Rynek autobusów w Czechach w 2007 r.
W 2007 r. czescy przewoźnicy zakupili łącznie 949 autobusów, co oznacza wzrost sprzedaży o 31szt. (+ 3,37%). W odróżnieniu od Polski, motorem czeskiego rynku w 2007 r. jest segment autobusów międzymiastowych, który w zeszłym roku odnotował wzrost na poziomie 110 szt. (+ 25,46%) w porównaniu z 2006 r. Tutaj cały czas liderem jest Irisbus, który z nowym autobusem Crossway (następcą legendarnego już modelu C954) wywalczył pierwsze miejsce. Jednak blisko niego jest drugi czeski producent –SOR, który cały czas doskonale sprzedaje model C10,5. Warto odnotować, że taki układ w segmencie międzymiastowym, gdzie dominują rodzimi producenci jest charakterystyczny dla Europy Środkowo-Wschodniej W Czechach ten segment kontroluje Irisbus (Karosa) oraz SOR, na Węgrzech: Kravtex i Alfa Busz;w Polsce: Autosan i Solbus. I ze względu na cenę oferowanych przed nich autobusów ta sytuacja nieprędko się zmieni.
W 2007 czeski segment autobusów miejskich opanował spadek –sprzedano tutaj 168 szt. tego typu pojazdów, czyli o 116 szt. mniej niż przed rokiem (- 40,84%). Przypomnijmy, że rok 2006 był wyjątkowy dobry dla tego segmentu i sprzedano tutaj 167 autobusów miejskich –o 117 szt. więcej niż w 2005 r. (+ 70,05%. Wówczas elementem napędzającym sprzedaż autobusów miejskich w 2006 r. było wejście normy Euro 4. W przypadku Czech oznaczało to m.in. koniec produkcji bardzo popularnej w tym kraju wyskopodłogowej serii Irisbus (Karosa) B9xx. Dlatego znaczna część przedsiębiorstw zdecydowała się na wcześniejszy zakup tych pojazdów, co doprowadziło do bardzo wysokiej sprzedaży tego modelu w 2006 r. –94 szt. (+ 11 szt. w wersji przegubowej B 961). Ta „wyprzedaż”trwa także w 2007 r. W tym roku przewoźnicy zakupili 17 szt. autobusów z tej serii i były to już jedyne miejskie autobusy wyskopodłogowe sprzedane u naszych południowych sąsiadów w 2007 r. To potwierdzenie trendu, jaki mogliśmy obserwować w ostatnich latach w Czechach, gdzie większość czeskich przewoźników (szczególnie z dużych miast) rezygnowała z zakupu tanich, wyskopodłogowych konstrukcji (których symbolem stała się seria Irisbusa B9xxx) na rzecz droższych, ale już niskopodłogowych konstrukcji. W „miejskim”układzie rankingowym bez zmian –prowadzi Irisbus z poziomem sprzedaży 65 szt. ale tuż za nim jest SOR (50 szt.) i Solaris (25 szt.). Po raz pierwszy w historii różnica w tej kategorii między tradycyjnym liderem –Iveco / Karosa, a konkurentami jest tak niewielka.
Segment autobusów turystycznych zachował się w 2007 r. podobnie jak międzymiastowy i odnotowano tutaj wzrost do poziomu 133 szt., czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+ 15,65%). Wysoki poziom sprzedaży to efekt cały czas rosnącej liczby zagranicznych turystów, którzy odwiedzają Czechy. To napędza przewozy autokarowe –zarówno na linach międzynarodowych, jak i w ramach krajowej turystyki objazdowej. Nie bez znaczenia jest tutaj coraz lepiej rozwinięta infrastruktura drogowa i podobna jak w Polsce migracja zarobkowa. Warto podkreślić, że najlepiej sprzedającą się marką w tym segmencie był Mercedes (24 szt.) , a drugą Setra (21 szt.) –oferująca jedne z najdroższych i najbardziej komfortowych autokarów. Porównajmy –w 2007 r. w Czechach przewoźnicy łącznie zakupili 133 autokarów, natomiast w znacznej większej Polsce –150 szt. Zakupy luksusowej marki Setra w Czechach wyniosły 21 szt., a w Polsce –15 szt. To kolejne potwierdzenie tezy, że nasz rynek pod tym względem jest o wiele mniej zamożny.
Generalnie największy udział w Czechach mają lokalni producenci: Irisbus (Karosa) i SOR. Pierwszy z nich dostarczył 316 autobusów (33,3% udziału w rynku), natomiast drugi –260 szt. (27,4% udziału w rynku). To plus udziały firm Tedom i Mave daje łącznie czeskim producentom autobusów 61,5% całego rynku –dla porównaniu w Polsce ten udział wyniósł 63,1%. Czyli pod tym względem oba rynki są do siebie podobne. Natomiast pod względem „autobusowej”wymiany handlowej to Czesi prezentują się lepiej –44 modele Crossway, Ares i Arway plus 5 szt. SOR C12 wobec 25 miejskich Solarisów.
Najlepiej sprzedającym się autobusem na rynku naszych południowych sąsiadów w 2007 r. został Irisbus Crossway (206 szt.), który zastąpił poprzedniego długoletniego triumfatora w tej klasyfikacji –model Karosa C954, który jeszcze w 2006 r. objął pozycję lidera z w wynikiem 163 szt. To jak na debiut doskonały wynik. Drugie miejsce w tej klasyfikacji zajął Mercedes-Benz Intouro (99 szt.), a trzecie SOR C10,5 (98 szt.)
Na zakończenie warto dodać, że w Czechach sprzedano 106 szt. mini-busów (20 szt. więcej niż w 2007 r.) –głównie Ford Transit, Renault Master i Mercedes-Benz Sprinter oraz dodatkowo 71 trolejbusów marki Irisbus.
Więcej na temat czeskiego rynku autobusów: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .