Rynek autobusów na Słowacji w 2006 r.
infobus
04.03.2007 17:17
Rynek autobusów na Słowacji w 2006 r.
W 2006 r. na Słowacji sprzedano łącznie aż 499 autobusów z kategorii M3, co w porównaniu z 2005 r. oznacza aż o 266 szt. (+ 233,72%). Wzrost u naszych południowych sąsiadów nastąpił w segmencie autobusów miejskich i międzymiastowych, natomiast mocny spadek odnotował segment pojazdów turystycznych.
To radykalne przyspieszenie słowackiego rynku jest przede wszystkim efektem realizacji dużego kontraktu dla SAD Bratislava na sumę 130 autobusów. Łączna wartość kontraktu to 450 mln koron słowackich. Zgodnie z podpisanymi w lutym 2006 r. umowami, przewoźnik zakupił 100 autobusów SOR C12, 20 pojazdów Karosa Axer 12,8M oraz 9 międzymiastowych modeli Mercedes-Benz O 560 Intouro. Nowe pojazdy zastąpiły najstarsze egzemplarze pojazdów Karosa i Ikarus. Autobusy SOR C12 zostały skierowane do obsługi linii lokalnych, a Irisbus-Karosa i Mercedes-Benz –na połączenia dalekobieżne. Ten historyczny kontrakt na słowackim rynku znajduje odzwierciedlenie w statystykach –w 2006 r. wzrost dostaw nastąpił przede wszystkim w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie osiągnięto poziom 343 szt. (+ 212 szt. / + 161,83% w porównaniu z 2005 r.). Pozytywny trend odnotowano również w segmencie miejskim, gdzie sprzedaż zwiększyła się do poziomu 124 szt. (+ 70 szt. / + 129,62% w porównaniu z 2005 r.) Natomiast spadek dotknął kategorię pojazdów turystycznych, gdzie dostarczono zaledwie 17 autokarów (- 28 szt. / – 62,22% w porównaniu z 2005 r.). Zdecydowanym zwycięzcą na słowackim rynku w 2006 r. został tradycyjnie Irisbus (Karosa), który kontroluje ponad połowę autobusowego rynku w tym kraju. Producent z Vysokiego Myta dostarczył 306 pojazdów, co zapewniło mu udział w rynku na poziomie 61,32%! Na Słowacji dobrze radzi sobie także SOR, który znacząco zwiększył swoją sprzedaż w porównaniu z 2005 r., osiągając wynik 142 autobusów, które w zdecydowanej większości trafiły do SAD Bratislava. I to właśnie ci dwaj gracze kształtują sytuację na słowackim rynku i w zasadzie nie mają tutaj poważniejszych konkurentów. Wyjątkiem jest polski producent Solaris Bus &Coach, który nawiązał walkę z czeskimi producentami w segmencie autobusów miejskich. Firma z Bolechowa osiągnęła w 2006 r. świetny wynik, sprzedając do Koszyc 22 autobusy Urbino 15 CNG, co zapewniło mu pozycję wicelidera w kategorii pojazdów miejskich. Najlepiej sprzedającym się autobusem w 2006 r. na słowackim rynku został międzymiastowy model Irisbus C954 (133 szt.), czyli identycznie jak w Czechach. – Więcej na temat słowackiego rynku autobusów w 2006 r.