Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Rynek autobusów na Słowacji w połowie 2007 r.

infobus
20.08.2007 23:35
W I połowie 2007 r. na Słowacji sprzedano łącznie 148 autobusów z kategorii M3, co w porównaniu z analogicznym okresem 2006 r. oznacza bardzo silny spadek –aż o 139 szt. (- 48,43%). To radykalne zwolnienie słowackiego rynku to efekt realizacji w zeszłym roku dużego kontraktu dla SAD Bratysława na sumę 130 autobusów. W tym roku zabrakło tak potężnego zamówienia.
Słowacki rynek autobusów w latach 2003 - I poł. 2007
Wykres 1: Słowacki rynek autobusów w latach 2003 – I poł. 2007
W I połowie 2007 r. spadek dostaw nastąpił przede wszystkim w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie osiągnięto poziom 115 szt. (- 91 szt. / – 44,60% w porównaniu z I połową 2006 r.) Negatywny trend odnotowano również w segmencie miejskim, gdzie sprzedaż spadła do poziomu 15 szt. (- 49 szt. / – 75,38% w porównaniu z I połową 2006 r.) Natomiast wzrost objął tylko kategorię pojazdów turystycznych, gdzie dostarczono zaledwie 17 autokarów (+ 7 szt. / + 70,00% w porównaniu z I połową 2006 r.), czyli dokładnie tyle samo, ile w całym 2006 r. Spadek w dwóch pierwszych, strategicznych segmentach to efekt realizacji w zeszłym roku kontraktu dla SAD Bratysława. Było to historycznie największe jednorazowe zamówienia na dostawę autobusów na Słowacji i zawierało zakup: 100 autobusów SOR C12, 20 autobusów Axer 12,8M oraz 9 międzymiastowych modeli Mercedes-Benz O 560 Intouro. Dlatego w tym roku te firmy odnotowały spadki swojej sprzedaży na Słowacji.
Podział słowackiego rynku w I poł. 2007 r. Kategoria M3
Wykres 2: Podział słowackiego rynku w I poł. 2007 r. Kategoria M3
Zdecydowanym zwycięzcą na słowackim rynku w I połowie 2007 r. został tradycyjnie Irisbus, który kontroluje ponad połowę autobusowego rynku w tym kraju. Producent z Vysokiego Myta dostarczył 88 pojazdów, co zapewniło mu udział w rynku na poziomie 59.5%! Na Słowacji dobrze radzi sobie także SOR, który osiągnął wynik 40 autobusów. I to właśnie ci dwaj gracze kształtują sytuację na słowackim rynku i w zasadzie nie mają tutaj poważniejszych konkurentów. W zeszłym roku wyjątkiem był polski producent Solaris Bus &Coach, który nawiązał walkę z czeskimi producentami w segmencie autobusów miejskich. Wówczas firma z Bolechowa osiągnęła w świetny wynik, sprzedając 20 autobusów Urbino 15 CNG, co zapewniło jej pozycję wicelidera w kategorii pojazdów miejskich. W tym roku Solaris nie odnotował jeszcze sprzedaży u naszych południowych sąsiadów. Najlepiej sprzedającym się autobusem w I połowie 2007 r. na słowackim rynku został międzymiastowy model Irisbus Crossway (68 szt.) –następca długoletniego lidera w tej klasyfikacji modelu Irisbus C954. Czyli dokładnie tak jak w Czechach. – Więcej na temat słowackiego rynku autobusów tutaj .