Rynek autobusów na Słowacji w I kwartale 2008 r.
W ciągu trzech miesięcy 2008 r. słowaccy przewoźnicy zakupili łącznie 123 autobusy o masie powyżej 3,5 t, co w porównaniu z I kwartałem 2007 r. oznacza lekki wzrost sprzedaży o 10 szt. (+ 8,84%). Przypomnijmy, że w całym 2007 r. Słowacy zakupili łącznie 332 autobusów, co oznaczało w porównaniu do 2006 r. znaczący spadek sprzedaży –aż o 167 szt. (- 33,46%). W 2006 r. poziom sprzedaży po I kwartale wynosił wówczas 124 szt., także być może w tym roku słowacki rynek autobusowy wyjdzie z „dołka”i zanotuje podobny wynika jak dwa lata wcześniej. Podobnie jak w Czechach –liderem po I kwartale słowackiego rynku nie jest już tradycyjnie Irisbus / Karosa. Dzięki kontraktom z SAD Bratysława pierwsze miejsce zajął SOR z wynikiem 48 autobusów. Dopiero drugie miejsce ma Irisbus z rezultatem 37 szt., a trzecie –i to jest spora niespodzianka –firma SAO Lucenec. Wydawało się, że ta lokalna firma zniknęła na dobre ze słowackiego rynku, a jednak w I kwartale br. nastąpił jej wielki powrót do gry ze sprzedażą 11 szt. To w znacznej mierze efekt wprowadzenia bardziej skomplikowanych technicznie i nowocześniejszych modeli do oferty konkurentów, czyli Irisbus i SOR, natomiast duża część słowackich przewoźników potrzebuje prostych i tanich konstrukcji. A takie cały czas produkuje SAO –w tym przede wszystkim międzymiastowe autobusy PMC 12 bazujące jeszcze na konstrukcjach Karosy z serii C900, oczywiście już z silnikami Euro 4 firmy Tedom. Najlepiej sprzedającym się autobusem po I kwartale br. został SOR C10,5.
Podstawa rynku –autobusy międzymiastowe
W zasadzie cały słowacki rynek autobusów to pojazdy międzymiastowe –to one wytyczają łączny poziom i generalny układ poszczególnych marek na liście rankingowej. Po I kwartale 2008 r. odnotowano tutaj sprzedaż na poziomie 76 szt., co oznacza spadek o 16 szt. (- 17,39%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jak już wspomnieliśmy liderem nie jest tutaj Irisbus / Karosa, a SOR który dzięki kontraktom z SAO Bratysława zajmuje tutaj pierwsze miejsce z wynikiem 42 szt. Drugi jest Irisbus, a trzeci SAO Lucenec . Najlepiej sprzedający się autobus międzymiastowy to oczywiście SOR C10,5. Jako ciekawostkę można podać, że w I kwartale br. na słowackim rynku pojawiła się węgierska firma Hungarian Bus, która sprzedała tutaj trzy autobusy HB Starter 122/L/B.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pozostałe segmenty
Po I kwartale br. słowacki segment autobusów miejskich jest na mocnej ścieżce wzrostu. Sprzedano tutaj 28 autobusów –o 16 więcej niż przed rokiem (+ 133,33%). Najwięcej miejskich pojazdów sprzedał Irisbus –13 szt. Drugi –co ciekawe –jest TEDOM, a trzeci –SOR.
I na koniec kilka słów o autobusach turystycznych, których w ciągu trzech miesięcy br. sprzedano na Słowacji 8 szt. Najwięcej marki Scania-Irizar –4 szt. Kolejne miejsca zajęły firmy: MAN i Mercedes-Benz.
Ponadto w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na Słowacji dostarczono 12 minibusów (najwięcej Renault Master i Iveco Daily).
Więcej na temat słowackiego rynku