek autobusów turystycznych jest zdecydowanie bogatszy i bardziej chłonny na droższe autokary niż nasz.
Ponadto w I kwartale w Czechach sprzedano 33 minibusy (najwięcej Mercedes-Benz Sprinter i Renault Master) oraz 3 trolejbusy. Dla porównania w I kwartale 2007 r. dostarczono ich 15 szt., a w całym 2007 r. –54 szt. Takiej liczby w perspektywie roku, a nawet kilku lat, polski rynek trolejbusowy nie jest w stanie wygenerować.
Więcej na temat czeskiego rynku: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .